تانک ام۱ آبرامز؛ یکی از قدرتمندترین وسایل نقلیه روی سیاره زمین! (+فیلم و عکس)

ارتش آمریکا می گوید: تانک جدید آبرامز یعنی M1A2 SEPv4 خدمه را قادر خواهد ساخت تا اهداف دشمن را از فواصلی دورتر نسبت به گذشته شناسایی کرده و به عنوان مرگبارترین نسخه از این تانک عمل خواهد کرد.

موبنا – در شرایطی که بسیاری از تجهیزات نظامی در زرادخانه آمریکا با فناوری های جدید جایگزین شده اند، تانک ام۱ آبرامز (M1 Abrams) ارتش طی سال ها فقط به ارتقا نیاز داشته تا همچنان قابلیت های خود را برای حضور در میدان نبرد حفظ کند.

 

 

تانک ام۱ آبرامز بیش از چهار دهه است که در خدمت ارتش آمریکا قرار دارد و به عنوان یکی از قدرتمندترین وسایل نقلیه روی سیاره زمین شناخته می شود. این تانک در میدان های نبرد مختلف از جمله حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و در ولایت هلمند در افغانستان در سال ۲۰۱۰، توانایی های خود برای حضور در میدان نبرد را ثابت کرده است.

سه نوع اصلی از تانک آبرامز شامل ام۱، ام۱ای۱ و ام۱ای۲ وجود دارند، اگرچه هر یک از آنها دارای چند مدل مختلف هستند که این تانک را به یک وسیله نقلیه با کارایی متنوع تبدیل می کند.

جدیدترین نوع تانک آبرامز که به نام M1A2 SEPv4 شناخته می شود از ماه مارس در دست توسعه است و از آن به عنوان مرگبارترین عضو خانواده آبرامز تا به امروز نام برده می شود.

تاریخچه کوتاه از تانک ام۱ آبرامز

تانک جنگی آبرامز توسط شرکت کرایسلر دیفنس (در حال حاضر به نام جنرال داینامیکس لند سیستمز شناخته می شود) در دهه ۱۹۷۰ برای جایگزینی با تانک های قدیمی ام۶۰ پاتن طراحی شد و خدمت خود را در سال ۱۹۸۰ آغاز کرد. نخستین نمونه اولیه دارای توپ ۱۰۵ میلیمتری بود و به دنبال آن ۶۰۰۰ تانک مجهز به زره بهبود یافته و سامانه محافظت در برابر حملات شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته ای (سی‌بی‌آران) تولید شد.

نوع ام۱ای۱ (M1A1) تانک آبرامز بین سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۲ در خط تولید قرار داشت و نوع ام۱ای۲ (M1A2) در سال ۱۹۸۶ معرفی و در سال ۱۹۹۲ وارد خدمت شد.

نوع ام۱ای۲ به یک توپ ۱۲۰ میلیمتری اکس‌ام۲۵۶، مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلیمتری ام۲۴۰، و یک مسلسل ام۲ مجهز شده است. از شاخص‌ترین تغییرات بیرونی در نوع ام۱ای۲ می توان به جایگاه سلاح باز طراحی شده فرمانده و اضافه شدن سامانه دید حرارتی مستقل برای فرمانده اشاره کرد. اما در داخل، تانک ام۱ای۲ باز طراحی اساسی را برای بهره‌مندی از فناوری های جدیدتر تجربه کرد.

سابقه موفق تانک ام۱ آبرامز در میدان نبرد

تانک ام۱ای۱ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ و طی جنگ خلیج فارس حضور در میدان نبرد را تجربه کرد. این تانک تقریبا به مدت هفت ماه در برابر تانک های تی-۵۵ و تی-۶۲ ساخت شوروی در میدان نبرد حضور داشت.

تانک آبرامز عملکرد بسیار خوبی در این جنگ داشت و تنها ۲۳ عراده از ۱۸۴۹ عراده تانک آبارمز آسیب دیده و حتی یک تانک نیز توسط آتش دشمن نابود نشد.

در شرایطی که تانک آبرامز طی حمله آمریکا به عراق چندین تلفات را تجربه کرد، اما به طور کلی یک ابزار حیاتی برای ارتش و سپاه تفنگداران دریایی آمریکا بود.

معرفی تانک M1A2 SEPv4

جدیدترین نسخه تانک آبرامز می تواند توانایی های ارتش آمریکا در میدان نبرد را هرچه بیشتر افزایش دهد. در اوایل سال ۲۰۲۱، شرکت جنرال داینامیکس لند سیستمز (General Dynamics Land Systems) قراردادی ۲۵ میلیون دلاری را برای یکپارچه‌سازی نرم افزار آموزشی و بروزرسانی های امنیت سایبری برای جدیدترین نسخه تانک ام۱ آبرامز امضا کرد.

نسخه SEPv4 یک مدل ارتقا یافته از نسخه M1A2 SEPv3 است که این نسخه نیز زیر نظارت شرکت جنرال داینامیکس لند سیستمز قرار دارد.

به گفته ارتش آمریکا، تانک M1A2 SEPv4 خدمه را قادر خواهد ساخت تا اهداف دشمن را از فواصلی دورتر نسبت به گذشته شناسایی کرده و به عنوان مرگبارترین نسخه از این تانک عمل خواهد کرد. همچنین سامانه ۳GEN FLIR به عنوان یک بروزرسانی در تانک M1A2 SEPv4 بکار گرفته خواهد شد. سامانه  ۳GEN FLIR نسل بعدی دوربین های شناسایی، نظارت و هدف گیری محسوب می شود.

همچنین نسخه جدید تانک آبرامز به یک دوربین رنگی، فاصله یاب لیزری و یک نشانگر لیزری کراس پلتفرم برای تسهیل نبرد در چند جهت مجهز خواهد شد. همچنین، این تانک به یک پیوند داده دیجیتال برای ارتباط با گلوله چند منظوره پیشرفته قابل برنامه ریزی اکس‌ام۱۱۴۷ برای سلاح اصلی تانک مجهز خواهد شد.

چرا تانک ها همچنان اهمیت دارند

با توجه به استفاده گسترده از تانک های جنگی در تهاجم جاری روسیه به اوکراین، توسعه وسایل نقلیه زرهی جدیدتر و مجهزتر همچنان امری حیاتی محسوب می شود. روسیه طی حمله به اوکراین شاهد تلفات سنگین تانک های خود بوده و حتی مجبور به استفاده از تانک های قدیمی خود مربوط به دوران شوروی سابق شده است.

تانک ام۱ آبرامز در حال حاضر گزینه ای برتر نسبت به بسیاری از همتایان خود محسوب می شود و نسخه جدید M1A2 SEPv4 ستون اصلی سپاه زرهی ارتش آمریکا برای سال های پیش‌رو را شکل خواهد داد.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا