حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

به هر حال در هر نقطه‌ای از زمین وقتی چشمتان به آن‌ها بیفتد حتما از تعجب خشکتان می‌زند و یا می‌ترسید و فرار را بر قرار ترجیح می‌هید.

موبنا – یکی از شانس‌هایی که بشر در طول تاریخ نصیبش شد این بوده که موجودات بسیار مهیب و ترسناک ماقبل تاریخ منقرض شدند. حدود ۱۱۷۰۰ سال قبل گونه‌های جانوری زیادی بر اثر سرمای شدید و برخورد شهاب سنگ به زمین از بین رفتند. اما در بعضی مناطق زمین هنوز هم بازماندگان عصر یخبندان را می‌توانیم ببینیم. هنوز هم تعدادی از جانوارن با همان جثه و پوشش پوستی اجداد خود در زمین زندگی می‌کنند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

برخی از این گونه‌ها فقط در باغ وحش‌ها و مناطق حفاظت شده و برخی دیگر هم در حیات وحش دیده می‌شوند که البته در معرض خطر انقراض قرار دارند. به هر حال در هر نقطه‌ای از زمین وقتی چشمتان به آن‌ها بیوفتد حتما از تعجب خشکتان می‌زند و یا می‌ترسید و فرار را بر قرار ترجیح می‌هید.
گریال‌ها گونه‌ای از ماهی‌ها و اجداد کروکودیل‌ها هستند که گائیل هم نامیده می‌شوند. پوزه طولانی، باریک و دندان‌هایی تیز از ویژگی‌های بارز این نوع ماهی است. گونه نر یک بینی بزرگ در انتهای پوزه خود دارد که کمی ظاهر آن‌ها را خنده دار می‌کند.

حدود ده میلیون سال پیش آن‌ها روی زمین زندگی می‌کردند، اما گونه‌های جدید این جانور در هند و پاکستان و بنگلادش دیده شده اند البته به تعداد انگشت شماری که خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند. خوشبختانه مرکز پرورش کروکودیل در هند در تلاش است که منطقه حفاظت شده‌ای را به وجود بیاورد تا بتواند گائیل‌ها را به باغ وحش منتقل کند. تعدادی از آن‌ها در این مرکز نگهداری می‌شوند.


اژد‌های کومودو

امروزه گونه‌ای مشابه با این حیوان را می‌توان در اندونزی پیدا کرد، اما خیلی با اطمینان نمی‌شود گفت که اجداد آن‌ها همان کومودو‌هایی هستند که دانشمندان فسیل هایشان را که مربوط به ۴ میلیون سال قبل است کشف کرده اند. (در استرالیا) این مارمولک‌های سمی غول پیکر در حالت عادی وزنی بیشتر از وزن یک انسان دارند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

در هر صورت اگر آنقدر شجاع هستید و از دیدن حیوانات ماقبل تاریخ لذت می‌برید و هیجان زده می‌شوید به پارک ملی کومودو در اندونزی بروید.


کفش منقاری

دانشمندان هنوز نمی‌دانند این پرنده را با توجه به تفاوت‌های چشمگیری که با انواع خود دارد در کدام دسته جای دهند. اما آنچه مهم است این است که کفش منقاری‌ها بسیار بسیار قدیمی هستند، اما گونه‌های جدید آن‌ها در اوگاندا دیده شده اند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)


شتر باختری

شتر‌ها را می‌توانیم در اکثر بیابان‌های آسیا ببینیم، اما آیا می‌دانستید گونه‌های جدید این حیوان بازمانده نسل شتر باختری در کویر گبی مغولستان است.

شتر باختری چیزی بین چیباکا و لاما است که دمای بالای ۱۰۰ درجه را تحمل می‌کند و می‌تواند دوره‌های طولانی بدون غذا و آب زندگی کند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

به گفته مرکز IUCN کمتر از ۱۰۰۰ نفر از آن‌ها باقی مانده اند. مغولستان هر ساله جشنواره‌ای در اوایل ماه مارس برگزار می‌کند که شما اگر مایل باشید می‌توانید در این جشن آن‌ها را ببینید.


اکیدنا

یکی از شگفت انگیزترین حیوانات حیات وحش اکیدنا است. این موجود چیزی بین گورکن و جوجه تیغی و مورچه خوار است. پستانداری است که تخم می‌گذارد. پیدا کردن این جانور به دلیل جثه کوچکی که دارد در طبیعت سخت دیده می‌شود. اکیدنا حدود ۱۷ میلیون سال قبل در سواحل شرقی استرالیا می‌زیسته، اما اگر شما دوست دارید این جانور را از نزدیک ببینید می‌توانید سری به باغ وحش نیوزلند، تاسمانی و استرالیا بزنید.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)


Musk oxen

گونه‌ای از گاو‌های وحشی است که همیشه در حال جنگ با هم نوع خود برای حفظ قلمرواش است.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

قدمت این حیوانات به ۱۸۷۰۰۰ سال قبل برمی گردد. در سال ۱۸۰۰ میلادی تقریبا نسلشان در حال انقراض کامل بود، اما در سال ۱۹۳۰ موفق شدند نسل خود را نجات دهند. زیست گاه این چهارپای وحشی در آلاسکا است و همچنان هم دیده می‌شوند به خصوص اواخر فصل پاییز.


ویکونا

وقتی صحبت از پشم لوکلس و لاچکری می‌شود پای ویکونا به صحنه باز می‌شود. این حیوان گونه مدرن شده آلپاکای ماقبل تاریخ هستند و از هر نظر شبیه هم هستند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

ویکونا امروزه در مناطق حفاظت شده زندگی می‌کنند و خوشبختانه امروزه صد‌ها هزار ویکونا را می‌توان در سرتاسر پرو خصوصا در جنوب غرب این کشور ببینید. پارک ملی شمال لیما محل زندگی این حیوانات است.


ناتیلوس

این ماهی زیبا معمولا در دریای استرالیا و اندونزی زندگی می‌کند. البته در کالیفرنیا هم این ماهی‌ها دیده می‌شوند. فسیل این ماهی که متعلق به ۵۰۰ میلیون سال پیش است کشف شد، اما گونه مدرن آن هم از هرلحاظ شبیه اجداد خود هستند. آن‌ها از نظر تولید مثل دچار مشکلاتی شده اند و آکواریوم خلیج مونتری در تلاش است تا بتواند این مشکل را حل و بقای این ماهی‌ها کمک کند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)


بابیوسا

گونه‌ای از گراز‌های وحشی هستند، اما درصد این وحشی گری به نسبت در بابیوسا بیشتر است به طوری که اگر با هم نوع خود بجنگد می‌تواند با شاخ‌هایش پیشانی‌اش را سوراخ کند. اجداد این خوک‌ها ۳۵۰۰۰ سال پیش در غار‌های اندونزی زندگی می‌کردند. امروزه می‌توان آن‌ها را در تانکوو و نانتو اندونزی دید.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)


توآترا

ظاهر توآترا‌ها مثل مارمولک است، اما این خزنده باستانی به عنوان یک دایناسور حدود ۲۲۵ میلیون سال قبل در زمین زندگی می‌کرده است.توآترا علاوه بر دوچشم، یک چشم دیگر در مرکز سر خود دارد که پیدا کردنش کار سختی است، اما ممکن است در توآترا‌هایی با سن بیشتر، رشد کند و دیده شود. آن‌ها مثل خزندگان دیگر گوش ندارند و سیستم شنوایی آن‌ها مانند ماهی هاست. امروزه توآترا را می‌توان در اندونزی دید البته به سختی، چون شکارچیان به طرز بی رویه‌ای آن‌ها را شکار می‌کنند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)


سلماندر غول پیکر چینی

پارک ژوراسیک شاید تنها یک فیلم و داستان باشد، اما در دنیای امروزه می‌توان نمونه‌هایی از آن را دید. سلماندر چینی متعلق به ۱۷۰ میلیون سال قبل است. آن‌ها بزرگترین دوزیست جهانند و وزنی بیش از ۱۱۰ پوند و ۶ پا دارند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

نسل آن‌ها در چین به دلیل استفاده در طب سنتی و در برخی مواقع تأمین غذا در حال انقراض است. اگر مایل به دیدن این حیوان باشید می‌توانید در باغ وحش پراگ آن هارا ببینید.


کوسه نهنگ

به دلیل شباهت ظاهری و یا بزرگی جثه به این حیوان ” کوسه نهنگ” می‌گویند، اما یادتان باشد این آبزی غول پیکر به هیچ عنوان نهنگ نیست. در واقع این جاندار بزرگترین کوسه در جهان است.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

زیستگاه اصلی آن‌ها در اطراف استا و پیدا کردنشان بسیار ساده است. اما بهترین گزینه برای دیدن آن‌ها از نزدیک آکواریوم آتلانتا در گرجستان است. قدمت زندگی ان در کره زمین به ۲۸ میلیون سال قبل بر می‌گردد.


اکاپی

کمیاب‌ترین فسیل در جهان متعلق به اکاپی است و دانشمندان فقط می‌دانند که این چهارپا قدیمی‌ترین پستاندار روی کره زمین است. این حیوان چیزی میان گوزن و گورخر و زرافه است. اکاپی بومی کشور کنگو است و دانشمندان تا سال ۱۹۰۰ از وجود آن‌ها بی خبر بودند.

حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز زنده‌اند (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا