۱۰ توانایی در حیوانات که انسان از آن بی‌بهره است! (+فیلم و عکس)

از توانایی پرواز و تغییر شکل تا زندگی نامیرا، گویی قلمرو جانوران به رمز عبور به اتاق اسراری دست یافته که همواره آرزوی نسل بشر بوده است.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – در این مقاله به لیستی از ده توانایی و استعداد جانوران اشاره شده که درواقع لیستی از حسرت‌های همیشگی انسانهاست.

دید فرابنفش

10 توانایی در حیوانات که انسان از آن بی‌بهره است! (+فیلم و عکس)
حتی تصور دیدن رنگهای متفاوت‌تر از آنچه در حال حاضر وجود دارد، برای انسان غیرممکن است. برای انسان رنگ متفاوت و جدید به معنای ترکیب چند رنگ مختلف برای آفرینش یک رنگ جدید است. اما درواقع، طیف گسترده‌ای از رنگها وجود دارد که انسان توانایی دیدن آنها را ندارد.
پرندگان به دلیل سلولهای مخروطی بیشتری که در شبکیه چشم آنها وجود دارد، توانایی دیدن رنگهایی را دارند که انسان قادر به دیدن آنها نیست. این سلولهای مخروطی به طیف نور مافوق بنفش بسیار حساس هستند.
در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی این واقعیت کشف شد. این یافته می‌تواند رفتارهای پرندگان من جمله نحوه انتخاب جفت را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
تفاوت رنگهای جنس نر و ماده آنها برای ما بسیار آشکار است، اما برای پرندگان با دید فرابنفش، هر پرنده با دیگری کاملا متفاوت خواهد بود.

راه رفتن روی آب

توانایی راه رفتن و دویدن روی آب شاید برای انسان، افسانه‌ای باشد خاک‌خورده؛ اما برای مارمولک باسیلیسک یک رفتار روزمره است.

نقض نیروی جاذبه زمین

پرواز نمونه‌ای دیگر از توانایی منحصربفرد پرندگان است که قانون جاذبه زمین را به بازی می‌گیرد. با این حال، جانداران بدون بال و پر مثل بزهای کوهی نیز نیروی جاذبه زمین را نقض می‌کنند.
بزهای کوهی می‌توانند حتی از صخره‌های عمودی بالا بروند و روی لبه‌های بسیار کوچک تعادل خود را حفظ کنند. آنها با استفاده از این توانایی شگرف به راحتی از دست شکارچیانی از قبیل خرس، روباه و گرگ فرار می‌کنند.

زندگی ابدی

10 توانایی در حیوانات که انسان از آن بی‌بهره است! (+فیلم و عکس)
انسان همواره به دنبال راهی برای زندگی جاودان بوده است. جاودانگی تنها بخشی از زندگی “عروس دریایی جاویدان” است.
عروس دریایی جاویدان پس از رشد کامل و رسیدن به اندازه ۴.۵ میلیمتر، دوباره به مراحل ابتدایی زندگی خود بازمی‌گردد. این جاندار به جای مردن، با منقبض کردن اندام خود، جمع کردن شاخکها و فرو رفتن به اعماق اقیانوس، به شکل اولیه خود تبدیل می‌شود.
سپس، عروس دریایی جاویدان قادر خواهد بود چرخه زندگی خود را دوباره از اول آغاز کند و این چرخه تا ابد ادامه خواهد یافت و باز تکرار خواهد شد.
به این ترتیب، تا زمانیکه بتواند از خورده شدن توسط موجودات دریایی دیگر در امان بماند و از بیماریهای کشنده رهایی یابد، یک زندگی جاودانه را تجربه خواهد کرد.

بازسازی و بازآفرینی اندام‌ها

برای انسان، جبران و درمان قطع عضو، مستلزم اقدامات پیچیده پزشکی است تا بتوان با پرتزهای جایگزین، بخشی از توانایی از دست رفته را به بدن فرد بازگرداند.
کاش انسان نیز بدون دردسر و زحمت توانایی یا امکان بازسازی بدن خود را داشت، یعنی همان کاری که “اکسولوتل” یا سمندر مکزیکی به‌راحتی انجام می‌دهد. سلولهای ایمنی و ماکروفاژها در بدن این دوزیست عجیب به او در بازسازی اندام از دست رفته‌اش کمک می‌کنند.
طبق دستاوردهای محققان، سیگنال‌های ضدالتهابی که در بدن پستانداران پس از بهبودی از بیماری منتشر می‌شود، در بدن سمندر مکزیکی همواره وجود دارد. ۴ تا ۶ روز پس از ایجاد آسیب، بیشترین تعداد سلولهای ماکروفاژ در محل زخم بدن این جاندار دیده می‌شود. محققان سلولهای ماکروفاژ را در تعدادی از سمندر مکزیکی حذف کردند و با کمال تعجب، متوجه عدم توانایی بدن آنها در بازسازی خود شدند.
به این ترتیب، سلولهای ماکروفاژ رفتار متفاوتی در بدن این جاندار از خود نشان می‌دهد و نقش اساسی در باززایی و بازآفرینی اندامش ایفا می‌کند.

میدان دید ۳۶۰ درجه

10 توانایی در حیوانات که انسان از آن بی‌بهره است! (+فیلم و عکس)
میدان دید انسان به صورت تقریبی ۵۰ تا ۶۰ درجه افقی و ۵۰ تا ۷۰ درجه عمودی را پوشش می‌دهد.
آفتاب‌پرستها و سنجاقکها میدان دید ۳۶۰ درجه دارند. چشمهای آفتاب‌پرست آناتومی منحصربفردی دارد که آزادی حرکت زیادی به کره چشم او می‌دهد. از طرفی، خیلی راحت می‌تواند بینایی تک‌چشمی و دوچشمی داشته باشد. به این ترتیب، مثل انسان می‌تواند دو شی متفاوت را با هر کدام از چشمهایش ببیند یا با هر دو چشم روی یک شی خاص متمرکز شود.
سنجاقک نیز از دید ۳۶۰ درجه خود برای شکار بهره می‌برد. بین حشرات، بزرگترین چشم متعلق به سنجاقک است و ۸۰درصد مغز او مسئول کنترل و پردازش بینایی اوست.

تغییر شکل

تنها یک جاندار در زمین وجود دارد که می‌تواند خود را به شکل جانداران دیگر دربیاورد.
“اختاپوس تقلیدگر” یکی از گونه‌های اختاپوسهاست که اولین بار در سال ۱۹۹۸ در سواحل اندونزی کشف شد. هرچند توانایی تغییر رنگ بدن یکی از توانایی‌های معمول اختاپوسهاست، اما اختاپوس تقلیدگر پا را فراتر گذاشته و نه تنها شکل بدن خود را به شکل یک جاندار دیگر تغییر می‌دهد بلکه رفتارها و صفات او را نیز تقلید می‌کند.
این رفتار اختاپوس تقلیدگر کاملا متفاوت با تکنیک استتار در سایر جانداران است.
این جاندار باهوش خیلی راحت و دقیق در نقش یک شیرماهی، عروس دریایی و مارماهی ظاهر می‌شود و تمامی اجزا و حرکاتش را کاملا مشابه و مطابق با آنها تغییر می‌دهد.

خواب با یک نیمکره مغز بیدار

10 توانایی در حیوانات که انسان از آن بی‌بهره است! (+فیلم و عکس)
وال‌ها، دلفین‌ها، نهنگ‌ها و گاوماهی‌ها، از گونه‌های پستانداران دریایی هستند که می‌توانند در حالیکه یک نیمکره مغز آنها فعال و بیدار است، بخوابند.
این قابلیت به مغز در رهایی از وقایع روزمره و تلفیق خاطرات جدید کمک می‌کند. این جانداران در حالیکه نیمکره چپ مغزشان خواب است، چشم سمت راست را می‌بندند. به این ترتیب، نیمکره راست مغز مسئول کنترل تنفس و همچنین آگاهی از محیط اطراف است. زمانی هم که نیمکره راست می‌خوابد، چشم سمت چپ بسته شده و نیمکره چپ فعال می‌ماند.
البته، در این حالت نیز این جانداران قادر به واکنش معمول خود نیستند. دلفین‌هایی که در استخرها نگهداری می‌شوند، هنگام خواب گاهی در سطح آب استخر شناورند و گاهی در کف آن دراز می‌کشند. این نوع خوابیدن به آنها کمک می‌کند در یک دوره ۲۴ ساعته، هر یک از نیمکره‌های مغزشان حدود ۴ ساعت استراحت کند.

تولید صدای ۱۸۸ دسیبل

10 توانایی در حیوانات که انسان از آن بی‌بهره است! (+فیلم و عکس)
بلندترین صدایی که انسان تابحال تولید کرده، توسط یک معلم و ۱۲۱.۷ دسیبل بوده است. وال‌های آبی بلندترین صدا را در میان جانداران کره زمین دارند.
وال آبی می‌تواند صدایی به بلندی ۱۸۸ دسیبل تولید کند که حتی بلندتر از صدای جتها با بلندی ۱۴۰ دسیبل است.
درواقع، صدای آنها بسیار بلندتر از محدوده شنوایی انسان است.

پیشگویی

10 توانایی در حیوانات که انسان از آن بی‌بهره است! (+فیلم و عکس)
شاید گاهی انسان براساس احساس و یا تجربه حس ‌کند اتفاقی در شرف وقوع است، اما احساس خطر پیش از وقوع یک اتفاق، جزو طبیعت برخی جانوران است.
گروهی از محققان که روی مهاجرت “چکاوک‌های بال طلایی” تحقیق می‌کردند، متوجه شدند آنها می‌توانند طوفان را چند روز زودتر پیشگویی کنند. محققان مسیر حرکت آنها را از جنوب قاره آفریقا به شمال آمریکا تحت نظر گرفتند و مشاهده کردند که قبل از رسیدن به جنوب ایالات متحده آمریکا ناگهان تغییر مسیر داده و از مسیر دیگر به راه خود ادامه دادند.
چند روز بعد، درست در آن ناحیه طوفان شدیدی به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن ۳۵ انسان شد.
با این حال، توانایی پیشگویی جانداران تنها مختص به طوفان نیست، بلکه آنها قادرند بیماری انسان را قبل از پدیدار شدن نشانه‌ها و علایم بیماری شناسایی کنند.
در سال ۲۰۱۱ طی تحقیقی در ژاپن مشخص شد سگها می‌توانند از بوی نفس افراد، سرطان روده بزرگ را در آنها تا ۹۸درصد درست تشخیص دهند. بنابراین، با توجه به حس بویایی قوی سگ‌ها، می‌توان آنها را برای شناسایی سرطان آموزش داد.
این توانایی خارق‌العاده سگ‌ها می‌تواند با تشخیص زودهنگام سرطان در انسان، منجر به درمان و نجات زندگی هزاران قربانی سرطان در سراسر دنیا شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا