ماشینی که با مشروب هم کار می‌کند! (+عکس)

دامنه انواع سوخت به کارگیری شده برای عملکرد این موتور کاملا گسترده بود. از گازوئیل و بنزین بدون سرب گرفته تا نفت سفید، سوخت جت و حتی سوخت های گیاهی را شامل می شد.

موبنا – یکی از متفاوت ترین محصولات معرفی شده در صنعت بین المللی خودرو، در سال های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ توسط کرایسلر و در تعداد محدود ۵۵ دستگاه تولید شد.

این خودرو که توربین کار نامگذاری شد، در واقع کوپه ای دو درب بود که در قسمت موتور آن از توربین آ-۸۳۱(نسل چهارم موتورهای توربینی کرایسلر) استفاده شد.

مزایای موتورهای توربینی شامل نیاز کمتر به نگهداری، عمر بیشتر، پتانسیل وسیع برای توسعه و کاهش تعداد قطعات موتور حدود ۸۰ درص، عدم سختی در راه‌اندازی موتور در دماهای پایین و عدم نیاز به گرم کردن موتور، عدم نیاز به ضدیخ نداشتند، حذف چالش ایست موتور با فشردن ناگهانی پدال گاز، حذف لرزش موتور هنگام کارکرد، مصرف روغن بسیار بسیار کم، کاهش وزن کلی موتور، گازهای خروجی خنک بودند و آلایندگی کمتری داشتند و مهم‌تر از همه تنوع وسیعی از سوخت‌های احتراق‌پذیر می‌توانستند به‌عنوان جایگزینی برای بنزین مورد استفاده قرار گیرند.

دامنه انواع سوخت به کارگیری شده برای عملکرد این موتور کاملا گسترده بود؛ از گازوئیل و بنزین بدون سرب گرفته تا نفت سفید، سوخت جت و حتی سوخت های گیاهی را شامل می شد.

آدولفو لوپز ماتئوس  رییس جمهوری مکزیک در آن سال ها، طی یک رویداد از تکیلا (نوعی نوشیدنی الکلی) به عنوان سوخت برای توربین کار استفاده کرد و موفق هم بود و البته این آزمایش بعدها مورد تایید کرایسلر نیز قرار گرفت!

البته در این میان چالش هایی نیز وجود داشتند که از جمله می توان به تلاش برای کنترل صدای موتور، تاخیر در شتاب گیری، نیاز به مواد مقاوم برای عمل در دمای بالا، کنترل قیمت تمام شده موتور و اثبات برتری های موتور جدید برای صنایع و مصرف کنندگان و …

پیشرانه آ-۸۳۱ توربینی کرایسلر برابر با ۱۳۰ اسب بخار خروجی و ۵۷۶ نیوتن متر گشتاور داشت. از ۵۵ دستگاه تولیدی توربین کار کرایسلر، ۵ دستگاه اول به عنوان نسخه اولیه مورد بررسی و توسعه قرار داشتند.

از ۵۰ دستگاه دیگر نیز فقط ۹ دستگاه باقی مانده که ۵ دستگاه در موزه های آمریکا، ۲ دستگاه در مالکیت مجموعه داران خودرو و ۲ دستگاه در اختیار کرایسلر قرار دارد.

در بخش جعبه دنده نیز از نمونه ۳ سرعته تورک فلایت استفاده شد.

در طراحی خودرو و بطور خاص چراغ های اصلی از الگویی که شکل پره های توربین و هسته مرکزی آنرا تداعی می کند، استفاده شد که در نوع خود جالب و دیدنی است.

توربین کار از منظر ابعاد برابر با ۵۱۲۱ میلیمتر در طول، ۱۸۵۲ میلیمتر در عرض و ۱۳۵۹ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته، فاصله بین محورهای آن نیز برابر با ۲۷۹۴ میلیمتر است. وزن خالص خودرو ۱۷۹۳ کیلوگرم محاسبه شده است.

محفظهٔ موتور یک خودروی توربینی کرایسلر سال ۱۹۶۳

محفظهٔ موتور یک خودروی توربینی کرایسلر سال 1963

خط تولید موتور توربینی

خط تولید موتور توربینی

پیشرانه توربینی

پیشرانه توربینی

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا