مراحل دریافت کارت بازرگانی (راهنمای کامل)

زمانی که قصد دارید به عنوان تاجر در راستای تجارت برون مرزی فعالیت کنید باید به تهیه یک سری مدارک بپردازید. از جمله مهم ترین مدرک مورد نیاز برای فعالیت در راستای تجارت برون مرزی و واردات کالا دریافت کارت بازرگانی می باشد.

کارت بازرگانی مدرکی است که در روند تجارت برون مرزی در مراحل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این کارت یکی از مدارک مهم در زمان ترخیص کالا به حساب می آید که صاحب کالا و یا حق العملکار باید آن را به گمرک ارائه کند. از این رو گروه تجاری ققنوس تصمیم گرفته است شما را با این کارت، اهمیت استفاده از آن و شرایط دریافت آن آشنا کند.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

یکی از مراحل بسیار مهم در روند تجارت مرحله ی ترخیص کالا می باشد که لازم است به عنوان یک تاجر با این مرحله به خوبی آشنایی داشته باشید زیرا گذر از این مرحله و چگونگی گذر از آن تاثیر زیادی در سود و زیان صاحب کالا خواهد داشت. ترخیص کالا به فرایندی گفته می شود که در آن صاحب کالا یا یک ترخیص کار مانند ترخیص کاران گروه تجاری ققنوس به تهیه مدارک مورد نیاز مربوط به کالا ها و سپس ارائه ی آن ها به گمرک بپردازد. ترخیص کالا از گمرک روندی پیچیده و دشوار است و شامل مراحل مختلفی می باشد.

صاحب کالا یا ترخیص کار در راستای ترخیص به موقع کالا از گمرک باید مدارک مورد نیاز را به موقع تحویل داده و به پرداخت هزینه های گوناگونی چون عوارض گمرکی ، حقوق ورودی گمرک، هزینه انبار داری، هزینه حمل و نقل، هزینه انواع بررسی و کنترل هایی که در رابطه با کالا ها انجام می شود و …. را بپردازد. همچنین صاحب کالا یا ترخیص کار باید در مراحلی چون ثبت اظهارنامه یا مرحله ثبت سفارش و …. اطلاعات مربوط به کالا ها را به درستی و با نهایت دقت در سایت های مورد نظر وارد کند. کوچک ترین خطا در روند ثبت اطلاعات می تواند باعث تعویق ترخیص کالا و زیان برای صاحب کالا شود.

معرفی مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا

همان طور که در بالا نیز اشاره شد شما به عنوان صاحب کالا برای این که بتوانید موفق به ترخیص کالا از گمرک شوید باید به تهیه یک سری مدارک و همچنین دریافت یک سری مجوز با توجه به نوع و ماهیت کالا های خود اقدام کنید. این که بتوانید هر در هنگام تهیه هر کدام از این مدارک مراحل دریافت آن را به درستی پشت سر بگذارید تاثیر بسیار زیادی در روند ترخیص کالا و ترخیص به موقع کالا از گمرک دارد، زیرا یکی از مراحلی که در ترخیص کالا باید پشت سر بگذارید مطابقت دادن مدارک ارائه شده توسط شما به گمرک با خود کالا ها توسط کارشناسان گمرک می باشد. از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوشته های مشابه

– کارت بازرگانی

– بارنامه کالا ها و مدارک مربوط به آن

– گواهی ترخیص

– گواهی مبداء

– فاکتور و پیش فاکتور

– مدارک مربوط به تامین ارز

– مجوز ثبت سفارش کالاها

– مدارک مربوط به ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت

– پکینگ لیست یا لیست عدل بندی

– مدارک مربوط به تسویه حساب با شرکت حمل و نقل

– بیمه نامه

– مجوز های لازم بسته به نوع کالا های وارداتی

– قبض انبار

– پروانه سبز گمرکی ( که مربوط به تسویه حساب با گمرک می باشد. )

– و ….

مراحل دریافت کارت بازرگانی (راهنمای کامل)

کارت بازرگانی چیست ؟

یکی از مدارک مهم در رابطه با واردات کالا و صادارت آن کارت بازرگانی می باشد. کارت بازرگانی در واقع مجوزی است که از طرف دولت به شخص حقیقی یا شخص حقوقی داده می شود تا بتواند با استفاده از آن به تجارت برون مرزی بپردازد. افرادی که درخواست دریافت کارت بازرگانی دارند باید برای دریافت این کارت به شعبه های گوناگون اتاق بازرگانی مراجعه کنند و با تهیه مدارک و ایجاد شرایط مورد نیاز به دریافت این کارت اقدام کنند. یکی از شرایط ضروری برای افرادی که قصد دریافت این کار را دارند این است که یک شرکت و یا موسسه تجاری به ثبت برسانند. مدت اعتبار این کارت بین یک تا پنج سال می باشد.

کارت بازرگانی به دو دسته افراد حقیقی و حقوقی اعطا می شود. تسهیلات و امکاناتی که در روند تجارت برون مرزی به کار ت بازرگانی اشخاص حقیق و اشخاص حقوقی تعلق می گیرد یکسان می باشد، اما در هنگام دریافت این کارت توسط هر یک از این اشخاص هر گروه باید مدارک جداگانه و متفاوتی را به شعب اتاق بازرگانی ارائه دهند تا موفق به دریافت این کارت شوند. در ادامه به شرایط و مدارکی که هر کدام از این اشخاص برای دریافت کارت بازرگانی نیاز دارند اشاره خواهیم کرد.

شرایط دریافت کارت بازرگانی ( اشخاص حقیقی )

زمانی که قصد دارید به عنوان یک شخص حقیقی به دریافت کارت بازرگانی اقدام نمایید، باید دارای یک سری شرایط و مدارک باشید و در هنگام پر کردن فرم درخواست برای کارت بازرگانی آن مدارک را همراه فرم به یکی از شعب اتاق بازرگانی تحویل دهید، که از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ثبت اظهار نامه در دفاتر بازرگانی

– اصل گواهی پلمپ دفاتر از سوی اداره ثبت شرکت ها

– اصل گواهی عدم سوء پیشینه که کمتر از زمان صدور آن کمتر از ۶ ماه گذشته باشد

– اصل گواهی مربوط به پرداخت های مالیاتی مستقیم

– اصل کارت ملی و کپی آن

– سه قطعه عکس ۶ در ۴

– ارائه مدرک تحصیلی که حداقل آن دیپلم می باشد

– کارت پایان خدمت و یا مدرک معافیت از خدمت برای آقایان

– گواهی تایید حساب بانکی جاری

– داشتن حداقل ۲۳ سال سن

شرایط اخذ کارت بازرگانی ( اشخاص حقوقی )

زمانی که یک شرکت تجاری قصد داشته باشد فردی تحت عنوان یک شخصیت حقوقی برای آن شرکت کارت بازرگانی دریافت کند باید یک سری مدارک را برای دریافت این کارت به یکی از شعب اتاق بازرگانی تحویل دهد. از جمله این مدارک باید به موارد زیر اشاره کرد:

– گواهی پلمپ دفتر

– گواهی عدم سوء پیشینه

– ارائه اصل مدرک اظهار نامه در یکی از دفاتر بازرگانی

– ارائه کد اقتصادی

– مهر و امضاء اعضای شرکت

– مدارک هویتی مدیر عامل شامل کارت ملی و اسکن همه صفحات شناسنامه وی

– ارائه شش قطعه عکس رنگی ۳ در ۴

– ارائه مدرک تحصیلی که حداقل آن دیپلم است

– تهیه تمبر به مبلغ ۱۰ هزار تومان

– ارائه اساس نامه شرکت اصل و کپی آن

– ارائه اصل سند شش دانگ شرکت اصل و کپی آن ( در صورت اجاره ای بودن مکان شرکت قرار داد کد دار آن )

– ارائه دادن قبض فیش های پرداختی شرکت

– ارائه وکالت نامه محضری از طرف اعضای هیئت مدیره

مراحل دریافت کارت بازرگانی (راهنمای کامل)

اهمیت استفاده از کارت بازرگانی در فعالیت های تجاری

اهمیت کارت بازرگانی در مزیت هایی است که برای این کارت برای دارندگان آن به همراه دارد. کارت بازرگانی یک مجوز برای فعالیت های تجاری و و صادرات و واردات کالا می باشد. افرادی که موفق به دریافت این کارت می شوند می توانند در جهت ثبت سفارش کالا در سامانه جامعه تجارت و ترخیص کالا از گمرک اقدام کنند. همچنین این کارت در بانک ها، در هنگام تجارت و واردات کالا در مناطق آزاد و …. کاربرد دارد.

افرادی که به عنوان یک فرد حقیقی از اتاق بازرگانی کارت بازرگانی دریافت می کنند به عنوان یک تاجر شناخته می شوند در این صورت این افراد می توانند در هنگام ورشکستگی از مزایایی که این کارت در این موارد به دنبال دارد استفاده کنند. فردی که کارت بازرگانی دریافت می کند و قصد دارد به تجارت برون مرز بپردازد نیاز دارد به کشور های مختلف سفر کند، داشتن کارت بازرگانی به دارنده آن کمک می کند تا ویزای کشور های مختلف را در جهت سفر های تجاری راحت تر دریافت کند.

افرادی که این کارت را دریافت می کنند این امکان برایشان وجود دارد که به اتاق بازرگانی ملحق شوند در این صورت در زمینه ی تجارت هر نوع کالایی که فعالیت می کنند می توانند از امکانات و حمایت های صنفی آن نوع تجارت برخوردار شوند. استفاده از کارت بازرگانی در هنگام معامله در واقع یک جور حس اعتماد را در طرف مقابل ایجاد می کند و باعث افزایش اعتبار در بازار تجارت می شود.

جمع بندی

کارت بازرگانی از جمله مدارک مهم در زمینه تجارت، ثبت سفارش کالا در سامانه تجارت، ترخیص کالا از گمرک و … می باشد همچنین داشتن این کارت مزیت های دیگری را نیز به دنبال دارد که در این مقاله سعی کردیم به موارد مختلف کاربرد این کارت در روند تجارت و برای دارنده آن اشاره کنیم. همچنین تلاش کردیم شما را با شرایط و مدارک مورد نیاز برای افراد حقیقی و حقوقی که قصد دریافت این کارت را دارند آشنا کنیم. این کارت دارای دو امضا می باشد، یکی از طرف اتاق تعاون مرکزی و دیگری از وزارت سمت به همین دلیل افرادی که تقاضای دریافت این کارت را دارند باید تمامی شرایط مورد نظر را دارا باشند. برای اطلاعات بیشتر از این شرایط می توانید به کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس مراجعه کنید.

سایت تهران نیوز

دکمه بازگشت به بالا