کسب درآمد از اینترنت – مراحل طراحی سایت + راه های درآمدزایی با ساخت وبسایت

بهتر است بدانید در حال حاضر ساخت وبسایت مانند گذشته کار دشواری نیست و با اندکی دانش می توانید وبسایت خود را راه اندازی کنید و اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید.

امروزه با پیشرفت فضای دیجیتال و اینترنت، ورود به این بستر برای بیشتر کسب و کارها امری مهم و ضروری تلقی می شود. به همین خاطر بسیاری از افراد تمایل به کسب درآمد از اینترنت را دارند. برای این منظور، بعضی افراد اقدام به راه اندازی وب سایت یا ایجاد صفحه ای در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام می کنند. ما در این مقاله نحوه راه اندازی یک وبسایت و راه های کسب درآمد از سایت در ایران را با هم بررسی می کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

فواید وبسایت ها در دنیای امروز

ممکن است شما روزانه برای کارهای مختلفی به وبسایت ها سر بزنید. برای مثال ممکن است با شروع روز خود به سایت های خبری مراجعه کرده و اخبار روز را بخوانید و یا برای خرید محصولی به سایت های فروشگاهی سر بزنید. با کمی تفکر متوجه خواهید شد که وجود وبسایت ها تا حد بسیار زیادی در زمان و انرژی ما صرفه جویی می کند.  اگر وب سایت ها خدماتی ارائه نمی کردند، شما برای مشاهده اخبار مجبور بودید که به کیوسک های روزنامه فروشی مراجعه کنید، برای خرید کالاهای مورد نیاز خود به صورت حضوری به فروشگاه ها مراجعه کنید و احتمالا مسافت های طولانی را طی کنید یا برای خرید خود در صف معطل شوید. اما امروزه با شکل گیری بسترهای مناسب در فضای آنلاین وب، تقریبا تمام کسب و کار ها به نوعی در این فضا حضور دارند. همچنین اگر شما صاحب کسب و کار یا ارائه دهنده خدماتی باشید، بدون شک بسیاری از مشتریان یا کاربران شما روزانه به وبسایت های رقبایتان مراجعه می کنند تا خدمات موردنیاز خود را به صورت آنلاین دریافت کنند؛ بنابراین اگر شما برای کسب و کار خودتان وبسایتی ندارید، تقریبا آن را بدون هویت بدانید!

 

کسب درآمد از اینترنت

برای یادگیری جامع نحوه طراحی سایت می توانید از مجموعه آموزش فرادرس در لینک زیر استفاده کنید. این مجموعه، تمام مراحل طراحی سایت که در ادامه مقاله ذکر می کنیم را به طور جزئی و گام به گام آموزش می دهد:

مراحل راه اندازی وب سایت

بهتر است بدانید در حال حاضر ساخت وبسایت مانند گذشته کار دشواری نیست و با اندکی دانش می توانید وبسایت خود را راه اندازی کنید و اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید. مراحلی که برای راه اندازی وبسایت خود باید طی کنید در موارد زیر خلاصه می شوند:

۱. خرید هاست و دامین

برای ایجاد و راه اندازی اولیه ی یک وبسایت در ابتدا نیاز به دو مورد ضروری دارید:

  • دامین: دامین (Domain) یا نام دامنه یا همان آدرس وبسایت شما می تواند بیانگر هویت و برند وبسایت شما باشد. پس بهتر است نامی برای دامنه سایت خود انتخاب کنید که نزدیک یا مرتبط به کسب و کارتان باشد و از طرفی در ذهن کاربران شما نیز باقی بماند.
  • هاست: هاست (Host) یا همان میزبان، به فضایی گفته می شود که اطلاعات و فایل های وبسایت شما در آن نگهداری می شود و هنگام مراجعه به وبسایت نمایش داده می شوند. هاستی که انتخاب می کنید باید حتما قدرتمند، پرسرعت و پایدار باشد تا کاربران هنگام مراجعه به وبسایت شما با کندی مواجه نشوند.

برای خرید هاست و دامین می توانید به سایت هایی که این خدمات را ارائه می کنند، مراجعه کنید. پس از انجام موارد بالا، شما اولین و مهم ترین گام در ساخت وبسایت خود را برداشته اید. در قدم بعدی نیاز است که شما طراحی سایت خود را انجام دهید.

۲. ایجاد سایت

 

کسب درآمد از طریق سایت

شما برای ساخت و طراحی پایه و قالب سایت خود، دو راه مختلف پیش رو دارید که بسته به میزان آمادگی و دانش قبلی خود می توانید هر کدام که برایتان راحت تر است را انتخاب کنید. این دو راه به شرح زیرند:

استفاده از سیستم های مدیریت محتوا

در این روش شما نیازی به برنامه نویسی ندارید و کافی است که محتوا و محصولات سایت خود را درون یک سیستم مدیریت محتوا قرار دهید. به تعریف ساده، سیستم مدیریت محتوا (یا CMS مخفف Content management system) یک نرم افزار تحت وب است که به منظور ایجاد، ویرایش و در نهایت انتشار محتوای سایت (که می تواند شامل عکس، متن، فایل صوتی، ویدیو و یا دیگر موارد باشد) به کار می رود. در حال حاضر سیستم های مدیریت محتوای وردپرس (Wprdpress) و جوملا (Joomla) از برترین و پراستفاده ترین CMS های موجود هستند و بسیاری از سایت های معروف در حال استفاده از آنها هستند. بنابراین اگر داشن برنامه نویسی زیادی ندارید و می خواهید که در سریع ترین زمان و با کمترین دردسر ممکن، سایت خود را ایجاد کنید، استفاده از یک CMS مثل وردپرس برایتان بهترین گزینه خواهد بود. در صورتی که تمایل به آشنایی بیشتر با سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارید پیشنهاد می کنیم که به مجموعه آموزش وردپرس در لینک زیر از فرادرس مراجعه کنید تا به صورت گام به گام با نحوه نصب و راه اندازی و کار کردن با آن آشنا شوید. این مجموعه آموزشی شما را از پایه تا حرفه ای شدن آماده می کند:

طراحی و کدنویسی سایت از پایه

در این روش شما نیاز به دانش برنامه نویسی دارید و باید نحوه کدنویسی با زبان هایی مثل HTML، CSS، PHP و JavaScript را بلد باشید. همچنین باید نحوه کار با پایگاه داده یا دیتابیس را نیز بلد باشید. به طور کلی طراحی سایت با کدنویسی شامل دو بخش کدنویسی FrontEnd و BackEnd می شود و فراگیری دانش این برنامه نویسی ها به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین برای طراحی های گرافیکی سایت باید راجع به UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربر) اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید سایتی کاربر پسند و جذاب طراحی کنید و به طور قطعی کسب درآمد از اینترنت داشته باشید. به همین خاطر اگر پیش زمینه ای در مورد برنامه نویسی و طراحی گرافیک ندارید، این روش طراحی سایت به شما پیشنهاد نمی شود.

 

آموزش مراحل طراحی سایت

۳. قرار دادن محتوا درون سایت

پس از ایجاد قالب وبسایت لازم است بدانید که تمرکز اصلی شما باید بر روی محتوا یا خدماتی باشد که قرار است به کاربران ارائه دهید، نه کسب درآمد در همان شروع کار! چراکه هر چقدر شما بیشتر بر روی محتوا و مطالب وبسایت خود وقت بگذارید و محتوای با کیفیت تری تولید کنید، مشتریان بیشتری برای خود پیدا می کنید. اگر هم وبسایت شما در زمینه ارائه خدمات به کاربران است، هرچقدر کیفیت خدمات ارائه شده به کاربران بهتر باشد و آنها حس خوبی هنگام کار با وبسایت شما داشته باشند، روز به روز به مشتریان شما نیز اضافه می شود و این نیز به معنی افزایش میزان کسب درآمد از اینترنت برای شما است! توجه داشته باشید که برای تولید محتوای وب سایت خود نیاز به طراحی یک تقویم محتوایی و تدوین استراتژی تولید محتوای مناسب و حرفه ای دارید؛ چراکه تولید محتوای سایت دارای اصول و قواعد خاصی است که برای بازاریابی محتوایی صحیح و جذب مشتری، ملزم به رعایت آنها هستید. محتوایی که شما تولید می کنید می تواند در صفحات مختلف سایتتان مثل بخش محصولات یا خدمات، وبلاگ، درباره ما، تماس با ما و… قرار بگیرد و هر یک از این صفحات نقش مهمی در سئو و بازاریابی سایت شما ایفا می کنند که در ادامه با هم بررسی می کنیم.

۴. بازاریابی سایت

بعد از قرار دادن محتوا درون سایت خود نوبت به سئوی سایت و امور بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ آن می رسد. این دو مفهوم به طور خلاصه در نکات زیر تعریف می شوند:

سئو یا SEO:

مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. سئوی سایت یکی از امور زیرمجموعه ی دیجیتال مارکتینگ است. به طور کلی سئو به معنی تمام اقداماتی است که روی سایت خود انجام می دهید تا در نتایج جستجوی کاربران در گوگل، رتبه بالاتری کسب کنید و بازدیدکنندگان سایت و در نهایت مشتریان خود را افزایش دهید. سئوی سایت شامل دو نوع سئوی داخلی (on-page) و سئوی خارجی (off-page) می شود. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی سئوی داخلی سایت، تولید محتوای باکیفیت است. سایر اقدامات مرتبط با سئو شامل لینک سازی و بک لینک گرفتن است که برای سئوی خارجی سایت انجام می شود.

کسب درآمد از اینترنت

دیجیتال مارکتینگ یا Digital Marketing:

به معنی بازاریابی دیجیتال است و به تمام اقداماتی گفته می شود که در فضای دیجیتال یا سطح وب انجام می شود تا تعداد کاربران سایت را افزایش دهید و شهرت و محبوبیت سایتتان را بالا ببرید. در این امر شما وارد فضایی رقابتی با سایت های دیگری می شوید که کسب و کاری مشابه شما دارند. در دیجیتال مارکتینگ شما باید بر تمام اتفاقات روی وبسایت خود (مانند بازدیدها، ترافیک ورودی، تعداد کلیک ها و…) نظارت کنید و رفتار کاربران را تجزیه و تحلیل کنید. برای این منظور از ابزارهای مختلفی مثل Google Analytics و Google Search Console استفاده خواهید کرد. برای یادگیری تمام اصول دیجیتال مارکتینگ و نحوه کار با ابزارهای مختلف آن به مجموعه آموزش فرادرس در لینک زیر مراجعه کنید:

راه های کسب درآمد از اینترنت و وبسایت

در حال حاضر روش های بسیاری زیادی برای کسب درآمد از طریق وبسایت وجود دارد برخی از رایج ترین آنها به شرح زیرند:

۱. تبلیغات کلیکی و بنری

نحوه کسب درآمد از تبلیغات کلیکی بدین صورت است که شما با قرار دادن تبلیغات بنری یک وب سایت (یا اجاره دادن جایگاه های سایتتان به کسب و کارهای دیگر به صورت دوره ای) و از طریق کلیک کاربران شما بر روی این بنرها، درآمد کسب می کنید. در حال حاضر این نوع روش کسب درآمد از اینترنت، از بهترین روش هاست و بیشتر سایت ها از این روش برای کسب درآمد استفاده می کنند. همچنین این نوع تبلیغات برای کاربران شما آزاردهنده نیست و باعث اختلال در عملکرد کاربران هنگام گردش در وبسایت شما هم نمی شود. بهتر است برای نمایش بنرهای تبلیغاتی در وبسایت خود از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده کنید تا هر بنر در صفحات موضوعی مرتبط با خودشان در سایتتان نمایش داده شوند.

۲. تبلیغات رپورتاژ آگهی

در تبلیغات رپورتاژ آگهی، کافی است که شما محتوای رپورتاژ آگهی که دیگر وبسایت ها به شما ارائه می دهند را در وبسایت خود منتشر کنید. رپورتاژ آگهی یک محتوای تبلیغاتی است که در ظاهر یک محتوای آموزشی و کاربردی، با لینک دادن به سایت دیگری به معرفی کسب و کار یا محصولات و خدمات آن می پردازد. انتشار این محتوا در سایت شما معمولا بصورت دائمی خواهد بود و شما یک بار هزینه را دریافت خواهید کرد. همچنین مانند تبلیغات بنری نیازی به نمایش تبلیغات در تمامی صفحات وبسایت خود نخواهید داشت.

۳. تبلیغات پاپ آپ pop-up

این نوع تبلیغات در واقع یکی از انواع تبلیغات بنری یا کلیکی است؛ به این صورت که کاربر به محض ورود به وبسایت شما با یک بنر تبلیغاتی روبرو می شود که مجبور به بستن آن می شود. این نوع تبلیغات در سایت یکی از آزاردهنده ترین روش ها برای کسب درآمد اینترنتی است که باعث آزار کاربران شما و حتی ترک وبسایت شما برای همیشه خواهد شد. در این نوع تبلیغات کاربران وب سایت شما با کلیک بر روی هر نقطه از وبسایت شما به یک صفحه تبلیغاتی منتقل می شوند و تبلیغات ناخواسته برای آنها نمایش داده خواهد شد. حتما شما نیز هنگام گردش در یک سایت با چنین تبلیغات آزاردهنده ای مواجه شده و تجربه بدی کسب کرده اید. حتی شاید دیگر علاقه ای به گردش و مشاهده مطلب در آن وبسایت نداشته باشید. به همین خاطر این نوع تبلیغات در سایت برای کسب درآمد از اینترنت توصیه نمی شود؛ در حال حاضر بهترین روش ها همان تبلیغات کلیکی و رپورتاژ آگهی هستند که روش های بسیار مناسب و بدون آزار کاربران محسوب می شوند و شما در کنار پیشرفت سایت خود، کاربران خود را نیز حفظ خواهید کرد و از تبلیغات خود کسب درآمد می کنید.

 

کسب درآمد اینترنتی

کلام آخر درباره کسب درآمد از طریق سایت

در این مقاله از کسب درآمد از اینترنت درباره مراحل کلی ساخت و راه اندازی وبسایت و روش های درآمدزایی از طریق تبلیغات در سایت را بررسی کردیم. اما باید توجه داشته باشید که این نکات فقط اصول مقدماتی و کلی این موضوع ها بودند و برای موفقیت در این امر نیاز به کسب دانش و تجربه زیادی دارید. همچنیم برای کسب درآمد از تبلیغات در وبسایت، باید ابتدا سایت خود را به خوبی رشد و پرورش دهید تا در میان کاربران اینترنت شناخته شود. زمانی که تعداد بازدیدها و کاربران سایت شما بالا باشد، تقاضای سایت های دیگر برای انجام تبلیغات در سایت شما نیز بالا می رود و این هم به معنی افزایش درآمد شما خواهد بود. پس باید صبر داشته باشید و زمان کافی صرف رشد کسب و کار خود کنید تا به درآمد برسید. در نهایت پیشنهاد می کنیم از آموزش زیر در فرادرس استفاده کنید تا با فضای تبلیغات آنلاین بیشتر آشنا شوید:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا