حسگری برای نجات جان بیماران مبتلا به لوپوس

محققان دانشگاه مینه سوتا آمریکا در مطالعه اخیرشان با کمک فناوری چاپ ۳ بعدی یک دستگاه پزشکی حساس به نور ایجاد کرده‌اند که می‌تواند برای کمک به بیماران لوپوس مفید باشد.

موبنا – به گزارش آی ای، این دستگاه پزشکی حساس به نور که با فناوری چاپ سه بعدی ایجاد شده می‌تواند به میلیون‌ها فرد مبتلا به لوپوس و سایر بیماری‌های حساس به نور در سراسر جهان کمک کند.

محققان دانشکده مهندسی و پزشکی دانشگاه مینه سوتا با کمک فناوری چاپ سه بعدی یک دستگاه پزشکی جدید ایجاد کرده‌اند که هنگام قرار گرفتن روی پوست می‌تواند بازخورد لحظه‌ای را از قرار گرفتن فرد مبتلا در معرض نور و عود کردن بیماری وی ارائه دهد.

بر اساس نتایج این مطالعه، این دستگاه می‌تواند برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به لوپوس و سایر اختلالات حساس به نور از طریق دسترسی به درمان‌های فردی و دانش در مورد عواملی که باعث علائم آنها می‌شود، مفید باشد.

“دیوید پیرسون”(David Pearson) متخصص پوست دانشکده پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا و یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: من بسیاری از بیماران مبتلا به لوپوس یا بیماری‌های مرتبط را درمان می‌کنم و از نظر بالینی، پیش‌بینی اینکه چه زمانی علائم بیماران تشدید می‌شوند، چالش برانگیز است. ما می‌دانیم که نور فرا بنفش و در برخی موارد نور مرئی هم می‌توانند باعث ظاهر شدن عائم هم روی پوست و هم درون بدن آنها شوند اما نمی‌دانیم که چه ترکیبی از طول‌موج‌های نور در ایجاد علائم نقش دارند.

لوپوس چیست؟

لوپوس یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک یک بیماری روماتیسمی خود ایمنی است که بسیاری از اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با بثورات پوستی قرمز رنگ به شکل پروانه روی صورت مشخص می‌شود.

بر اساس گزارش بنیاد لوپوس آمریکا، حدود ۱.۵ میلیون آمریکایی و حداقل پنج میلیون نفر در سراسر جهان به نوعی از لوپوس مبتلا هستند.

بیماران مبتلا به لوپوس اغلب به نور حساسیت دارند، به طوری که ۴۰ تا ۷۰ درصد از آنها گزارش داده‌اند که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی یا مصنوعی در داخل خانه وضعیت آنها را بدتر می‌کند. مبتلایان به لوپوس ممکن است در طول عود کردن این بیماری علائمی مانند راش، خستگی و ناراحتی مفاصل را تجربه کنند.

محققان در این مطالعه با در نظر گرفتن این موارد اولین دستگاه چاپ سه بعدی در نوع خود را که به یک آشکارساز نور مرئی قابل انعطاف فرابنفش مجهز است ایجاد کردند. این دستگاه می‌تواند روی پوست قرار گیرد. این سیستم از یک کنسول قابل حمل با طراحی ویژه بهر می‌برد و می‌تواند علائم مرتبط به نور را به طور منظم ردیابی کند.

محققان تاییدیه شروع استفاده از این دستگاه بر روی انسان را دریافت کرده‌اند و به زودی ثبت‌نام افراد برای مطالعه را آغاز خواهند کرد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا