از هوشمند‌سازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تا جراحی راه‌دور

همراه اول به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال کشورمان، در سال ۱۴۰۰ شتاب بیشتری به توسعه فناوری‌های دیجیتال در حوزه‌های خودروسازی، کشاورزی، فناوری پزشکی و بانکداری دیجیتال داده است.

موبنا؛ مریم عباسی – همراه اول به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال کشورمان، در سال ۱۴۰۰ شتاب بیشتری به توسعه فناوری‌های دیجیتال در حوزه‌های خودروسازی، کشاورزی، فناوری پزشکی و بانکداری دیجیتال داده است.

بهره‌برداری از کیف پول جیرینگ در فروشگاه‌های کوروش

یکی از اقدامات قابل‌توجه همراه اول در سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری از کیف پول جیرینگ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بود. براساس این گزارش قرارداد همکاری بین شرکت‌های جیرینگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با هدف توسعه خدمات کیف پول الکترونیک منعقد و نخستین سرویس پرداخت بدون تماس در شعبه باهنر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

از هوشمند‌سازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تا جراحی راه‌دور

این سرویس جدید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، امکانی را برای مشترکان همراه اول فراهم می‌آورد تا تنها با استفاده از سیمکارت خود بتوانند از انواع خدمات پرداخت مالی استفاده کنند که با توجه به حذف کارت‌بانکی از زنجیره پرداخت، کمکی در مسیر کنترل و قطع زنجیره کرونا است.

حسام حبیب‌اله، مدیرعامل جیرینگ درباره سرویس جدید همراه اول به مشتریان افق کوروش اظهار کرد: با توجه به اینکه یک دهه از عمر جیرینگ به‌عنوان بازوی تخصصی همراه اول در حوزه پرداخت الکترونیک می‌گذرد، امیدواریم در مسیر پیش‌رو بتوانیم اتفاقات خوبی را در این صنعت رقم بزنیم. وی با بیان اینکه جیرینگ هم‌اکنون میزبان ۴۰ میلیون مشترک همراه اول است، گفت: در فاز جدید فعالیت‌هایمان، اپلیکیشن جیرینگ را توسعه داده‌ایم که امیدواریم در مسیر روند حرکتی دنیا در زمینه کاهش سطح پرداخت‌های کارتی و نقدی و همچنین افزایش پرداخت‌های مبتنی بر کیف پول الکترونیکی، مورد استقبال مردم کشورمان قرار گیرد.

شیوه استفاده از این کیف پول نیز به این شکل است که کاربران با نصب اپلیکیشن جیرینگ از سایت جیرینگ، می‌توانند با شارژ کیف پول خود و انتخاب شعب فروشگاه در اپلیکیشن به آدرس درج شده مراجعه و در زمان خرید، کد QR را از دستگاه کارتخوان اسکن کرده و اطلاعات مربوط به آن شعبه و مبلغ فاکتور را تأیید و پرداخت صورت پذیرد.

همکاری همراه اول و بانک تجارت برای گسترش بانکداری نوین

یکی دیگر از اقدامات قابل‌توجه همراه اول در سال جاری انعقاد تفاهم‌نامه شرکت ارتباطات سیار ایران و بانک تجارت با تمرکز بر توسعه مباحث نوین مالی و بانکی بود. جلسه امضای این تفاهم‌نامه یکم خردادماه با حضور مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول و رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک تجارت در محل ساختمان مرکزی این بانک برگزار شد.

براساس این تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های فنی و کسب‌وکار باهدف افزایش سطح تعاملات تجاری و هم‌افزایی توانمندی‌ها، زیرساخت و شبکه ذی‌نفعان و مشتریان طرفین در دستور کار قرار گرفت.

از هوشمند‌سازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تا جراحی راه‌دور

کلیات این تفاهم‌نامه مربوط به تخصیص خط اعتباری جهت اعطای تسهیلات خرد، احراز هویت و امضای دیجیتال، خدمات بانکداری باز، خدمات استارتاپ‌ها و فین‌تک‌های زیرمجموعه بانک، ارائه خدمت درگاه پرداخت، ارائه خدمات کیف پول و مواردی از این‌ دست است.

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول درباره همکاری این اپراتور با بانک‌ تجارت به ظرفیت‌های موجود همراه اول از جمله در اختیار داشتن بالاترین سهم بازار تجاری و ۱۰۰ میلیون سیمکارت واگذار شده در بازار ارتباطات سیار، اظهار کرد: این حجم از مشترک و تعاملات مالی آن‌ها، فرصتی را برای انجام اقدامات بسیار خوب با استفاده از ظرفیت‌های بانکی و کیف پول اعتباری فراهم می‌کند.

وی افزود: این فرصت در ارتباط با مشترکان دائمی که پایان هرماه به پرداخت صورتحساب مبادرت می‌ورزند، بیشتر است و همراه اول با در اختیار داشتن بالغ‌بر ۲۰ میلیون مشترک دائمی، بیشترین تعداد مشترکان پس‌پرداخت تلفن همراه در کشور را دارد. اخوان بهابادی سیمکارت‌های دائمی همراه اول که در اختیار مردم است را دارای ارزش تضمین پرداخت عنوان و اظهار کرد: این فاکتور در حوزه پرداخت‌های خرد بسیار کاراست؛ اما تنها کاری که تاکنون اپراتور در مورد آن انجام داده، احتساب آن برای جلوگیری از قطع یا یک‌طرفه شدن تا سقف میزان این اعتبار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با این تفاهم‌نامه می‌خواهیم این فاکتور ارزشی را وارد حوزه بانکی کنیم تا با این اعتبار بتوان کارهای دیگری نظیر انجام خریدهای خرد در طول یک دوره صورتحساب تلفن همراه و پرداخت نهایی را هم‌زمان با پرداخت صورتحساب تلفن همراه انجام داد. مدیرعامل همراه اول افزود: امیدواریم با این اقدام، گامی بزرگ در راستای ارائه سرویس‌های متنوع به مردم برداشته شود. رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک تجارت نیز انعقاد این تفاهم‌نامه را گامی در جهت توسعه خدمات بانکداری نوین و بهره‌برداری از کیف پول الکترونیکی دانست و گفت: این اقدام در بحث مشتری‌های خرد بسیار تأثیرگذار است و قادر به تحریک بخش تقاضا به شکل واقعی است که درنهایت رونق چرخه تولید را به ارمغان می‌آورد.

انجام نخستین جراحی رباتیک از راه دور ایران بر روی شبکه همراه اول

توسعه فناوری‌های پزشکی رویکرد جدید همراه اول در حوزه فناوری‌های نوین است. در همین راستا نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران، با استفاده از یک ربات بومی و بر بستر امن شبکه پرسرعت همراه اول روی یک حیوان انجام شد.

از هوشمند‌سازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تا جراحی راه‌دور

براساس این گزارش نخستین جراحی رباتیک از راه دور در ایران با سامانه «جراحی از راه دور» بومی دوم تیرماه، از فاصله هفت کیلومتری بین بیمارستان‌های امام‌خمینی (ره) و سینا بر روی یک حیوان با موفقیت انجام شد. ربات این جراحی از راه‌دور که برای نخستین بار در کشور بر بستر شبکه امن و پرسرعت همراه اول توسط دکتر طالب‌پور مستقر در بیمارستان سینا بر روی سوژه بستری(سگ) انجام شد، توسط بخش دانش‌بنیان با عنوان ربات جراح سینا توسعه‌یافته است. این رویداد همچنان که توانمندی حوزه پزشکی کشور را به نمایش گذارد، توأمان از یوزکیس کلیدی مرتبط با فناوری ۵G در کشور پرده برداشت که توسط بستر ارتباطی و فناورانه همراه اول به شکل عملیاتی پیاده‌سازی شد.

جراحی از راه دور شروع حرکتی بزرگ و فناورانه

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ضمن بازدید از فرآیند اجرایی این جراحی در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: این ربات در دنیا با عنوان داوینچی شناخته می‌شود که اکنون در کشور ما نیز تولید شده و به دنبال تأییدیه‌های حیوانی آن هستیم تا بتوانیم در آینده از آن‌ها برای جراحی روی انسان استفاده کنیم.

از هوشمند‌سازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تا جراحی راه‌دور

وی این اقدام ملی را شروع حرکتی بزرگ و نوآورانه در جراحی برشمرد و تصریح کرد: به‌این‌ترتیب می‌توان محدودیت فاصله را بین جراح و بیمار از بین برد و مانع بسیاری از خطاهای پزشکی شد که امیدواریم تا یک سال آینده تأییدیه‌های فنی تست حیوانی را دریافت کند و بتوانیم در مراکز جراحی از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. سعید سرکار، رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دراین‌باره گفت: جراحی که امروز ناظر هستید از بیمارستان سینا با فاصله هفت کیلومتری از بیمارستان امام خمینی(ره) انجام شد و بدون همراهی شرکت همراه اول امکان‌پذیر نبود. همراه اول بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مالی، تمامی هزینه‌های توسعه ارتباطات و بستر فنی این کار ملی را تقبل کرد و ریالی از ما تقاضا نکرد که این کار جای تقدیر و تشکر دارد.

تفاهم‌نامه همکاری همراه اول و سایپا جهت هوشمندسازی صنعت حمل‌ونقل کشور

اتفاق خواندنی دیگر درباره اقدامات نوآورانه همراه اول امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت خودروسازی سایپا برای هوشمندسازی صنعت حمل‌و‌نقل کشور در سال جاری بود. قرار است به‌موجب این تفاهم همکاری، هوشمندسازی صنعت حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری باهدف کاهش هزینه‌ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارایی، غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی ناشی از مصرف انرژی و درنهایت ایجاد بازارهای جدید در عرصه خودروهای متصل هوشمند صورت پذیرد.

از هوشمند‌سازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تا جراحی راه‌دور

همراه اول قرار است در راستای تحقق اهداف مهم مذکور و همچنین کاهش تصادفات و حجم ترافیکی، به تأمین زیرساخت‌های ارتباطی، ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌های پروژه «خودرو متصل» پرداخته و طی همکاری مشترک، زمینه ایجاد و توسعه خدمات دیجیتال مبتنی بر تحلیل داده فراهم کند.

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در این مراسم با اشاره به سهم بازار ۶۰ درصدی همراه اول در رقابت با سایر اپراتورهای تلفن همراه و در اختیار داشتن ۲۰ میلیون مشترک دائمی که منحصربه‌فرد تلقی و منجر به اعتباربخشی شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون سیمکارت در دست مردم‌داریم که سرانه آن حدوداً معادل ۱.۲ سیمکارت به ازای هر نفر می‌شود.

از هوشمند‌سازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تا جراحی راه‌دور

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته مصرف اینترنت در شبکه همراه اول رشد ۸۰ درصدی به نسبت دو سال قبل داشته است، تصریح کرد: زندگی مردم امروز بیش از هر زمان دیگری با فضای مجازی گره‌خورده است و لذا شاهدیم زمانی که با قطعی برق گسترده مواجه شدیم، مردم دیگر زمانی قادر به تحمل شرایط نبودند که برق سایت‌های ارتباطی نیز قطع و اینترنت در دسترسشان نبود.

مشارکت همراه اول برای هوشمندسازی مزارع کشور

جدیدترین اقدام اپراتور اول در راستای رویکرد توسعه فناوری‌های دیجیتال، اواخر تیرماه با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه به‌عنوان «پیاده‌سازی پروژه پایش مزارع هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء» کلید خورد.

این تفاهم‌نامه همکاری با حضور مهدی غیناقی رئیس هیات مدیره شرکت مبین‌نت، حسین طهرانی مدیرعامل شرکت مبین‌نت و ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ۲۶ تیرماه امضا شد.

از هوشمند‌سازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تا جراحی راه‌دور

مهدی غیناقی، رئیس هیات مدیره شرکت مبین‌نت با بیان اینکه اجرای این تفاهم‌نامه تغییرات شگرفی را در صنعت کشاورزی ما پدید خواهد آورد، اظهار کرد: در اجرای این پروژه همراه اول و مبین‌نت با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مشترک حضور خواهند داشت.‌

وی با تأکید بر اینکه هوشمندسازی در ابعاد مختلف مطرح می‌باشد که به‌عنوان مثال یک حوزه آن کشاورزی است، اما در سایر صنایع نیز مطرح می شود، ابراز کرد: برای اجرای کامل و موفق پروژه‌های هوشمندسازی، اپراتورهای ارتباطی قطعاً باید در کنار بازیگران آن صنعت باشند تا با راه‌اندازی یک اکوسیستم و ایجاد پروژه‌ای مشترک، زمینه پیاده‌سازی هر چه موفق‌تر فراهم شود. غیناقی انتخاب این سازمان در موعد کنونی را هوشمندانه و در راستای تغییرات جهانی کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه جمعیت دنیا تا سال ۲۰۳۰ به سمت ۸.۵ میلیارد نفر میل خواهد کرد و بشر نیز همواره نیازمند غذاست، اجرای پروژه هوشمندسازی موجب ارتقای بهره‌وری سیستم‌های کشاورزی و کاهش موارد ضروری مصرف نظیر آب خواهد شد که نهایتاً اهداف را با هزینه کمتری قابل‌دستیابی می‌کند.

گفتنی است به‌موجب این تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، شرکت مبین‌نت به‌عنوان مجری و بازوی اجرایی همراه اول در امور سازمانی و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء به‌عنوان مشاور و ناظر قرار است با اجرای این پروژه که از استان البرز شروع خواهد شد، هوشمندسازی مراحل تولید محصولات کشاورزی در مراحل خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی پیاده‌سازی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا