از زیرزمینی در کالیفرنیا تا گمشده جنگ جهانی! (+عکس)

در شرایطی که باغ های گیاه‌شناسی نگاهی به گیاهان زیبا و ظرافت های طبیعت را ممکن می کنند، باغ های غیرمعمول ارائه کننده مواردی هستند که در جای دیگری از سیاره زمین قابل مشاهده نیستند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – باغ ها برخی از محبوب‌ترین فضاهای بیرونی جهان هستند. آنها مکانی برای توقف، برقراری ارتباط مجدد و تامل در مورد شگفتی های جهان هستند. اما برخی باغ ها منحصر به فردتر از نمونه های دیگر هستند.

در شرایطی که باغ های گیاه‌شناسی نگاهی به گیاهان زیبا و ظرافت های طبیعت را ممکن می کنند، باغ های غیرمعمول ارائه کننده مواردی هستند که در جای دیگری از سیاره زمین قابل مشاهده نیستند. برخی از آنها ما را به یاد خطرات دنیای طبیعی می اندازند. دیگران سرسختی طبیعت را در محیط های سخت و متخاصم را نشان می دهند. و برخی دیگر گواهی بر نیروی نوآوری بشر هستند.

در هر صورت، این فضاها که رشد و زندگی در آنها به صورت پیوسته ادامه دارد چیزی فراتر از فقط بستری برای گل و گیاهان زیبا هستند.

باغ های زیرزمینی فارستیر

مکان: فرزنو، کالیفرنیا

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

در سال ۱۹۰۱، هنرمندی ایتالیایی به نام بالداساره فارستیر به کالیفرنیا آمد تا در زمینه کاشت مرکبات فعالیت کند. نزدیک به ۴۰ سال بعد، فارستیر یک باغ زیرزمینی، غار و فضای کاشت خاص را ایجاد کرده بود که بیش از ۱۰ جریب (۴ هکتار) طول داشت.

فارستیر فعالیت بدون برنامه‌ریزی قبلی را ترجیح می داد و اتاق های زیرزمینی را بدون نقشه ای خاصی ایجاد کرد. وی به ماشین آلات و تجهیزات سنگین و پیشرفته دسترسی نداشت و با امکانات ساده ای مانند بیل، کلنگ و چرخ دستی خاک سفت و سخت را حفر می کرد.

امروزه، باغ های زیرزمینی فارستیر میزبان انواع منحصر به فردی از درختان پرتقال، لیمو و گریپ فروت است که برخی از آنها بیش از ۲۰ فوت (۶ متر) زیر زمین قرار دارند. انواع دیگری از درختان میوه خاص مانند کامکوات، لوکوات، عناب و به نیز در این باغ وجود دارند.

باغ سمی آلنویک

مکان: آلنویک، انگلیس

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

باغ های زیبای قلعه آلنویک توسط دوشس نورثامبرلند در سال ۱۹۹۷ بازسازی شد. این مجموعه به واسطه مناظر و چشم اندازهای زیبا و منحصر به فرد خود شناخته شده است. اما چشمگیرترین بخش این مجموعه باغی سمی است که پارکی کوچک اما مرگبار است. این بخش در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت.

باغ سمی آلنویک دارای یکی از بزرگ‌ترین مجموعه گیاهان سمی روی سیاره زمین است که از درختان استریکنین و فاکس‌گلاوز تا شوکران و بادنجانیان مرگبار را شامل می شود. برآوردها حاکی از آن است که این باغ دارای بیش از ۱۰۰ گیاه مضر برای بدن انسان است.

حضور و بازدید از باغ سمی آلنویک فقط برای تورهای دارای راهنما امکان‌پذیر است. باید به این نکته اشاره داشت که برخی گردشگران به دلیل وجود بخارات سمی در فضای این باغ ممکن است غش کنند.

باغ گمانهزنی کیهانی

مکان: دامفریس، جنوب غربی اسکاتلند

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

باغ گمانه‌زنی کیهانی در زمینی به مساحت ۳۰ جریب (۱۲ هکتار) قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین باغ های هنری در کشور اسکاتلند است. چهل بخش منحصر به فرد برای کاوش در این باغ وجود دارند که انواع مختلف مجسمه ها، گیاهان و تپه های سبز را در بر می گیرند. برخلاف باغ های دیگر، هدف این مجموعه کشف راز طبیعت از طریق حواس پنج گانه است.

باغ های خلیج

مکان: کالانگ، سنگاپور

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

مناظری هیجان انگیز و رنگ های زنده از شاخص‌ترین ویژگی های باغ های خلیج سنگاپور هستند که ۱۰۱ هکتار مساحت دارد. باغ های خلیج به دلیل رویکرد منحصر به فردشان در حفاظت از گونه های مختلف گیاهان مورد توجه قرار گرفته اند.

ساختارهای اَبَردرخت این مجموعه که بین ۲۰ تا ۵۰ متر ارتفاع دارند به گیاهان کوچک‌تر، تاک ها، و گل ها کمک می کنند تا شاخه های خود را به سمت بالا هدایت کنند. هنگام شب، اَبَردرخت ها با استفاده از انرژی خورشیدی روشن می شوند تا هم به تغذیه گیاهان کمک کرده و هم مناظری زیبا برای بازدیدکنندگان شکل بگیرند.

باغ گیاهشناسی آرکتیک-آلپاین

مکان: ترومسو، نروژ

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

به عنوان شمالی‌ترین باغ گیاه‌شناسی در جهان، آرکتیک-آلپاین حاوی برخی از منحصر به فردترین گیاهان روی سیاره زمین است. منتخبی از گیاهان شمالگان، جنوبگان و رشته کوه آلپ که از کشورهای مختلف جهان با گرایش به گل و گیاهان نروژی تامین شده اند، در این باغ وجود دارند.

تعداد ۲۵ مجموعه برای مطالعه در دسترس هستند که از گیاهان چند ساله چوبی هیمالیایی تا گل های اسکراب آمریکای جنوبی را شامل می شوند. بازدید از این باغ ها نیز رایگان است!

باغ های شهر باستانی سیگیریا

مکان: سیگیریا، سریلانکا

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

باغ های سیگیریا دارای ویژگی های آبی بسیار، صخره های چشمگیر، و تراس های شیب‌دار هستند و یکی از قدیمی‌ترین باغ های جهان محسوب می شوند. شهر سیگیریا در اطراف کوه شیر ساخته شد. دژ سیگیریا به شکل یک شیر ساخته شده و دارای فضاهای باغی و تراس های زیبا است.

باغ های بومارزو

مکان: بومارزو، ایتالیا

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

از باغ های بومارزو گاهی اوقات به عنوان پارک هیولاها نیز یاد می شود. این فضا که زندگی و رشد پیوسته در آن ادامه دارد توسط پیر فرانچسکو اورسینی شکل گرفت. وی پس از فوت همسرش و به واسطه غم و اندوه زیاد ناشی از این رویداد تصمیم به ساخت این باغ گرفت.

انواع مختلف تندیس ها و مجسمه های عجیب و غریب در این باغ قرار دارند. اگرچه این مجموعه به نوعی برای شوکه کردن و ترساندن طراحی شده بود اما به اندازه ای شهرت پیدا کرده بود که پس از مرگ اورسینی به روی عموم باز شد.

لاس پوزاس

مکان: زیلیتلا، سن لوئیس پوتوسی، مکزیک

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

این باغ هنری شگفت انگیز در اواخر دهه ۱۹۴۰ توسط ادوارد جیمز، سورئالیست انگلیسی، ساخته شد. پس از دو سال کار، بیش از ۸۰ جریب (۳۲ هکتار) جنگل متراکم به مکانی دارای آبشارها، حوضچه های کوچک، و تندیس های سورئالیستی تبدیل شد.

پیاده‌روی در جنگل هایی که با گیاهان کمیاب، طاق های بلند، و صخره های طبیعی خیره کننده احاطه شده است، تجربه ای منحصر به فرد را رقم می زند.

باغ گمشده هلیگان

مکان: سنت آستل، کورنوال ، انگلیس

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

باغ های هلیگان پس از وقوع جنگ جهانی اول تا مدتی گم شدند. باغبانان در دهه ۱۹۹۰ این باغ را کشف کرده و بزرگ‌ترین پروژه بازسازی باغ در انگلیس شکل گرفت.

امروزه، گردشگران این فرصت را دارند تا از باغ های زیبا، جنگل های سرسبز، و سایت های کشاورزی که بیش از ۲۰۰ جریب (۸۰ هکتار) مساحت دارند، بازدید کنند.

باغ گیاه شناسی گرمسیری نونگ نوچ

مکان: استان چونبوری، تایلند

10 غیرعادی‌ترین باغ های جهان

باغ گیاه‌شناسی گرمسیری نونگ نوچ مساحتی ۵۰۰ جریبی (۲۰۲ هکتار) دارد و در قلب کشور تایلند قرار گرفته است. این مجموعه در دهه ۱۹۸۰ به روی عموم باز شد.

باغ نونگ نوچ در زمینه مراقبت و حفاظت از گیاهان سیکاد (سرخس نخلی) نادر متخصص است. باغ های ارکیده و بروملیاد و باغ های جنگلی نادر از دیگر ویژگی های این مجموعه هستند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا