دانستنی‌هایی درباره آلرژی‌های زمستانی

هنگامی که افراد وقت بیشتری را در محیط داخلی سپری می کنند، به ویژه در فضاهایی با تهویه نامناسب، احتمال ابتلا به آلرژی های زمستانی نیز بیشتر می شود.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – قرار گرفتن در معرض آلرژن ها (مواد حساسیت‌زا) یک محرک شایع برای آن چیزی است که به نام آلرژی زمستانی شناخته می شود. با توجه به این که طی فصل زمستان افراد زمان بیشتری را در محیط داخلی سپری می کنند، به ویژه در محیط هایی با تهویه نامناسب، ممکن است هرچه بیشتر در معرض این آلرژن ها قرار بگیرند که موجب بروز علائم آلرژی های زمستانی می شود.

به گزارش “مدیکال نیوز تودی“، علائم مشابه با آلرژی های فصلی دیگر هستند و برخی علائم ممکن است شبیه به علائم سرماخوردگی به نظر برسند. برخی تغییرات سبک زندگی و کمک پزشکی می توانند به افراد در مدیریت آلرژی های زمستانی کمک کند.

چه عواملی موجب آلرژی های زمستانی می شوند؟

آلرژی های بهار، تابستان و پاییز فصلی هستند، به این معنی که وقتی آلرژن های خاصی، مانند گرده گیاهان به میزان زیاد در هوا وجود دارند، ظاهر می شوند.

آلرژی های زمستانی کمتر به فصل و بیشتر به سبک زندگی وابسته هستند. این به دلیل آن است که آلرژن های زمستانی در محیط داخلی وجود دارند. هنگامی که افراد وقت بیشتری را در محیط داخلی سپری می کنند، به ویژه در فضاهایی با تهویه نامناسب، احتمال ابتلا به آلرژی های زمستانی نیز بیشتر می شود.

شایع‌ترین دلایل آلرژی های زمستانی شامل موارد زیر می شوند:

– هاگ کپک

– شوره سر

– گرد و غبار یا مایت گرد و غبار

– سوسک ها، از جمله مدفوع و پوسته آنها

در آب و هوای بسیار گرم، گیاهان ممکن است به تولید آلرژن ها طی زمستان ادامه دهند. افرادی که در این شرایط آب و هوایی زندگی می کنند، ممکن است در بیشتر طول سال با گرده گیاهان مواجه باشند.

آلرژی های زمستانی در برابر سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی و آلرژی های زمستانی می توانند شبیه یکدیگر احساس شوند، از این رو، تشخیص آنها از یکدیگر می تواند دشوار باشد.

احتمال ابتلا به آلرژی در هر سنی یا حتی بروز آلرژی به ماده ای یکسان در خانه ای یکسان پس از سال ها عدم واکنش وجود دارد. این که فرد در گذشته آلرژی نداشته است لزوما به معنای آن نیست که علائم وی با سرماخوردگی مرتبط هستند.

علائمی که برای بیش از چند هفته ادامه می یابند، به طور معمول در نتیجه آلرژی شکل گرفته اند. علائمی که پس از چند هفته حضور در خانه ای یکسان و به طور ناگهانی ظاهر می شوند، ممکن است به سرماخوردگی اشاره داشته باشد، به ویژه اگر فرد سابقه آلرژی نداشته باشد.

برخی علائم وجود دارند که می توانند به تشخیص آلرژی از سرماخوردگی کمک کنند:

– سرماخوردگی می تواند موجب تب شود، اما آلرژن های موجود در هوا موجب تغییر در دمای بدن فرد نمی شوند.

– سرماخوردگی ممکن است موجب درد شود، در شرایطی که آلرژی به طور معمول چنین شرایطی را ایجاد نمی کند.

– گلودرد در سرماخوردگی شایع است، اما در مورد آلرژی ها کمتر رخ می دهد.

– فرد مبتلا به سرماخوردگی ممکن است با احساس فشار در قفسه سینه خود مواجه شود. در مقابل، فقط افراد مبتلا به آسم که آلرژی دارند به طور معمول سینه درد را گزارش می کنند.

– سرفه بیشتر در سرماخوردگی دیده می شود، اگرچه می تواند در آلرژی ها نیز دیده شود.

– سرماخوردگی به خودی خود از بین می رود. آلرژی ها ممکن است زمانی که تغییرات آب و هوایی رخ می دهد و فرد زمان بیشتری را در محیط آزاد سپری می کند، خودبخود برطرف شوند.

– سرماخوردگی به طور معمول موجب راش های پوستی خارش‌دار یا خارش چشم نمی شود، در شرایطی که آلرژی ها این گونه هستند.

درمان

درمان برای آلرژی های زمستانی به علائم فرد و شدت آلرژی بستگی دارد.

برخی افراد ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشند، در شرایطی که برخی دیگر می توانند از کنترل آلرژن ها با استفاده از راهبردهای پیشگیرانه سود ببرند. اینها شامل موارد زیر می شوند:

دارو: برخی داروها مانند آنتی هیستامین های بدون نسخه، استروئیدهای بینی، و داروهای تجویزی ممکن است به کنترل علائم کمک کنند.

ایمنی درمانی: این فرایند شامل قرار گرفتن تدریجی فرد در معرض مقادیر کم از آلرژن برای کاهش شدت واکنش وی می شود.

شستشوی بینی: برای برخی افراد استفاده از اسپری های بینی و نتی پات ها ممکن است به پاکسازی مسیرهای بینی از آلرژن ها و کاهش شدت واکنش های آلرژیک کمک کند.

درمان آسم: درمان آسم ممکن است به کاهش شدت آلرژی ها کمک کند. این ممکن است نیازمند مصرف دارو، استفاده از گزینه های استنشاقی، یا برخی تغییرات سبک زندگی باشد.

پیشگیری

برخی راهبردها که می توانند شدت آلرژی های زمستانی را کاهش دهند و به طور بالقوه از بروز آنها پیشگیری کنند شامل موارد زیر می شوند:

– بهبود تهویه در خانه

– پاکسازی گرد و غبار

– پاکسازی منظم اسباب بازی ها

– نصب فیلتر هوای داخلی

– پاکسازی مدفوع سوسک و بررسی گزینه های کنترل این جانداران

– عدم اجازه ورود حیوانات خانگی به اتاق خواب

– عدم استفاده از فرش یا استفاده از تعداد کمتر فرش و قالیچه

– حفظ رطوبت در خانه در محدود ۴۵ درصد یا کمتر

– پاکسازی هر گونه کپک در خانه

دلایل بروز آلرژی ها یا چگونگی پیشگیری از آنها برای پزشکان به طور کامل مشخص نیست. برخی شواهد نشان می دهد که صفات ژنتیکی و همچنین عوامل سبک زندگی ممکن است خطر ابتلا به آلرژی ها را افزایش دهند.

برخی پژوهش ها نشان می دهد که بزرگ شدن در محیطی بیش از حد تمیز و ضد عفونی شده، مانند مکان هایی که به طور مکرر از مایع سفید کننده برای ضد عفونی کردن استفاده می شود یا کودک با هیچ حیوان خانگی در تماس نیست، ممکن است خطر آلرژی ها را افزایش دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

به طور معمول، آلرژی ها شرایطی اضطراری نیستند. با این وجود، آنها می توانند علائم آسم را تشدید کنند.

در صورت تجربه موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

– آلرژی به اندازه ای شدید شده است که در زندگی روزانه فرد اختلال ایجاد می کند

– علائم سرماخوردگی فرد پس از یک تا دو هفته همچنان ادامه دارد

– نوزادی که با خس خس سینه و دشواری در تنفس مواجه است یا علائم آلرژی یا سرماخوردگی دارد

– فردی که نمی داند آلرژی دارد یا به چه چیزی آلرژی دارد

– درمان آلرژی موثر نبوده یا اثرگذاری آن متوقف شده است

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا