فرصتی برای ملاقات با یکی از جذاب‌ترین خودروهای فرانسوی (+عکس)

جالب آنکه کاملا در چارچوب زبان طراحی مورد علاقه سیتروئن شکل گرفته بود اما به مراتب از سایر محصولات هم رده خود زیباتر و جذاب تر به نظر می رسید.

موبنا؛ مازیار دانیالی سیتروئن در فاصله سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ میلادی یک کوپه بسیار باکیفیت با نام SM را میان محصولات خود قرار داده بود که توسط رابرت اوپرون طراح صنعتی معروف فرانسوی ارائه شد. این خودرو در مراسم خودروی سال اروپا سال ۱۹۷۱ در رتبه سوم قرار گرفت. در سال ۱۹۷۲ نیز جایزه ویژه خودروی سال نشریه موتور ترند آمریکا را به خود اختصاص داد.

اس ام در کلاس هاچ بک کوپه گرند تورر معرفی شد. جالب آنکه کاملا در چارچوب زبان طراحی مورد علاقه سیتروئن شکل گرفته بود اما به مراتب از سایر محصولات هم رده خود زیباتر و جذاب تر به نظر می رسید.

چراغ های اصلی جلو گرافیک داخلی خاص و متفاوتی داشته اند و شیب خرگوشی سقف و طراحی اختصاصی ستون آخر تا چراغ های اصلی عقب نیز استادانه اجرا شده بود.

خودرو از منظر ابعاد برابر با ۴۸۹۳ میلیمتر در طول، ۱۸۳۶ میلیمتر در عرض و ۱۳۲۴ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته بود. فاصله بین محورها برابر با ۲۹۰۰ میلیمتر و وزون خالص با توجه به تریم از ۱۴۶۰ تا ۱۵۲۰ کیلوگرم گزارش شد.

عدد ارتفاع در این آمار به خوبی بیانگر شرایط کابین این اسپرت فرانسوی است.

در بخش پیشرانه نیز از موتورهای ۲.۷ لیتری و ۳ لیتری ۶ سیلندر استفاده شد که با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۳ سرعته اتوماتیک هماهنگ بودند.

باتوجه به شباهت پلتفرم اس ام با مازراتی مراک، برخی از مشتریان که پیشرانه ای قویتر از ۱۷۴ اسب بخاری سیتروئن اس ام می خواستند اقدام به تعویض آن با پیشرانه ۲۱۵ اسب بخاری مازراتی کردند.

نمونه بازسازی شده اس ام۲

نمونه بازسازی شده اس ام2

در ادامه نیز تصاویری از نمونه استاندارد شده اس ام را مشاهده می کنید:

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا