این دنیای شگفت انگیز: از عروس نامیرا تا بارداری دو ساله! (+عکس)

مینای دندان های سگ آبی از ماده معدنی آهن شکل گرفته که رنگی نارنجی به آنها بخشیده و همچنین استحکام و مقاومت در برابر اسید را افزایش می دهد.

موبنا – برای حضور در قلمرو حیوانات باید به واقع سرسخت بود. از تحمل شرایط آب و هوایی شدید تا مقابله با شکارچیان قدرتمند، بقا در طبیعت کار آسانی نیست. اما برخی حیوانات ترفندها و عادات جالب توجهی را توسعه داده اند تا در این بازی بیشتر دوام بیاورند. در ادامه با چند نمونه از استعادادهای ژنتیکی چشمگیر در دنیای حیوانات بیشتر آشنا می شویم.

عروس دریایی نامیرا عمری جاودان دارد

حیوان

در واکنش به آسیب فیزیکی یا حتی گرسنگی، عروس دریایی نامیرا دوباره به پولیپ تبدیل می شود و اساسا تولد دوباره را تجربه می کند. پژوهش ها نشان داده اند که پولیپ دوباره متولد شده از نظر ژنتیکی مشابه حیوان بزرگسال پیشین است.

حشرات قاتل به واقع مرگبار هستند

حیوان

همانطور که از نام آنها مشخص است، حشرات قاتل مالزیایی شکارچیان توانمندی هستند. آنها از جسد مورچه هایی که شکار می کنند برای خود یک زره درست کرده و از آن برای سردرگم کردن شکارچیان دیگر استفاده می کنند.

برنامه خواب حلزون ها جالب توجه است

حیوان

حلزون ها ممکن است برای چندین ساعت چرت بزنند، سپس از خواب بیدار شده و برای ۳۰ ساعت یا بیشتر بیدار بمانند. همچنین، آنها زمانی که احساس کنند جانشان در معرض خطر قرار دارد، می توانند برای یک دوره زمانی تا سه سال نیز به خواب زمستانی بروند.

جغدها می توانند سر خود را ۲۷۰ درجه بچرخانند

حیوان

جغدها به دلیل انعطاف پذیری بالا در چرخاندن سر خود مشهور هستند. آنها می توانند سر خود را تقریبا به اندازه یک دایره کامل بچرخانند. آنها دارای سرخرگ های پشتیبان هستند، از این رو، زمانی که سر خود را در زوایای شدید می چرخانند، همچنان خون و مواد مغذی را دریافت می کنند.

ریهماهی آفریقایی می تواند برای یک سال بیرون از آب زنده بماند

حیوان

زمانی که ریه‌ماهی آفریقایی احساس کند در یک وضعیت تهدید کننده زندگی قرار دارد، یک پیله مخاطی درست کرده و خود را تا ۹ اینچ (۲۳ سانتیمتر) زیر خاک دفن می کند.

مارماهی الکتریکی شوکی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ ولت را منتقل می کند

حیوان

این میزان برق برای کشتن یک اسب کافی است. و در شرایطی که ممکن است این میزان برق موجب مرگ فوری نشود، اما به اندازه کافی قوی است تا شما را از پا انداخته و غرق کند. شوک الکتریکی مارماهی الکتریکی موجب سوختن پوست نیز می شود.

سنگماهی سمیترین ماهی جهان است

حیوان

سم سنگ‌ماهی موجب انقباض شدید عروق می شود. اگر توسط یکی از این ماهی ها گزیده شوید، اگر طی چند ساعت نخست تحت درمان با پادزهر قرار نگیرید می تواند موجب شوک، فلج، بی حالی، حالت تهوع و استفراغ، تعریق، هذیان، تب، شوک قلبی، دشواری در تنفس، و حتی مرگ شود. در صورت زنده ماندن، علائم می توانند برای مدتی طولانی باقی بمانند و بهبودی کامل ممکن است چندین ماه زمان ببرد.

کوسهنهنگ از چهار هزار دندان خود برای خوردن گیاهان استفاده می کند

حیوان

با وزن ۲۵ تن، کوسه‌نهنگ دومین ماهی بزرگ در جهان است و این در شرایطی است که پلانکتون ها، گیاهان و جلبک ها بخش اعظم رژیم غذایی آن را شکل می دهند.

کانگوروها می توانند جهش های بسیار بلندی داشته باشند

حیوان

کانگوروها می توانند در یک جهش مسافت ۲۷ فوتی (۸.۲ متر) را طی کنند. پاهای جلویی کوچک و دم قدرتمند به حفظ تعادل کانگورها هنگام چنین جهش های بلندی کمک می کنند.

پشه ها مرگبارترین حشرات سیاره زمین هستند

حیوان

ممکن است کوچک به نظر برسند، اما به گفته سازمان بهداشت جهانی، پشه ها سالانه عامل میلیون ها مرگ در جهان هستند. این حشرات می توانند انواع مختلف ویروس ها و بیماری ها را حمل و انتقال دهند که از مالاریا تا تب دنگی و تب زرد را شامل می شود.

مامبای سیاه سرعت فوق العاده ای دارد

حیوان

مار مامبای سیاه می تواند با سرعت ۱۲.۵ مایل بر ساعت (۲۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند. در صورت گزش توسط این مار حدود ۲۰ دقیقه زمان دارید تا تحت درمان با پادزهر قرار بگیرد، در غیر این صورت جان خود را از دست خواهید داد.

جیرجیرک کوه استون منجمد می شود، اما زنده می ماند

حیوان

این حشره بومی نیوزیلند خود را برای چندین ماه منجمد کرده و سپس دوباره یخزدایی می کند. این بزرگ‌ترین حشره با توانایی تحمل انجماد است و در برابر یخ زدن ۸۰ درصد بافت بدن خود مقاومت است. به لطف پروتئینی که از تشکیل بلورهای یخ در مایع شبه خون حیوان جلوگیری می کند، این ویژگی به بقای جیرجیرک در برابر تغییرات دمایی شدید کمک می کند.

سوسک های سرگین بسیار قوی هستند

حیوان

سوسک های سرگین به عنوان قوی‌ترین حشره روی سیاره زمین در نظر گرفته می شوند. آنها قادر به هل دادن توپی از مدفوع حیوانات دیگر هستند که ۲۰۰ برابر وزن بدن خودشان وزن دارد.

شاهین رطیلی نیش بسیار دردناکی دارند

حیوان

شاهین رطیلی برخلاف نام خود در واقع نوعی زنبور است و یکی از دردناک‌ترین نیش حشرات را در جهان دارد. بر مبنای “شاخص درد نیش اشمیت” که مقیاسی بین ۱ تا ۴ است، درد ناشی از نیش شاهین رطیلی امتیاز ۴ را به خود اختصاص داده است.

جگوار آرواره مرگباری دارد

حیوان

جگوارها می توانند شکار خود را با یک گاز و با سوراخ کردن گردن از پشت بلافاصله بکشند. جگوارها و جگوارهای سیاه گونه ای مشابه هستند و رنگ سیاه به دلیل جهشی است که تقریبا در شش درصد جمعیت آنها رخ می دهد.

اسب آبی نسبت به اندازه خود حیوان بسیار سریعی است

حیوان

در شرایطی که اسب آبی حدود ۱۶ ساعت از روز را در آب می گذراند، اما به خشکی نیز می رود. این حیوانات بزرگ جثه که بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ پوند (۹۰۷ تا ۱۸۱۴ کیلوگرم) وزن دارند می توانند با سرعت ۱۵ تا ۳۰ مایل بر ساعت (۲۴ تا ۴۸ کیلومتر بر ساعت) نیز بدوند.

اژدهای کومودو مانند ورزشکاران حرفه ای غذا می خورد

حیوان

اژدهای کومودو می تواند تا ۱۰ فوت (۳ متر) طول و تا حدود ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) وزن داشته باشد. این حیوان در یک وعده می تواند تا ۸۰ درصد از وزن بدن خود غذا بخورد.

شاه مار قهوه ای بیشترین زهر را تزریق می کند

حیوان

به گفته پژوهشگران، شاه مار قهوه ای بیشترین حجم زهر را بیرون می دهد و می تواند در هر بار ۱.۳ گرم زهر تخلیه کند.

شیطان تاسمانی قویترین گاز را دارد

حیوان

بنابر یک مطالعه، شیطان تاسمانی قوی‌ترین گاز را روی سیاره زمین دارد. اگرچه این حیوان به طور متوسط حدود ۲۰ پوند (۹ کیلوگرم) وزن دارد، اما می تواند تا ۹۴ پوند (۴۲ کیلوگرم) فشار در هر گاز وارد کند که ضریب نیروی گاز گرفتن ۱۸۱ را نشان می دهد. این تقریبا دو برابر بیشتر از ضریب نیروی گاز گرفتن کفتار و حدود ۶۰ امتیاز بیشتر از ضریب نیروی گاز گرفتن یک شیر است.

پنگوئن های امپراتور می توانند شیرجه های عمیقی بزنند

حیوان

پنگوئن های امپراتور در قطب شمال زندگی می کنند که یکی از سخت‌ترین محیط ها برای زندگی در سیاره زمین است. این پنگوئن ها برای یافتن غذا می توانند تا عمق ۱۷۵۵ فوتی (۵۳۵ متر) آبی که دمای زیر صفر دارد، شیرجه بزنند.

لمورهای دم حلقه ای همدیگر را بدبو می کنند

حیوان

لمورهای دم حلقه ای در گروه های ۲۰ تا ۳۰تایی زندگی می کنند و این در فصل تولید مثل می تواند رقابت شدیدی را ایجاد کند. لمورهای نر دارای غدد بو روی مچ دست ها و شانه های خود هستند. لمورهای نر با تکان دادن دم رایحه ای را به سمت رقیب پخش می کنند که شرایطی بدبو را ایجاد کرده و تا زمانی که یکی از دو طرف کنار بکشد، این رقابت ادامه می یابد.

شترهای عربی در یک وعده مقدار قابل توجهی آب می نوشند  

حیوان

شترها در یکی از خشک‌ترین محیط های روی سیاره زمین زندگی می کنند و مسافت های طولانی را در بیابان ها طی می کنند. شترهای عربی می توانند ۳۰ گالن آب را در کمتر از ۱۵ دقیقه بنوشند.

اسب های دریایی نر باردار می شوند و زایمان می کنند

حیوان

اسب های دریایی نر دارای کیسه هایی روی شکم خود هستند که در هر بار می تواند تا ۲۰۰۰ نوزاد را حمل کند. اسب دریایی ماده تخمک های خود را درون کیسه حیوان نر قرار می دهد که به بارداری آن منجر می شود. این دوره با توجه به گونه ۱۰ تا ۲۵ روز طول می کشد و در نهایت حیوان نر زایمان می کند.

کوآلا دارای اثرانگشتی شبیه انسان است

حیوان

در سال ۱۹۹۶، تیمی پژوهشی در دانشگاه آدلاید استرالیا کشف کرد که اثر انگشت کوالا و انسان به راحتی می تواند به جای یکدیگر اشتباه گرفته شود.

کبوترها والدین فوق العاده ای هستند

حیوان

کبوترهای نر از اواسط صبح تا اواخر بعد از ظهر به نگهداری از تخم هایی که توسط پرنده ماده گذاشته شده اند، کمک می کنند. کبوتر ماده از اواخر بعد از ظهر تا اواسط صبح روز بعد این کار را انجام می دهد. هر دو پرنده به تغذیه جوجه ها کمک می کنند.

کوسه سفید می تواند خون را از کیلومترها دورتر بو بکشد

حیوان

کوسه سفید توانایی فوق العاده ای در تشخیص خون دارد. آنها قادر به حس خون از سه مایل (۴.۸ کیلومتر) دورتر هستند و می توانند یک قطره خون را در ۲۵ گالن آب تشخیص دهند.

گورکن عسلخوار در برابر زهر مقاوم است

حیوان

گورکن عسل‌خوار یکی از شرورترین حیوانات روی سیاره زمین است. به واسطه توانایی مقاومت در برابر زهر، آنها تقریبا می توانند هر چیزی را شکار کنند که از حشرات تا پرندگان، تمساح ها و سمی‌ترین مارها را شامل می شود.

مارهای تایپان خشکی قویترین زهر را دارند

حیوان

تایپان خشکی بر اساس قدرت زهر سمی‌ترین مار جهان است. میانگین دوز کشنده زهر این مار برای یک موش ۰.۰۲۵ میلی گرم بر کیلوگرم محاسبه شده است. زهر این مار به سیستم عصبی، خون، عضلات و اندام های انسان حمله می کند.

سمندر مکزیکی قسمت های بدن خود را بازسازی می کند

حیوان

این سمندرهای آبزی توانایی شگفت انگیزی دارند و می توانند دست و پا، دم، ستون فقرات، بخش هایی از مغز، قلب، آرواره پایین و اندام های دیگر خود را بازسازی کنند.

دلقک ماهی تغییر جنسیت می دهد

حیوان

همه دلقک ماهی ها نر متولد می شوند، اما برخی از آنها به ماده تبدیل می شوند که این فرایند به عنوان هرمافرودیتیسم متوالی شناخته می شود.

میگو مانتیس طاووسی سریعترین مشت را پرتاب می کند

حیوان

این میگو می تواند مشتی با سرعت ۵۰ مایل بر ساعت (۸۰ کیلومتر بر ساعت) پرتاب کند که سریع‌تر از گلوله کالیبر ۲۲ است.

تاردیگریدها نابود نشدنی هستند

حیوان

تاردیگرید به رغم اندازه کوچک خود، مشخص شده است که می توانند در سخت‌ترین شرایط محیطی از جمله کف اقیانوس و در کوهستان دوام بیاورند. همچنین، آنها نخستین موجوداتی هستند که توانسته اند در فضا زنده بمانند.

جغدهای انبار طلاق می گیرند

حیوان

چغدهای انبار پرندگانی هستند که در طول زندگی به جفت خود وفادار باقی می مانند، اما پژوهش ها نشان داده اند که ۲۵ درصد جغدهای انبار از هم طلاق می گیرند.

ببرهای بنگال گوشتخواران قهاری هستند

حیوان

ببرهای بنگال بومی کشور هند هستند و گوشتخواران شناخته شده ای محسوب می شود. یک ببر بنگال گرسنه می تواند در یک وعده تا ۶۰ پوند (۲۷ کیلوگرم) گوشت بخورد.

سگ های آبی دندان های فلزی دارند

حیوان

رشد دندان های سگ آبی هرگز متوقف نمی شود، از این رو، آنها اندازه دندان ها را از طریق جویدن در سطحی معقول حفظ می کنند. مینای دندان های سگ آبی از ماده معدنی آهن شکل گرفته که رنگی نارنجی به آنها بخشیده و همچنین استحکام و مقاومت در برابر اسید را افزایش می دهد.

ملخ های بیابانی به واقع مخرب هستند

حیوان

ملخ ها به معنای واقعی کلمه می توانند هر چیزی را تخریب کنند. یک دسته از ملخ های بیابانی می تواند روزانه ۴۲۳ میلیون پوند (۱۹۱،۸۶۹،۵۷۲ کیلوگرم) شاخ و برگ را بخورد.

پلنگ برفی جهش های فوق العاده ای دارد

حیوان

پلنگ های برفی در کوهستان زندگی می کنند و برای زندگی در شرایط آب و هوایی سرد و انجام جهش های بلند تکامل یافته اند. پاهای این حیوان با خز پوشیده شده که به گرم نگه داشتن آنها در شرایط برفی کمک کرده و همانند یک کفش برفی عمل می کند. پلنگ برفی به لطف پاهای عقبی قدرتمند خود می تواند جهشی ۵۰ فوتی (۱۵ متر) داشته باشد.

کپوردندان ماهی می تواند در هر آبی رشد کند

حیوان

زمانی که از ماهی ها صحبت می شود، اغلب آنها به گونه های آب شیرین یا آب شور دسته بندی می شوند. اما کپوردندان ماهی می تواند در هر نوع آب – شیرین، شور، منجمد، گرم –به زندگی خود ادامه دهد.

دوره بارداری فیل آفریقایی به واقع طولانی است

حیوان

فیل های آفریقایی طولانی‌ترین دوره بارداری در دنیای پستانداران را به خود اختصاص داده که می تواند تا دو سال نیز طول بکشد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا