چطور فین‌تک و روش‌های جدید پرداخت، تجارت الکترونیک جهانی را متحول کرده‌اند؟

چشم‌انداز پرداخت‌های جهانی طی یک دهه‌ی گذشته، تغییرات چشم‌گیری داشته است. رشد سریع و تحول تجارت آنلاین زمینه‌ساز ایجاد روش‌های پرداخت جدید شده است.

کیف پول الکترونیکی، انجام سایر خدمات الکترونیکی به صورت آنلاین نظیر فعال‌سازی بسته‌های اینترنتی و … و هم‌چنین خریدهای درون برنامه‌ای همه حاصل اعتماد مشتریان و راحتی بیشتر آن‌ها در انجام خریدهای الکترونیکی است.

در خیلی از بازارهای پیشرفته، روش‌های پرداخت قدیمی مانند چک یا پرداخت هنگام تحویل کالا و خدمات، با روش‌هایی جایگزین شده که به سادگی به صورت آنلاین یا از طریق گوشی هوشمند صورت می‌گیرند. در حال حاضر با آسان‌تر شدن فرآیند خرید آنلاین، برای مشتریانی که نگران قیمت کالاها هستند نیز امکان دریافت وام خرید کالا فراهم شده است.

براساس گزارش‌های eMarketer، تا سال ۲۰۲۰ درآمد بخش دیجیتالی خرده‌فروش‌های دنیا با دو برابر افزایش از ۱.۹ تریلیون دلار به ۴ تریلیون دلار رسیده است. این در حالی است که فروش آنلاین بلیط و تورهای مسافرتی در این گزارش، محاسبه نشده است!

با رشد پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی مانند Shopify و Magneto و پلتفرم‌های پرداخت مانند PayPal و Stripe، تجارت الکترونیکی جان تازه‌ای پیدا کرده است: پدید آمدن مشاغل جدید، ایجاد جریان‌های درآمد جدید برای کسب‌وکارهای قدیمی، آسان شدن تجارت‌‌های اقتصادی و افزایش پیشرفت تکنولوژی در تمام دنیا.

به دلیل توسعه‌ی پوشش اینترنت در تمام دنیا و ظهور گوشی‌های همراه هوشمند بسیار پیشرفته، تجارت الکترونیک هر چه بیشتر در حال جهانی شدن است؛ و این در حالی‌ست که روش‌های پرداخت خرید کالاهای دیجیتالی یا فیزیکی هم به همین میزان در حال تغییر و تحول هستند.

 

بازارهای نوظهور چه نقشی در تحول تکنولوژی پرداخت دارند؟

شرکت‌های بزرگ فناوری، مانند فیس‌بوک، گوگل، اپل و مایکروسافت، که در تجارت جهانی و فراهم کردن سرویس‌های جهانی فعالیت می‌کنند، سعی دارند زیرساخت‌های پرداخت قدیمی و پراکنده‌ی خود را بهبود دهند. این کار برای بازارهای نوظهور چالش زیادی به همراه دارد، زیرا هر کشور چهارچوب‌های قانونی، فروشندگان، مشتریان و پردازنده‌های خاص خودش را دارد. در نتیجه هر چند روش‌های پرداخت شبیه به هم باشند، در پشت پرده داستان دیگری در جریان است.

به‌علاوه، مشتریان بازارهای نوظهور همچنان به روش‌های پرداختی مانند نقل و انتقالات بانکی و روش‌های مبتنی بر پول نقد بیشتر اعتماد می‌کنند. در کشورهای مختلف، افراد روش‌های مختلفی را ترجیح می‌دهند. مثلا، شرکت‌های مایل به توسعه در بازارهایی که به سرعت در آمریکای لاتین در حال رشد هستند، با این مساله روبه‌رو می‌شوند که چطور صدها روش پرداخت متفاوت را با سیستم‌های تکنولوژی و عملیاتی خود سازگار کنند. در غیر این صورت باید در نهایت به جذب ۲۰ درصد از افرادی که به کارت‌های اعتباری بین‌المللی دسترسی دارند، اکتفا کنند.

این چالش زمینه‌ساز ایجاد فناوری‌ها و شرکت‌هایی شده که نقش مهم و روز‌افزونی در زمینه‌ی پرداخت در بازارهای سراسر دنیا دارند. در اینجا منظور Apple Pay، Android Pay و PayPal نیست؛ این شرکت‌ها پیش از این قدرت خود را در این زمینه به اثبات رسانده‌اند. اما شرکت‌هایی مانند Stripe، BlueSnap و Payoneer عملکردی قابل تحسین داشته‌اند. این شرکت‌ها توانسته‌اند نسل جدیدی از تجارت را به دنیا معرفی کنند، آن هم با ارائه‌ی پرداخت مبتنی بر API که در سطح جهانی و با استفاده از گوشی هوشمند، قابل استفاده است. این روش جدید نه فقط برای کسب‌وکارهای مدرن، مانند شرکت‌های تولید محتوا یا شبکه‌های تبلیغاتی، که برای خرده‌فروش‌های سنتی هم کاربرد دارد.

بازارهای نوظهور پیچیده هستند و تفاوت‌های زیادی با هم دارند؛ به همین دلیل، شرکت‌های تجارت الکترونیک و کالاهای دیجیتال هم وارد همکاری با شرکت‌های تکنولوژی پرداخت شده‌اند. هنگام انتخاب یک شرکت همکار برای تکنولوژی پرداخت، شرکت‌ها باید از این موارد اطمینان داشته باشند:

– شناخت کامل قوانین محلی و ریسک‌های کار

– درک عمیق از تفاوت‌های محلی و زیرساخت‌های بانکی

– تکنولوژی معتبر، قدرتمند و انعطاف‌پذیر در پلتفرم مورد نظر

– ظرفیت عملیاتی برای اطمینان از پایبندی به قانون و جلوگیری از کلاه‌برداری

 

چه آینده‌ای در انتظار روش‌های پرداخت و تجارت الکترونیکی جهانی است؟

 

بانک‌داری الکترونیک و تکنولوژی همچنان در حال توسعه در زمینه‌ی پرداخت الکترونیکی است؛ اما نیازهای مشتریان هم بسته به موقعیت جغرافیایی و ترجیحات متفاوت، در حال پیشرفت یا تغییر است. در این میان، صاحبان کسب‌وکار و همچنین دولت‌ها مسئولیت سنگینی برای همگام‌سازی تکنولوژی‌های جهان با نیاز مردم و ترویج این روش‌ها در میان آن‌ها دارند.

در آینده شاهد رشد بیشتر پرداخت از طریق موبایل، اپلیکیشن‌های پرداخت معتبر و همچنین کارت‌های اعتباری برای پشتیبانی از ارزهای مختلف خواهیم بود. بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا با انتقال صندوق‌های پرداخت فروشگاه‌ها به صفحه‌ی گوشی یا لپ‌تاپ، برای جذب مشتریان وفادار تلاش می‌کنند. شرکت‌های گوگل، اپل و مایکروسافت در حال توسعه‌ی پرداخت درون-مرورگر هستند. در حالی که فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان، احتمالا پلتفرم‌های تجاری برای پرداخت‌های بین‌مرزی را از طریق اپلیکیشن خود ایجاد خواهند کرد.

چند سال آینده برای کسانی که در حوزه‌ی فین‌تک، گوشی همراه یا تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند، احتمالا دوره‌ی هیجان‌انگیزی خواهد بود، زمانی که تمام این افراد و شرکت‌ها به هدف مشترک خود می‌رسند: ایجاد تجربه‌ی خوشایند خرید بدون مرز و تجارت جهانی برای تمام مردم و در تمام نقاط دنیا.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا