ماسک‌های فیلتردار خطرناک هستند! (+فیلم و عکس)

تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های پرسرعت نشان می‌دهد ماسک‌های دریچه‌دار در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بی فایده هستند زیرا باعث می‌شوند جریان هوای فیلتر نشده از آن خارج شود.

موبنا به گزارش دیلی میل، یافته‌های یک مطالعه نشان داده که ماسک‌های صورت N۹۵ دریچه دار باعث می‌شود جریاناتی از هوای بدون فیلتر هنگام بازدم به بیرون خارج شوند که این موضوع آنها را در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بی‌فایده می‌کند.

یک محقق آمریکایی با استفاده از دوربین‌های پرسرعت الگوهای جریان هوا را که از دهان فرد بدون ماسک، دهان فرد دارای ماسک N۹۵ بدون دریچه و ماسک دریچه دار به بیرون پخش می‌شود را تهیه کرد تا عملکرد آنها را نشان دهد.

 

 

این فیلم نشان داد که ماسک‌های فاقد دریچه با موفقیت اکثر قطرات تنفس را هنگام بازدم فیلتر می‌کنند و در نتیجه خطر انتقال کووید-۱۹ کاهش می‌یابد. با این حال ، دریچه‌ها اجازه می‌دهند که یک فواره از هوای مملو از قطرات تنفس از ماسک خارج شود که این به آن معنا است که اگر افراد مبتلا به کووید-۱۹ از این ماسک‌ها استفاده کنند، هنگام بازدم امکان گسترش ذرات ویروسی به بیرون بسیار زیاد است. ماسک‌های N۹۴ بدون دریچه در این زمان که کرونا در سراسر جهان پخش شده است نسبت به ماسک‌های جراحی نیز بهتر عمل می‌کنند.

ماسک‌های فیلتردار خطرناک هستند! (+فیلم و عکس)

“متیو استیمیتس”(Matthew Staymates) نویسنده این مقاله و مهندس مکانیک از مؤسسه ملی فناوری و استانداردها در مریلند گفت: وقتی فیلم‌ها را مشاهده می‌کنید و آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنید می‌توانید این تفاوت چشمگیر در عملکرد آنها را مشاهده کنید. این فیلم‌ها نشان می‌دهد که چگونه دریچه‌ها اجازه می‌دهند هوای بدون فیلتر از ماسک خارج شود ، که این امر هدف ماسک را بی فایده می‌کند. ماسک‌های دریچه دار در میان مردم محبوب‌تر هستند چرا که نفس کشیدن با آنها راحت‌تر است.

این ماسک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سبب فیلتر شدن ذرات ورودی می‌شوند و بنابراین از آنها برای محافظت از کارگران ساختمانی در برابر گرد و غبار و کارکنان بیمارستان در برابر عفونت استفاده می‌شود.

با این حال ، ماسک‌های مورد نیاز برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ عمدتا به منظور محافظت از دیگر افراد در برابر خطر ابتلا به کروناویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استیمیتس گفت: من برای محافظت از خودم ماسک نمیزنم بلکه من آن را برای محافظت از همسایه‌ام میزنم، زیرا ممکن است بدون علامت باشم و ویروس را بدون اطلاع پخش کنم. استفاده از ماسک دریچه‌دار در این زمینه کمکی نمی‌کند. مطالعات قبلی حاکی از آن بود که ماسک‌های دریچه دار ممکن است دارای نقص باشند اما این مطالعه برای اولین بار دقیقاً دلیل آن را نشان داد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Physics of Fluids” منتشر شد.

ماسک‌های فیلتردار خطرناک هستند! (+فیلم و عکس)

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا