خودروی پرنده ۳۰۰ هزار دلاری تا سه سال دیگر به بازار می‌آید (+فیلم و عکس)

مفهوم خودروی پرنده جدید نیست اما یک شرکت جاه‌طلب آمریکایی تصمیم دارد نخستین شرکتی باشد که خودروی پرنده خود را تنها طی سه سال به بازار عرضه می‌کند.

موبنا به گزارش دیلی میل، این خودروی پرنده موسوم به “Alef Model A” که در شرکت آمریکایی “Alef Aeronautics” ابداع شده، یک خودروی تمام الکتریکی مجهز به بدنه پوشیده از تور است که هشت پیشران در آن تعبیه شده‌اند. این پیشران‌ها که جایگزین موتورهای سنتی خودرو هستند، به وسیله نقلیه امکان می‌دهند تا از یک جاده مشخص و بدون نیاز به فضای اضافی، مستقیما به هوا برود.

هنگامی که خودروی پرنده به هوا می‌رود، ۹۰ درجه کج می‌شود به طوری که بالای خودرو رو به جلو باشد. سپس، با سرعت ۲۶۰ مایل در ساعت در هوا پرواز می‌کند.

یک کابین مخصوص مسافر در مرکز خودرو که حداکثر دو نفر را در خود جای می‌دهد، روی یک محور می‌چرخد تا مسافران بتوانند برای پرواز رو به جلو باشند.

 

 

“جیم دوخوفنی”(Jim Dukhovny)، بنیان‌گذار Alef Aeronautics گفت که قیمت این خودرو، ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود و تولید و تحویل اولیه ممکن است در سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

این خودرو که اخیرا طی یک رویداد مطبوعاتی در کالیفرنیا رونمایی شد، دارای برد رانندگی ۳۲۲ کیلومتر و برد پروازی ۱۶۰ کیلومتر است. این شرکت هنوز هیچ فیلمی را از یک پرواز آزمایشی منتشر نکرده است.

دوخوفنی، خودروی Alef Model A را نخستین خودروی پرنده واقعی جهان توصیف کرد زیرا این خودرو می‌تواند در یک خیابان معمولی حرکت کند و نیازی به بلند شدن از یک منطقه خاص تعیین‌شده مانند فرودگاه ندارد.

خودروی پرنده ۳۰۰ هزار دلاری تا سه سال دیگر به بازار می‌آید

دوخوفنی ادامه داد: یک خودروی پرنده باید یک خودرو باشد؛ به این معنی که بتواند در یک خیابان معمولی حرکت کند، در یک پارکینگ معمولی پارک کند و برخاست عمودی داشته باشد. اگر برای برخاستن به فرودگاه نیاز باشد، پس چه مشکلی حل شده و چرا این یک خودروی پرنده است؟

به گفته این شرکت، Alef Model A برای رانندگی در خیابان، بلند شدن عمودی در صورت نیاز و پرواز بر فراز ترافیک، به عنوان راه حلی برای مشکل ازدحام مدرن طراحی شده است. اگر خودرو با مانعی در جاده برخورد کند، می‌تواند بر فراز آن به پرواز درآید و بدون نیاز به کج شدن ۹۰ درجه، فرود بیاید.

در هر حال، این شرکت اعتراف کرد که خودروی پرنده آن فقط می‌تواند در مناطق “فهرست سفید” پرواز کند. این موضوع نشان می‌دهد که شرکت برای دریافت مجوز پرواز باید با مقامات حوزه ترافیک و هوا همکاری نزدیک داشته باشد.

همچنین، این خودرو دارای یک جفت در پروانه‌ای است و فضای داخلی ساده‌ای شامل صندلی‌های ماشین مسابقه دارد.

خودروی پرنده ۳۰۰ هزار دلاری تا سه سال دیگر به بازار می‌آید

خودروی پرنده ۳۰۰ هزار دلاری تا سه سال دیگر به بازار می‌آید

به گفته این شرکت، هنگام پرواز کردن خودرو به پهلو، بدنه مشبک به هوا اجازه عبور می‌دهد، خودرو را سبک نگه می‌دارد و به آن امکان می‌دهد تا بدون هیچ گونه نگرانی ایمنی در هوا بماند.

دوخوفنی، دانشمند حوزه رایانه، طراح نرم‌افزار، علاقمند به داستان‌های علمی-تخیلی و کارآفرین است که زمانی یک سایت بازی آنلاین به نام “Intellectual Casino” را اداره می‌کرد. او تا به حال هرگز خودرو نساخته است.

همان گونه که در مراسم رونمایی مشخص شد، شرکت دوخوفنی یک وسیله نقلیه ارزان‌تر نیز برای عرضه در سال ۲۰۳۰ دارد. این مدل پیشنهادی به نام “سدان مدل Z” یا (Model Z sedan)، دارای برد پروازی ۲۰۰ مایل و برد رانندگی ۴۰۰ مایل و قیمت پیش‌بینی‌شده ۳۵ هزار دلار خواهد بود.

دوخوفنی گفت: این مدل پیچیده‌تر از “تویوتا کرولا”(Toyota Corolla) نیست. هدف ما این است که مطمئن شویم قیمت آن هم مشابه باشد.

خودروی پرنده ۳۰۰ هزار دلاری تا سه سال دیگر به بازار می‌آید

پیشتر طرح‌های بسیاری از خودروهای پرنده و نمونه‌های اولیه کوچک‌شده فاش شده‌اند اما نخستین خودروی پرنده هنوز وارد بازار نشده است.

شرکت “هیوندای”(Hyundai) نیز در اوایل سال جاری، مفهوم خودروی پرنده خود را که با الهام از پروانه‌ها طراحی شده است، در “نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبرو”(Farnborough International Airshow) رونمایی کرد که دارای صندلی‌های چرمی گیاهی، سیستم نوردرمانی در بالای سر و ایستگاه‌های شارژ داخلی بود.

این خودروساز کره جنوبی که یک شرکت زیرمجموعه جدید به نام “سوپرنال”(Supernal) را برای طراحی این خودرو ایجاد کرده است، شاید بتواند آن را در سال ۲۰۲۸ در دسترس عموم قرار دهد.

در همین حال، “AirCar Prototype ۱” که دارای یک موتور پیش‌ران ثابت با قدرت ۱۶۰ اسب بخار است، سال گذشته توسط شرکت “کلین ویژن”(KleinVision) در اسلواکی ابداع شد و مورد آزمایش قرار گرفت.

یک استارتاپ واقع در لندن به نام “بل‌ودر اینداستریز”(Bellwether Industries) نیز نوامبر گذشته، پرواز آزمایشی نخستین نمونه “هایپرکار”(hypercar) خود را به پایان رساند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا