حرکت روی زمین با سرعت هواپیما

پروژه‌ی هایپرلوپ دانشگاه مونیخ از سال ۲۰۱۵ شروع شده و هم‌اکنون درحال ساخت با ابعاد واقعی است. این طرح برای رسیدن به سرعت ۴۸۲ کیلومتر برساعت بین شهرهای بزرگ آلمان اجرا می‌شود.

موبنا – ایده و مفهوم هایپرلوپ چند سالی است که نظرات زیادی را به خود جلب می‌کند. تصور کنید بتوانید مسافت‌های چند صد کیلومتری بین شهرهای دور را در عرض نیم ساعت طی کنید، قطعاً حس خوشایندی خواهد داشت نه؟ حالا تصور کنید بتوانید این کار را بدون پرواز کردن با هواپیما انجام دهید. این دقیقاً همان چیزی است که هایپرلوپ قولش را می‌دهد و تلاش دارد شبکه حمل‌ونقل زمینی کاملاً جدیدی را مطرح کند.

این ایده اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک مطرح شد. هایپرلوپ از کانسپت سال ۱۷۹۹ با نام Vactrain گرفته شده است. از زمان مطرح شدن برای اولین بار تاکنون شاهد جلب‌توجه زیادی بوده‌ایم و پیشرفت‌های قابل‌توجهی نیز رخ داده است. تاکنون چندین گروه مختلف روی این مفهوم کار کرده‌اند تا آن را به واقعیت بدل کنند. پیشتاز توسعه برنامه هایپرلوپ دانشگاه فنی مونیخ آلمان است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون روی این پروژه کار می‌کند. آن‌گونه که رسانه‌های آلمانی می‌گویند، محققان این دانشگاه توانسته‌اند در هر چهار بخش مسابقات هایپرلوپ برگزار شده توسط اسپیس ایکس ماسک مقام اول را کسب کنند و هم‌اکنون رکورد سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت را بر جای گذاشته‌اند.

بر پایه این موفقیت، برنامه دانشگاه فنی مونیخ در سال ۲۰۲۰ به راه افتاده و در طول ۲ سال گذشته پیشرفت‌های سریعی از مدل‌سازی تا تست‌های مقیاس کامل صورت گرفته است. محققان این دانشگاه در حال ساخت اولین بخش نمایش فول سایز در اروپا هستند. این بخش ویژه ۲۴ متر طول دارد و از لوله بتنی با مقاومت فوق‌العاده بالا و یک بخش تست مجهز به تکنولوژی مگلو تشکیل شده است. تأسیسات یاد شده به دنبال بررسی تکنولوژی‌های مقیاس کامل هایپرلوپ هستند. محققان دانشگاه فنی مونیخ همچنین در حال بررسی قابلیت راه‌اندازی واقعی این ایده هستند.

به گزارش پدال و به نقل از carscoops، هایپرلوپ به زبان ساده از کپسول مسافری تشکیل شده که داخل لوله‌ای بسته حرکت می‌کند و تمامی هوای موجود نیز با پمپ‌های مکش قوی خارج می‌شود. این به معنی حذف مقاومت هوا خواهد بود و کپسول می‌تواند بدون نیاز به استفاده از انرژی زیاد به سرعت‌های بسیار بالا دست یابد. علاوه بر مقاومت هوا، مقاومت چرخشی نیز با استفاده از تکنولوژی مگلو حذف می‌شود. هدف محققان استفاده از لوله‌های هایپرلوپ در سراسر کشور آلمان و در نهایت رساندن آن به کشورهای مختلف است تا به این ترتیب مراکز جمعیتی بزرگ همانند راه‌آهن به یکدیگر وصل شوند. البته این کار با سرعت بسیار بالاتر و با راحتی بیشتر انجام خواهد شد.

مدیر پروژه هایپرلوپ دانشگاه فنی مونیخ می‌گوید:

هدف این پروژه توسعه تکنولوژی‌ای است که حمل‌ونقل پرسرعت و پایدار در آینده را به واقعیت تبدیل کند. ما تمامی سیستم‌های کلیدی را در یکجا جمع می‌کنیم و این کار باعث می‌شود بتوانیم امکان تبدیل ایده هایپرلوپ به واقعیت را بررسی کنیم. فهم این موضوع به معنی برداشتن آخرین قدم‌ها خواهد بود و پس از آن می‌توانیم حمل‌ونقل مسافری واقعی را کلید بزنیم.

این پروژه از حمایت کامل مقامات ایالت باواریا برخوردار است. وزیر علوم باواریا می‌گوید این پروژه قدمی قابل‌توجه به سمت حمل‌ونقل آینده خواهد بود. اگرچه مفهوم هایپرلوپ هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن به واقعیت دارد اما قطعاً در صورت تحقق این ایده می‌توانیم شاهد انقلابی در این زمینه باشیم.

پی نوشت: تکنولوژی مگلو یا قطار مغناطیسی از دو مجموعه آهنربا استفاده می‌کند که شامل یک مجموعه برای بلند کردن و شناور کردن قطار بر روی ریل و یک مجموعه برای رانش قطار به سمت جلو است. مزیت این کار عدم وجود اصطکاک بین قطار و ریل است. قطار مغناطیسی در طول مسیرهای خاص میان برد (معمولاً ۳۲۰ تا ۶۴۰ کیلومتر) می‌تواند با قطار تندرو و هواپیماها رقابت کند.

 منبع: پدال

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا