۱۱ محصول کاملا ژاپنی هوندا؛ از سیتی توربو تا سیویک تایپ آر (+تصاویر)

چنین تولیداتی معمولا نسخه های ویژه بازار جهانی نیز با مقداری تغییرات در نامگذاری و جزئیات دارند اما به هر ترتیب آنها را می توان به نوعی نسخه ویژه دانست!

مجله آنلاین موبنا؛ مازیار دانیالی – کمپانی های ژاپنی مانند تویوتا و هوندا سابقه ای طولانی در ارائه محصولات ویژه بازار داخلی خود دارند. هرچند چنین تولیداتی معمولا نسخه های ویژه بازار جهانی نیز با مقداری تغییرات در نامگذاری و جزئیات دارند اما به هر ترتیب آنها را می توان به نوعی نسخه ویژه دانست!

در ادامه این مطلب نگاهی به ۱۱ محصول ویژه بازار داخلی ژاپن از هوندا خواهیم داشت. طراحی و کیفیت تولید بالای این محصولات موجب شده تا هنوز هم جذابیت های زیادی برای مخاطب داشته باشند و حتی طرفداران هوندا آنها را به برخی از محصولات مدل روز نیز ترجیح بدهند!

سیتی توربو ۲

۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶

این خودروی کوچک رانندگی در یک کلان شهر شلوغ مانند توکیو را در ذهن مخاطب تداعی می کند اما برخلاف ظاهر جمع و جوری که دارد میزبان یک تپنده ۱۱۰ اسب بخاری است. تیونرها نیز علاقه خاصی به این مدل دارند و با تغییرات اندازه توربو و بهبود تنفس پیشرانه میزان خروجی را به چند صد اسب بخار نیز رسانده اند.

 

سی آر اکس SiR

۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲

این نسخه از نسل دوم سیویک سی آر اکس نیز فقط مخصوص بازار ژاپن عرضه شد. یک هاچ بک خوش فرم که از موتور بی۱۶اِی هوندا با خروجی ۱۶۰ اسب بخار استفاده می کرد. ترمزهای عقب در این خودرو دیسکی انتخاب شدند تا بهتر بتوان این هیولای کوچک را کنترل کرد.

 

اینتگرا اکس اس آی

۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳

این ۳ درب کوپه طراحی بسیار جذابی را برای دهه ۹۰ میلادی همراه خود داشت. از یک طرف اعتبار و اعتماد صنعت خودروی ژاپن را پیشنهاد می داد و از سوی دیگر ویژگی های برتر یک کوپه جا دار و خوش ساخت را به رخ می کشید. در بخش پیشرانه با توجه به زمان تولید پیشرانه های ۱.۶، ۱.۸ و ۱.۷ لیتری به کار گرفته شد که از ۱۴۰ تا ۱۷۰ اسب بخار خروجی داشتند.

 

بیت

۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵

یک کانورتیبل کوچک که برای رانندگی آرام در جاده های زیبا طراحی شده بود! در بخش پیشرانه آن از نمونه ۳ سیلندر که شباهت زیادی به ساختار موتورسیکلت داشت؛ استفاده شد. میزان خروجی این پیشرانه ۶۴ اسب بخار محاسبه شده است.

 

سیویک فریو SiR

۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵

یک سدان بی ادعا مجهز به پیشرانه ویتک و ترمزهای دیسکی در تمام چرخ ها است که این مدل هم از پیشرانه ۱۷۰ اسب بخاری بی۱۶اِی استفاده می کرد.

آکورد SiR

۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷

آکورد یکی از بهترین های هوندا بوده و هست. این مدل نیز ویژه بازار ژاپن در مدل ۳ درب کوپه عرضه شد. برای آن از موتور ۴ سیلندر ۱۸۸ اسب بخاری استفاده شد که در آن زمان جز قدرتمندترین های کلاس خود محسوب می شد.

سیویک تایپ آر

۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱

در نسل ششم سیویک اولین نشان تایپ آر روی یک محصول جذاب قرار گرفت! هاچ بک کوپه بسیار زیبایی که در آن زمان یکی از اسپرت ترین محصولات ارائه شده توسط هوندا لقب گرفت. میزان خروجی پیشرانه تنفس طبیعی این مدل برابر با ۱۸۵ اسب بخار است.

تورنئو یورو آر

۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲

یکی از کمیاب ترین سدان های تولید شده توسط هوندا ویژه بازار ژاپن است که در نمای جلو شباهت های زیادی به اسکای لاین افسانه ای نیسان دارد. در این محصول از پیشرانه ۲.۲ لیتری ۲۲۰ اسب بخاری استفاده شد.

ان اس اکس-آر

۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵

درباره خانواده ان اس اکس در هوندا و اکورا قبلا صحبت کرده ایم که اینجا می توانید جزئیات بیشتری را مطالعه کنید. این محصول به عنوان یک سوپر اسپرت از پیشرانه ۳.۲ لیتری ۲۷۶ اسب بخاری استفاده می کند. درپوش موتور و اسپویلر عقب از جنس فیبرکربن را نیز باید به ویژگی های جذاب آن اضافه کنیم.

 

آکورد یورو آر

۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸

این اکورد که ویژگی های طراحی جدید هوندا در زمان خود را همراه داشت از پیشرانه K20A استفاده می کرد که ۲۱۷ اسب بخار خروجی داشت. در این مدل یکی از برترین جعبه دنده های ۶ سرعته هوندا نصب شد که عملکرد و هماهنگی بینظیری با پیشرانه را به نمایش گذاشت.

سیویک تایپ آر

۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱

تجربه استفاده موفق از نسل پیشرانه های K20A موجب شد تا هوندا باردیگر آنرا برای سیویک تایپ آر در نظر بگیرد. ۲۲۲ اسب بخار خروجی برای یک سدان اسپرت آمار ارزشمند و چشمگیری است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا