وزارت ارتباطات: ریزش مشترکان در رایتل و ایرانسل وافزایش همراه‌اولی‌ها

جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات از تداوم رشد مشترکان «همراه‌اول»، در مقابل ریزش شدید مشترکان دو اپراتور ایرانسل و رایتل حکایت دارد.

مجله آنلاین موبنا؛محمد مهدوی – کاهش تعداد مشترکان دو اپراتور ایرانسل و رایتل در حالی صورت می‌گیرد که در گزارش قبلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جهش عجیب تعداد مشترکان دو اپراتور مذکور، ‍پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی برای فعالان این حوزه به‌وجود آورده بود.

تعداد مشترکان اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل در گزارش فصلی منتهی به اسفندماه ۹۷ تا خردادماه ۹۸، از ۳۳ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۱۸۴ مشترک، با یک جهش عجیب و بالغ‌بر ۱۶ میلیون مشترک افزایش، به ۴۹ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۹۷۰ مشترک رسید! به‌نظر می‌رسد این رشد عجیب حاصل اتفاقاتی باشد که توضیح و تشریح آن صرفا در توان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، چرا که با توجه به ضریب نفوذ ۱۳۹ درصدی تلفن‌همراه در کشور – به‌بیانی دیگر اشباع بازار تلفن همراه – فروش بیش از ۱۶ میلیون سیمکارت آن هم در یک بازه زمانی سه ماهه اگر غیرممکن نباشد، حداقل کار بسیار بسیار سختی است؛ مگر اینکه اپراتور چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل راهی برای صادر کردن سیمکارت‌هایش به کشورهای همسایه یافته باشد!

در کنار ایرانسل، آمار مشترکان رایتل نیز در بازه سه ماهه اسفندماه ۹۷ تا خردادماه ۹۸ از سه میلیون و ۹۴۷ هزار و ۹۳۷، به ۵ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۸۶ مشترک افزایش می‌یابد. به بیانی دیگر رایتل نیز در کمال تعجب در یک بازه زمانی سه ماهه، بیش از یک میلیون و ۲۲۹ هزار نفر به جمع مشترکانش اضافه می‌شود. همه این‌ موارد در حالی اتفاق افتاده که همراه‌اول با سهم بازار بیش از ۵۳ درصدی و ۶۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۲۴ مشترک، روند منطقی رشد تعداد مشترکان را ادامه داده است.

جدیدترین گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نشان می‌دهد دو ا‍پراتور ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل با کاهش شدید مشترکان و در مقابل همراه‌اول با رشد قابل توجه و افزایش سهم بازار همراه بوده است.

براساس این گزارش تعداد مشترکان همراه اول از خردادماه تا شهریورماه ۹۸ بیش از ۹۴۳ هزار و ۱۴۲ مشترک افزایش را تجربه کرده و به ۶۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۲۴ مشترک رسیده است؛ در حالی‌که ام.تی.ان-ایرانسل در بازه زمانی مشابه ۵۳ هزار و ۹۷۲ مشترکش را از دست داده است. همچنین رایتل نیز با روندی کاهشی در بازه زمانی مذکور بالغ بر ۷۵۶ هزار و ۹۴۰ نفر از مشترکان را از دست داده و با سهم بازار ۳.۸۱ درصدی، کمترین سهم بازار تلفن‌همراه را در اختیار دارد.

اپراتور زمان تعداد مشترکین میزان تغییرات
کاهش افزایش +
همراه‌اول خرداد ۹۸ ۶۰۷۸۸۳۸۲ ۰ ۹۴۳۱۴۲
شهریور ۹۸ ۶۱۷۳۱۵۲۴
ایرانسل خرداد ۹۸ ۴۹۹۵۳۹۷۰ ۵۳۹۷۲ ۰
شهریور ۹۸ ۴۹۸۹۹۹۹۸
رایتل خرداد ۹۸ ۵۱۷۷۰۸۶ ۷۵۶۹۴۰ ۰
شهریور ۹۸ ۴۴۲۰۱۴۶

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا