تغییرات قیمت طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته

برای افرادی که رابطه بین قیمت طلای جهانی، قیمت دلار و قیمت طلا در بازار کشور را نمی دانند باید بگوییم که این ۳ متغیر به شدت به یکدیگر مرتبط هستند.

بررسی قیمت طلا در این روزها برای اکثر افراد و سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کار اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و حتی از شاخص قیمت دلار به نوعی مهمتر و معتبرتر شده است. به همین دلیل اکثر افراد به تحولات قیمت طلا در بازار را رصد می کنند و تغییرات آنرا در روز، هفته و ماه دنبال می کنند. در ادامه این متن تغییرات قیمت طلا و سکه در هفته گذشته را مرور می کنیم.

قیمت طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته با ۱۹۰ هزار ریال کاهش از ۴,۳۱۰,۰۰۰ ریال برای هر گرم در روز شنبه به ۴,۱۲۰,۰۰۰ ریال در روز پنج شنبه رسید که ۴.۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

قیمت طلای ۲۴ عیار نیز در همین دوره با  ۴.۵ درصد کاهش از ۵,۷۶۰,۰۰۰ ریال به ۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

قیمت هر مثقال طلا نیز در هفته گذشته از ۱۸,۷۰۰,۰۰۰ ریال به ۱۷,۸۵۰,۰۰۰ ریال رسید که معادل ۸۵۰,۰۰۰ هزار ریال کاهش را نشان می دهد.

 

قیمت سکه

قیمت سکه طرح جدید روز پنج شنبه به ۴۴,۹۰۰,۰۰۰ ریال رسید. این درحالیست که این رقم در روز شنبه گذشته ۴۶,۸۰۰,۰۰۰ ریال بود. یعنی در طول هفته گذشته قیمت سکه طرح جدید ۱۹۰ هزار تومان کاهش را نشان می دهد. به عبارت دیگر بازدهی سکه در هفته گذشته منفی ۴ درصد بوده است.

این روند برای قیمت سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز وجود داشته است.

قیمت جهانی طلا

بر اساس گزارش رویترز قیمت جهانی طلا نیز از ۱۲۹۳ دلار در روز شنبه به ۱۲۸۶ دلار برای هر اونس در روز پنج شنبه رسید.

بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که بخشی از کاهش قیمت طلا در بازار تهران ناشی از کاهش قیمت طلای جهانی بوده است. اگر تحولات قیمت دلار را نیز در هفته گذشته دنبال کنیم می بینیم که قیمت هر دلارآمریکا در بازار از ۱۳۴۵۰ تومان در روز شنبه به ۱۳۰۵۰ تومان در روز پنح شنبه رسید. یعنی معادل ۴۰۰ تومان کاهش را در قیمت دلار شاهد بودیم. بنابراین بخش دیگری از کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ناشی از کاهش قیمت دلار بوده است.

به طور خلاصه کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش ارزش دلار در بازار تهران در مجموع موجب کاهش قیمت طلا و سکه در بازار و بازدهی منفی این فلز زرد در بازار کشور شد.

در توضیح بیشتر این موضوع برای افرادی که رابطه بین قیمت طلای جهانی ، قیمت دلار و قیمت طلا در بازار کشور را نمی دانند باید بگیم که این ۳ متغیر به شدت به یکدیگر مرتبط هستند.

قیمت جهانی طلا معمولا به اونس ارائه می شود. یک اونس برابر است با ۲۸.۳۵ گرم و یک شانزدهم پوند. واحد اونس در دستگاه‌های گوناگون همچون یکاهای انگلیسی، یکاهای سلطنتی و دستگاه یکاهای معمول ایالات متحده کاربرد داشته است. اونس واحدی جهت اندازه گیری وزن مواد است که در برخی از نقاط ممکن است متفاوت باشد . همچنین برای اندازه گیری وزن فلزات گرانبها از قبیل طلا، نقره، پلاتین و… از واحد troy ounce استفاده می شود که معادل ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم است. علاوه بر این عیار طلا در قیمت جهانی مهم است. یک اونس طلا برابر با ۳۱.۱۰۳۴۳۱گرم باعیار(۹۹۹.۹) که عیار (۲۴) هم خوانده می شود.  بنابراین از این طریق می توان اول به قیمت طلای ۲۴ عیار رسید. برای راحتی کار فرمولهایی در این خصوص در نظر گرفته شده است که براحتی می توان از روی آنها به قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار ایران رسید. یکی از معروفترین این فرمولها به شرح زیر است:

قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر ۹.۵۷۴۲  = مظنه طلای ایران.

مثال: قیمت یک انس طلا ۱۳۳۴ دلار و  قیمت یک دلار ۱۲۹۰۰ تومان، قیمت طلای ۱۸ عیار چقدرمی شود؟

۱۳۳۴ دلار*۱۲۹۰۰ تومان تقسیم بر ۹.۵۷۴۲ = ۱۷۹۷۳۹۳ تومان (مظنه ایران).

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا