تراکتور «۳۰۸ سوپر»: نمونه‌ای از تفکر فرازمانی پورشه (+عکس)

یکی از ویژگی های غیرمعمول تراکتور پورشه که در سال ۱۹۳۴ معرفی شد، اتصال هیدرولیکی بین پیشرانه و سامانه انتقال نیرو بود.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور دکتر فردیناند پورشه شرکت مشاوره طراحی خود را در بیست و پنجم آوریل ۱۹۳۱ در اشتوتگارت، آلمان تاسیس کرد. یکی از مشهورترین محصولات تولیدی با همکاری پورشه به نام فولکس واگن بیتل شناخته می شود که در زمان آلمان نازی به عنوان خودرویی برای مردم این کشور معرفی شد، اما پورشه در کنار کار روی “خودرو مردمی” برنامه هایی برای تولید “تراکتور مردمی” نیز داشت.

تراکتور پورشه

همانند موارد دیگری که حاصل ذهن خلاق دکتر فردیناند پورشه بودند، تفاوت هایی در تراکتورهای تولیدی این شرکت با نمونه های عادی وجود داشت. یکی از ویژگی های غیرمعمول تراکتور پورشه که در سال ۱۹۳۴ معرفی شد، اتصال هیدرولیکی بین پیشرانه و سامانه انتقال نیرو بود. این یکی از معیارهای متمایز و الزام طراحی همه پیشرانه های پورشه دیزل مورد استفاده در تراکتورها تا زمان تولید آخرین مدل در سال ۱۹۶۳ بود. دلیل خاصی برای این الزام وجود داشت. مهندسان در دهه ۱۹۳۰ بر این باور بودند که کشاورزان هنگام تعویض دنده قادر به گرفتن درست کلاچ نیستند.

دکتر فردیناند پورشه سه مدل اولیه تراکتور در سال ۱۹۳۴ تولید کرد که همگی به پیشرانه های بنزینی مجهز بودند. پیشرانه دیزلی پورشه که با هوا خنک می شدند در آن زمان هنوز آماده تولید نبود. پیشرانه های دیزلی پورشه پس از آزمایش های متعدد با توانایی تولید ۱۴ تا ۵۵ اسب بخار نیرو معرفی شدند. تا اوایل دهه ۱۹۵۰، پورشه چهار مدل پایه یک، دو، سه و چهار سیلندر را تولید کرد. نکته جالب توجه دیگر این است که پورشه تولید تراکتور چهار چرخ محرک را در سال ۱۹۴۶ مد نظر قرار داده بود.

پس از جنگ جهانی دوم فقط شرکت هایی در آلمان اجازه ادامه تولید تراکتورهای خود را داشتند که پیش و حین جنگ تراکتورهای کشاورزی تولید می کردند. پورشه یکی از این شرکت ها نبود اما یک طراحی مدرن و منحصر به فرد در اختیار داشت، از این رو، موافقت نامه صدور مجوز را با شرکت آلمانی Allgaier GmbH و شرکت اتریشی Hofherr Schrantz امضا کرد. این دو شرکت از طراحی پیشرانه پورشه استفاده می کردند.

در سال ۱۹۵۶، شرکت Mannesmann AG تصمیم گرفت تا وارد کسب و کار تولید تراکتور شود و مجوز طراحی پیشرانه دیزلی پورشه و تراکتور Allgaier را خریداری کرد. آنها یک کارخانه قدیمی تولید کشتی هوایی زپلین را بازسازی کرده و توسعه دادند و با استفاده از ماشین آلات جدید و مدرن تولید تراکتورهای پورشه دیزل در این کارخانه آغاز شد. این روند تا پایان سال ۱۹۶۳ توسط بخش Porsche-Diesel Motorenbau GmbH ادامه داشت. در پایان سال ۱۹۶۳ موافقتی با شرکت رنو برای ارائه خدمات به تراکتورهای پورشه دیزل در سراسر جهان انجام شد و تولید این تراکتورها توسط Mannesmann AG متوقف شد.

بین سال های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۳ بیش از ۱۲۵ هزار دستگاه تراکتور پورشه دیزل تولید شدند که بسیاری از آنها همچنان در مزارع سراسر جهان مشغول به کار هستند.

همچنین، نمونه های بازسازی شده تراکتورهای پورشه دیزل علاقمندان خاص خود را داشته و نمونه های کاملا بازسازی شده در بازه قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار خرید و فروش می شوند. تصاویری که در ادامه ارائه شده به یک تراکتور “پورشه ۳۰۸ سوپر” تولید سال ۱۹۵۸ و کاملا بازسازی شده اختصاص دارد. این مدل به پیشرانه سه سیلندر دیزلی ۲۴۶۶ سی سی مجهز است.

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا