پیشتازی همراه اول در توسعه فناوری‌های ارتباطی کشور

آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از ۱۵۵ درصد گذشته است و در این میان همراه اول نیز با ثبت رکورد بیش از ۷۰ میلیون سیمکارت فعال، بزرگترین اپراتور ارتباطی ایران است. به‌این‌ترتیب همراه‌اول نخستین اپراتوری است که توانسته نقش مؤثری در توسعه فناوری‌های ارتباطی کشور بر عهده داشته باشد.

موبنا – براساس گزارش منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول با در اختیار داشتن ۷۰ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۶۵ سیمکارت فعال در رتبه نخست به لحاظ تعداد مشترکین است. به‌این‌ترتیب همراه اول بیش از ۵۳ درصد از بازار تلفن‌همراه کشور را در اختیار دارد.

براساس همین گزارش رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب مربوط به ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل است، به‌طوری‌که اپراتور دوم با ۵۶ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۵۲۸ در رتبه بعد از همراه اول قرار می‌گیرد. رایتل نیز با چهار میلیون و ۹۰۳ هزار مشترک، سهم اندکی از بازار ارتباطات سیار کشور را به خود اختصاص داده است.

پیشتازی همراه اول در توسعه فناوری‌های ارتباطی کشور

 

در حوزه توسعه‌یافتگی سایت‌های فعال شبکه نیز همراه اول رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که این اپراتور ۱۶ هزار و ۵۰۷ سایت نسل چهارم، ۱۸ هزار و ۶۲۵ سایت نسل سوم و بیش از ۲۸ هزار سایت دوم فعال در سراسر کشور دارد. این آمار برای دو اپراتور دیگر به‌مراتب کمتر است، به‌طوری‌که ایرانسل صرفاً ۱۴ هزار و ۴۰۷ سایت نسل چهار، ۱۴ هزار و ۵۴۹ سایت نسل سه و حدوداً همین تعداد نیز نسل دو دارد. رایتل نیز که توسعه و زیرساخت‌های ضعیف‌تری نسبت به دو رقیبش در صنعت ارتباطات دارد، صرفاً یک هزار و ۵۵۶ سایت نسل چهار و سه هزار و ۸۵۶ سایت نسل سوم دارد.

آمار این بخش به‌خوبی نشان می‌دهد کدام اپراتور هزینه و تلاش بیشتری برای توسعه فناوری‌های ارتباطی در سراسر کشور داشته است. در واقع هر چه تعداد و کیفیت سایت‌های ارتباطی نسل سه و چهار بیشتر باشد، وضعیت کیفیت خدمات ارتباطی و اینترنت همراه برای مشترکین بهتر خواهد بود.

به غیر از کیفیت و سرعت اینترنت همراه و مکالمات، همراه اول که تعداد سایت‌های نسل دو، سه و چهار بیشتری در سراسر کشور نسبت به دو اپراتور دیگر دارد، در بحث رومینگ ملی نیز جایگاه مناسب‌تری دارد.

جدیدترین آمار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد همراه اول با اختلاف چند برابری نسبت به دو اپراتور دیگر در مقام نخست برقراری ارتباط همراه قرار گرفته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از نقاطی که ایرانسل و رایتل فاقد آنتن‌دهی مناسب هستند، همراه اول توانسته به مشترکان این دو اپراتور نیز خدمات ارتباطی مناسب ارائه کند.

همراه اول بیش از ۱۷ میلیون و ۷۵۸ هزار تماس رومینگ ملی را برای دو اپراتور فعال کشور برقرار کرده است. بر این اساس بیش از ۱۳ میلیون و ۵۷۶ هزار تماس ایرانسلی با سرویس رومینگ ملی توسط همراه اول مدیریت شده است. در خصوص رایتل نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیش از چهار میلیون و ۱۸۱ هزار تماس از طریق رومینگ ملی توسط همراه اول برای مشترکان رایتل برقرار شده است.

درباره رومینگ ملی بد نیست بدانید وقتی یک اپراتور خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای دیگر قرار می‌دهد، به این حالت رومینگ گفته می‌شود. در واقع وقتی مشترکان تلفن همراه از محدوده خدمات‌دهی شبکه اپراتور خودشان خارج می‌شوند، به‌صورت خودکار امکان برقراری تماس و دریافت دیگر خدمات تلفن همراه را از طریق شبکه سایر اپراتورها دریافت می‌کنند.

گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص وضعیت پوشش شهرها، روستاها و جاده‌ نیز نشان می‌دهد باز هم همراه اول رتبه اول را در اختیار دارد. اپراتور اول یک هزار و ۳۹۵ شهر و ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا را تحت پوشش آنتن‌هایش دارد. در واقع نزدیک به ۹۷ درصد از جمعیت ایران تحت پوشش خدمات ارتباطی این اپراتور هستند.

همچنین همراه اول بیش از ۸۲ هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی کشور را نیز تحت پوشش دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دو اپراتور دیگر یعنی ایرانسل و رایتل با اختلاف قابل‌توجهی پس از همراه اول قرار می‌گیرند و این موضوع نشان‌دهنده حجم گسترده سرمایه‌گذاری‌های این اپراتور در صنایع ارتباطی ایران است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا