وضعیت اختلالات اینترنتی را آنلاین رصد کنید

سامانه‌ای طراحی شده تا زمانی که اینترنت به هر دلیلی دچار اختلال می‌شود، بتوان میزان اختلال و قطعی را رصد کرد.

مجله آنلاین موبنا – مجموعه «ابر آروان» با دسترسی به ۱۳ دیتاسنتر پرترافیک کشور تنها مرجع داخلی درباره‌ی وضعیت اینترنت کشور است و بر مبنای اطلاعاتی که از این دیتاسنترها به دست می‌آید، سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه‌ رادار» را طراحی کرده است. در آخرین به‌روزرسانی این سامانه امکان دسترسی به آرشیو اختلالات، افزایش سرعت نمایش اطلاعات و بهبود عملکرد و رابط کاربری فراهم شده است.
سامانه‌ «رادار» که از دی ماه سال گذشته و در راستای شفافیت اطلاعات راه‌اندازی شده است، تاکنون بیش از ۱۰۰هزار بازدید داشته و در زمان‌های اختلال با پیک چهار هزار بازدید در یک روز نیز همراه بوده است.
با انتشار نسخه‌ دوم این سامانه، از این پس اطلاعات وضعیت اینترنت کشور نه تنها به‌شکل لحظه‌ای در اختیار کاربران خواهد بود بلکه کاربران می‌توانند به آرشیو اطلاعات در چند ساعت یا چند روز گذشته دسترسی داشته باشند. با توجه به ذخیره‌سازی دیتا از ابتدای مرداد ماه، این سابقه از این تاریخ در قالب آرشیو در اختیار کاربران است.
قابلیت جدید دیگر رادار در جابه‌جایی ردیف دیتاسنترها، این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا دیتاسنترهایی که برای‌شان از اهمیت بیش‌تری برخوردار است را در ردیف‌های متفاوتی قرار دهند که امکان گزارش‌گیری را برای آن‌ها بهبود می‌بخشد.
اطلاعات سامانه‌ رادار شامل وضعیت ارتباطات اینترنتی ۱۳دیتاسنتر پرترافیک شامل آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، های‌وب، رسپینا، افرانت و مبین‌نت در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز است که به‌کمک پروتکل HTTPS دسترسی به هشت سایت پربازدید خارجی و داخلی شامل توییچ، ویکی‌پدیا، اینستاگرام، گوگل، گیت‌هاب، آپارات، ورزش سه و دیجی‌کالا را رصد می‌کند.
ابرآروان که گسترده‌ترین زیرساخت ابری کشور را در اختیار دارد، با حضور در ۲۰دیتاسنتر از سرویس‌دهندگان مختلف اینترنت کشور و ۲۰ نقطه حضور در نقاط مهم جهان، می‌تواند کامل‌ترین اطلاعات از وضعیت زیرساخت اینترنت داخلی و اتصالات آن را در اختیار قرار دهد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا