تشخیص یک بیماری عصبی با گوشی هوشمند

محققان دانشگاه فنی کوناس واقع در لیتوانی یک برنامه گوشی هوشمند توسعه دادند که قادر است علایم اولیه بیماری هانتینگتون را تشخیص دهد.

مجله آنلاین موبنا – این برنامه مجموعه‌ای از آزمون‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا علایم احتمالی بیماری شناسایی شوند. در صورتی که این علایم شناسایی شوند، در این خصوص به کاربر اطلاع‌رسانی شده و برنامه کاربر را برای تماس با متخصص تشویق می‌کند.
بیماری هانتینگتون یک عارضه کمیاب است که در اثر به ارث بردن یک ژن معیوب ایجاد شده و موجب اختلال مغزی پیش‌رونده‌ای می‌شود که در نتیجه آن شخص بیمار دچار مشکلات احساسی، حرکات غیر ارادی و از دست دادن قدرت تفکر می‌گردد. در صورتی که یکی از والدین دارای ژن این بیماری باشد، احتمال ابتلای هریک از فرزندان آن‌ها به این بیماری ۵۰ درصد است.
علایم اولیه هانتینگتون شامل تحریک‌پذیری، ‌افسردگی، حرکات غیرارادی کوچک، زمانبندی ضعیف و اختلال در یادگیری اطلاعات جدید و تصمیم‌گیری است. معمولا این علایم در ابتدای امر به سادگی قابل تشخیص نیستند اما این برنامه جدید قادر است آن‌ها را تشخیص دهد.
محققان در تلاشند قابلیت‌های این برنامه را توسعه دهند تا برای تشخیص علایم اولیه سایر بیماری‌های سیستم عصبی نیز قابل استفاده باشد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا