نقش هویت بصری برند در سازمان چیست و شامل چه مواردی می شود؟

هویت بصری کسب و کار شما چیست؟ آیا هیچ فکری به حال هویت بصری برند خود کرده‌اید؟ طراحی هویت بصری دقیقا نقطه تمایز کسب و کارهای مختلف است.

به زبان ساده هویت بصری (Visual Identity) مجموعه‌ای از اطلاعات دیداری، حسی و حتی شنیداری است که با شنیدن نام یک کسب و کار در ذهن مخاطبان و کاربران نقش می‌بندد. همه‌ی ما با شنیدن نام اپل، لوگوی سیب گاز زده‌ی سفید رنگی در ذهنمان مجسم می‌شود. پس قطعا طراحی لوگوی موفق بخشی از هویت بصری یک کسب و کار به حساب می‌آید. زمان و هزینه‌ی خود را صرف هویت‌های بصری ناموفق و بی‌تاثیر نکنید. کاربران باید با شنیدن نام برند شما، اطلاعات تصویری، گرافیکی و حتی خاطره‌هایی در ذهنشان مجسم شود. ما در پارماتیک به دنبال همین اتفاق هستیم.

 

بیایید با یک مثال دیگر این مورد را بیشتر بررسی کنیم:

لیمشو بدم؟ هلوشو بدم؟ احتمالا شما نیز این تبلیغ تلویزیونی مربوط به عالیس را شنیده اید. تبلیغی که توانست این آواز را بر سر زبان بسیاری از افراد بیندازد و به نوعی تداعی برندی باشد که مدت ها بود وجود داشت. هویت بصری منسجم و حرفه ای به شما کمک خواهد کرد که مخاطبان خود را بیشتر از قبل جذب کنید و همچنین مخاطبان جدیدی نیز به دست آورید.

از رنگ سازمانی گرفته تا شعار تبلیغاتی و … همه‌ی این موارد در برندبوک یا همان کتابچه برند به صورت کامل آورده شده اند. اگر نگاهی به کسب و کارهای بزرگ ایرانی و جهان بکنید، متوجه می شوید که همه این کسب و کارها یک برندبوک بسیار کامل برای خود آماده کرده اند.

اگر نمی دانید برندبوک چیست، کافیست عبارت: “برند بوک پارماتیک” را جستجو کنید.

عناصر تشکیل دهنده هویت بصری

طراحی هویت بصری محدود به یکی دو آیتم نبوده و نیست. برای همین به آن یک فرمت و جلوه یکپارچه از عناصر مختلف اطلاق می‌شود. دقیقا مانند هویت یک شهر که در عناصر مختلف شهر از جمله ساختمان‌ها، پارک‎ها، نمای و سیمای شهری، خط آسمان و … خود را نشان می‌دهد. هویت برند شما در موارد مختلفی خود را نشان می‌دهد که در اینجا ذکر شده است:

  • رنگ سازمانی
  • طراحی لوگو
  • طراحی الگوهای اختصاصی برند
  • طراحی ست‌ها، یونیفرم‌ها، سربرگ‌ها و …
  • طراحی بسته‌بندی و حمل و نقل محصولات
  • طراحی کاراکتر برند
  • طراحی بروشورها و کاتالوگ‌ها
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

 

هویت بصری برند

مراحل مختلف طراحی هویت برند

هر برند نوپا و جدیدی، با هر گامی که در مسیر خود برمی‌دارد در واقع بخشی از هویت برند خود را تعریف می‌کند. اول از همه این را باید بدانید که شما قرار نیست که از تمام عناصر طراحی هویت برند به صورت یکجا استفاده کنید. تنها نکته مهم وجود یکپارچگی و هماهنگی میان عناصر مختلف سازمان و برند شما است. برندینگ نیز سلسله مراتب مرتبط و هماهنگی است که در یک پروسه‌ی خاص اتفاق می‌افتد. بر اساس نوع فعالیت برند، شخصیت برند و روانشناسی گرافیک، عناصر هویت برند نیز متفاوت خواهد بود. از ویژگی‌های طراحی هویت کسب و کار موفق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انتخاب رنگ سازمانی برند: انتخاب رنگ خیلی مهم است. اولین مسئله‌ای که چشم‌ها را درگیر خود می‌کند، رنگ است. چرا کوکاکولا قرمز، ایرانسل زرد، همراه اول آبی یا مک دونالد زرد است؟ قطعا انتخاب این رنگ‌ها تصادفی و بدون نقشه و برنامه قبلی نبوده است.
  2. طراحی لوگو: لوگو همان نشان تجاری کسب و کارها و برندها است. طراحی درست و اصولی لوگو اهمیت زیادی دارد در کنار اینها ثبت لوگو برای جلوگیری از تکراری بودن یا استفاده توسط غیر نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. برای ثبت نشان تجاری باید ابتدا ثبت شرکت انجام دهید، البته ما در پارماتیک صفر تا صد ثبت لوگو و ثبت برند را نیز به شما ارائه داده‌ایم.
  3. طراحی الگو و پترن اختصاصی برند: پترن اختصاصی در واقع همان الگوی غالب و مخصوص برند است که در بخش‌های مختلف بسته‌بندی، وب‌سایت، لی اوت کاتالوگ و … به ‌کار می‌رود. فکرش را بکنید بخشی از لوگو یا رنگ سازمانی را در بسته‌بندی و طراحی کاتالوگ یا بروشور های کسب و کار خود به کار ببرید. خیلی خب می‌شود!
  4. طراحی دفترچه برند: برند بوک همان دفترچه الکترونیکی یا قابل چاپ برای کسب و کارهای مختلف است که دستور‌العمل‌های مهم در آن مشخص شده‌اند. نوع رنگ سازمانی، فونت به کار رفته، انتخاب و اندازه لوگو، نوع به‌کارگیری لوگو در رسانه‌های مختلف از جمله مواردی هستند که در برندبوک مطرح می‌شوند.
  5. ست اداری، یونیفرم‌ها و اوراق مربوط به شرکت: بخشی از طراحی هویت برند نیز به ست‌ها، اوراق مهم، فرمت کاغذها، سررسیدها و … برمی‌گردد. بهتر است به این بخش نیز در هماهنگی با دیگر بخش‌های هویت برند توجه شود. نکته مهم در مورد این عنصر از هویت برند این است که در مکاتبات بیرون از شرکت، نماینده برند شما خواهد بود.
  6. طراحی گرافیکی سایت: البته که گرافیک سایت و نحوه طراحی آن نیز بخش دیگری از هویت بصری کسب و کار شما است. یادتان باشد که یک هماهنگی باید میان بخش‌های مختلف برند شما وجود داشته باشد. از طراحی سایت خود غافل نباشید. برای کسب اطلاعات در مورد ساخت وب سایت و آموزش طراحی سایت می‌توانید با کارشناسان ما در پارماتیک تماس بگیرید.
  7. بسته‌بندی: دیگر قسمت مهم یک طراحی هویت برند موفق مربوط به بسته‌بندی است. نوع بسته‌بندی، طرح و رنگ آن نیز معرفی شما در نزد مخاطبان خواهد بود. بسیاری از مواقع یک طراحی بسته‌بندی موفق و جذاب، درصد زیادی از مشتری‌های جدید را به خود جذب می‌کند. به حدی که گفته می‌شود که بسته‌بندی خلاقانه می‌تواند برگ برنده بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای مختلف باشد.
  8. طراحی کاراکتر برند: حتما با آوردن نام چی توز، یاد کاراکتر میمون آن میفتید. یا با آوردن نام شیبابا، لاک‌پشت جلوی چشمتان می‌آید و صدها مثال موفق دیگر! شما نیز می‌توانید برای کسب و کار خود یک کاراکتر انسانی، حیوانی و کارتونی داشته باشید. البته که این جزو موارد ضروری نیست. طراحی کاراکتر برند یا ماسکوت می‌تواند یک گزینه اختیاری باشد.
  9. طراحی کاتالوگ: بالاخره برای معرفی محصولات، خدمات، اهداف و کارهای خود به بروشورها و کاتالوگ‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. طراحی کاتالوگ نیز بخش دیگری از هویت برند است که بر نحوه شناساندن شما در میان کاربران و مشتریان تاثیر زیادی دارد. نمونه کاتالوگ‌های موفق از نظر بازاریابی را حتما در وبسایت ما در پارماتیک مشاهده کنید.
  10. عکاسی: هنر عکاسی: نحوه گرفتن شات‌ها و چاپ آنها نیز بخش دیگر از هویت برند کسب و کارهای مختلف است.

 

 

هویت بصری برند خود را تعریف کنید

ما به شما کمک می‌کنیم که با طراحی و چاپ کارت ویزیت، با طراحی لوگوی موفق، طراحی کاتالوگ، ساخت وب‌سایت و … بهترین تعریف از کسب و کار خود را ارائه دهید. درک مشتری‌های خود از خدمات و محصولاتتان را بهبود ببخشید. تنها داشتن وب‌سایت و مشغول شدن به کار کافی نیست. باید با متمرکز کردن و انسجام بخشیدن به بخش‌های مختلف و بهره بردن از نظر متخصصان این زمینه هرچه زودتر فروش و بازدهی خود را چندبرابر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا