حراج خطرناک‌ترین لپ‌تاپ جهان

لپ‌تاپی که ویروس‌های آن خسارتی بیش از ۹۵ میلیارد دلار در جهان به بار آورده، به حراج گذاشته شد.

مجله آنلاین موبنا – در ابتدای سال میلادی جاری یک موسسه امنیت سایبری موسوم به Deep Instinct یک لپ‌تاپ قدیمی سامسونگ را که بیش از ۱۰ سال از عمر آن می‌گذشت در اختیار یک هنرمند آنلاین به نام «گو او دونگ» قرار داد تا آن را به خطرناک‌ترین لپ‌تاپ جهان تبدیل کند.
برای این منظور ۶ مورد از خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری جهان روی این لپ‌تاپ مدل ۲۰۰۸ نصب شدند. هزینه انجام این کار حدود ۱۰ هزار دلار بود که بخش عمده آن صرف نصب دیوار آتش و جدا سازی این لپ‌تاپ از سایر کامپیوترها و شبکه‌های کامپیوتری شد تا ویروس‌های موجود در آن امکان انتشار در شبکه‌های غیرایمن مانند اینترنت را نداشته باشند.
درون این لپ‌تاپ ویروس‌هایی نصب شده‌اند که روی هم بیش از ۹۵ میلیارد دلار خسارت در جهان به بار آوردند. این ویروس‌ها عبارتند از:
۱- ویروس I Love You که از طریق ایمیل منتشر شده و ۱۵ میلیارد دلار خسارت ایجاد کرد.
۲- ویروس MyDoom که توسط هرزنامه‌نویسان روسی منتشر شد و ۳۸ میلیارد دلار خسارت وارد کرد.
۳- ویروس SoBig که در واقع یک کرم و تروجان است که از طریق ایمیل منتشر شد و ۳۷ میلیارد دلار خسارت به همراه داشت.
۴- ویروس WannaCry که یک باج‌افزار بسیار خطرناک است که در مجموع ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار خسارت در ۱۵۰ کشور ایجاد کرد.
۵- ویروس DarkTequila که عموما کاربران آمریکای لاتین را تحت تاثیر قرار داد و اطلاعات حساب‌های بانکی آن‌ها را به سرقت برد. این ویروس میلیون‌ها دلار خسارت ایجاد کرد.
۶- ویروس BlackEnergy که در یک حمله سایبری در سال ۲۰۱۵ میلادی موجب قطع برق در مقیاس وسیع در کشور اوکراین شد.
با توجه به خطراتی که این ویروس‌ها برای شبکه‌های کامپیوتری و کاربران دارند، این لپ‌تاپ خطرناک با شرایط ویژه‌ای به فروش می‌رسد. بر اساس اعلامیه فروش این لپ‌تاپ، استفاده از ویروس‌های موجود در آن در خاک آمریکا ممنوع است، خریدار از وجود خطرات امنیتی بالقوه این ابزار اطلاع کامل دارد و با ارائه پیشنهاد موافقت می‌کند که آن را به عنوان یک اثر هنری یا برای مقاصد آموزشی و آکادمیک خریداری می‌کند و قصد انتشار هیچ‌یک از ویروس‌ها را ندارد.
در هنگام ارسال لپ تاپ برای خریدار، تمامی قابلیت‌های اتصال به اینترنت و پورت‌های موجود در لپ‌تاپ به طور موثر مسدود خواهد شد.
به گفته متخصصان با وجود اینکه می‌توان این لپ تاپ را مجددا برای حمله‌های سایبری به شبکه‌ها و انتشار ویرورس‌ها آماده‌سازی کرد، شرایط فروش آن با مقررات فعلی کاملا انطباق دارد.
اکنون این لپ‌تاپ که با عنوان «پایداری هرج و مرج» برچسب‌گذاری شده، در یک حراج آنلاین در نیویورک برای فروش تا روز دوشنبه عرضه و صدها پیشنهاد خرید برای آن ارائه شده است و اکنون بالاترین قیمت پیشنهادی برای این لپ‌تاپ به بیش از ۱.۱ میلیون دلار رسیده است.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا