شگردهای تکراری کلاهبرداری از مشترکان تلفن‌همراه

اینترنت رایگان و تشویقی، بسته‌های مکالمه، هدایا و جوایز نقدی که به اسم اپراتورهای تلفن‌همراه به افراد اعلام می‌شود، از جمله شگردهای ثابت کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان است. با وجود اینکه تاکنون بارها نسبت‌ به وقوع کلاهبرداری با استفاده از روش‌های مذکور اطلاع‌رسانی شده، اما باز هم عده‌ای قربانی چنین شگرد‌های نخ‌نمایی می‌شوند.

موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – روش‌ معمول افراد کلاهبرداری سوءاستفاده از «اعتماد مشترکین تلفن‌همراه» و «جعل عنوان» است؛ به‌طوری‌که فرد کلاهبردار با یک سیمکارت بی‌نام‌و‌نشان یا ارسال انبوه پیام در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی، قربانی خود را به دام می‌اندازند.

در برخی موارد تماس‌هایی با مشترکین تلفن‌همراه گرفته می‌شود و فرد کلاهبردار خود را کارمند یکی از سه اپراتور فعال کشورمان معرفی می‌کند. پس از آن از قربانی – به بهانه هزینه ارسال یا انتقال جایزه – تقاضای اطلاعات حساب بانکی و رمز عبور می‌کند یا حتی مشترک را به سمت دستگاه خودپرداز هدایت می‌کند. برخی مشترکان نیز – با وعده دریافت جوایز هیجان‌انگیز – به فرد کلاهبردار اعتماد کرده و متأسفانه دارایی‌شان را از دست می‌دهند.

شگردهای تکراری کلاهبرداری از مشترکان تلفن‌همراه

در حالت دیگر از طریق پیامک، لینکی برای شهروندان ارسال و درخواست می‌کنند که وارد این لینک شوند، اما در واقع لینک فیشینگ و برای تخلیه اطلاعات بانکی حساب است.

نکته قابل‌توجه این است که اگر قرار باشد امتیاز یا جایزه‌ای اصالت داشته باشد و به‌عنوان مثال اپراتوری بخواهد طرح تشویقی یا بسته امتیازی به کاربرانش بدهد، به‌طور مستقیم و از طریق سایت و سامانه پیامکی خودش این کار را انجام می‌دهد، نه از طریق کانال‌های تلگرامی یا اینستاگرام و یا حتی ارسال پیامک از سرشماره‌های ناشناس!

‌‌باید به این نکته توجه داشت همه تماس‌ها و پیام‌هایی که با شماره خاص صورت می‌گیرد و برنده شدن جایزه‌ای را به شهروندان اطلاع می‌دهند، کلاهبرداری است. اپراتور یا هر مجموعه‌ای هیچ‌وقت برای تشویق مشتریانش تماس نمی‌گیرد و اگر قرعه‌کشی واقعی یا پاداش و امتیازی باشد، به‌طور خودکار به‌حساب کاربر منتقل می‌شود و نیازی به تماس و اعلام نیست، چه برسد به اینکه درخواست واریز وجه یا ورود به لینک و صفحه خاصی شود، ضمن اینکه در این شرایط بعید است چنین جوایز و هدایایی به‌حساب مردم بیاید.

شگردهای تکراری کلاهبرداری از مشترکان تلفن‌همراه

طرح‌های قرعه‌کشی و اهدای جوایز اپراتورهای تلفن‌همراه یا از طریق سایت‌ رسمی اپراتور اعلام می‌شود یا به‌صورت هدایت به پورتال اصلی اپراتور است. شهروندان به‌هیچ‌عنوان ضرورت ندارد وارد لینک‌های مشکوک یا درگاه پرداخت شوند، چون ورود به درگاه پرداخت یعنی افشای اطلاعات مالی و برداشت غیرمجاز از حسابشان!

متأسفانه تمام خطوطی که از طریق آن‌ها تماس گرفته یا پیام ارسال می‌شود، جعلی و با هویت‌های غیرواقعی است که افراد متقلب و کلاهبردار از هویت سایر افراد استفاده کرده و اقدام به سوءاستفاده و کلاهبرداری می‌کنند.

کارشناسان توصیه می‌کنند درصورتی‌که در قرعه‌کشی، مسابقه یا موارد این‌چنینی برنده شدید، از طریق مراجعه به «سایت اصلی اپراتور»، «صفحه‌ رسمی اپراتور در شبکه‌های اجتماعی» و «ارتباط با مراکز تماس اپراتورها»، از صحت‌وسقم ماجرا اطمینان حاصل کنید.

برای مثال یکی از مسابقاتی که اخیراً نیز توجه بسیاری از مشترکین همراه اول را به خود جلب کرده، «قرعه‌‌کشی جایزه بزرگ» همراه اول است. در این مسابقه از میان هر یک از افرادی که بسته‌های اینترنت همراه اول را خریداری کنند، در هرماه قرعه‌کشی انجام می‌شود و جایزه‌ای به افراد منتخب تعلق می‌گیرد.

شگردهای تکراری کلاهبرداری از مشترکان تلفن‌همراه

افرادی که در این مسابقه برنده می‌شوند، نه نیازی به انتقال پول دارند و نه نیازی به اطلاعات حساب فرد برنده است، بلکه همراه اول ابتدا از طریق سایت رسمی‌اش(از طریق این لینک) اسامی افراد برنده را اعلام می‌کند و سپس به مشترک اطلاع می‌دهند که برای دریافت چک هدیه نقدی خود به کدام دفتر رسمی این اپراتور مراجعه کنند. بنابراین نه وجهی از فرد برنده دریافت می‌شود و نه نیازی به انتقال اطلاعات حساب یا مراجعه به دستگاه خودپرداز است!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا