برچسب هوشمند برای مرغان دریایی اقیانوس اطلس!

پیگردهای قانونی برای این مشکل در نظر گرفته شده است و با این وجود گفته می‌شود که در بیشتر موارد ماهیگیری‌های غیرقانونی چنین اتفاقی را باعث می‌شود و دانشمندان می‌گویند در نتیجه این اتفاق سالانه به طور میانگین بیش از ۱۰۰ هزار آلباتروس در سراسر جهان کشته می‌شوند.

موبنا – گونه‌ای از مرغ‌های دریایی به نام «آلباتروس» که در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند و خطر انقراض آنها را تهدید می‌کند توجه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند و دکتر «ریچارد فیلیپس» از سرشناس‌ترین زیست‌شناسان حوزه مرغ‌های دریایی در جریان پروژه «بررسی بریتانیایی قطب جنوب» (BAS) تصمیم گرفته است برای این پرنده‌های کمیاب از برچسب‌های الکترونیکی هوشمندی با قابلیت تشخیص رادار استفاده کند. این برچسب‌های هوشمند به صورت لحظه به لحظه موقعیت پرنده را نشان می‌دهند و رادارهای راهبری نصب شده روی کشتی‌ها آنها را اسکن می‌کنند تا از این طریق محافظت گسترده‌تر و کامل‌تری از آنها انجام شود.

«بِیکچ» عبارتی است که در صنعت ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد برای اشاره به حوادثی از آن استفاده می‌شود که کشتی‌های ماهیگیری پس از انجام فعالیت خود برای صید یک نوع ماهی خاص، دیگر انواع ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، حلزون‌ها، پستانداران دریایی و حتی پرندگان را هم صید می‌کنند. این یک مشکل بزرگ در سراسر جهان محسوب می‌شود که البته پیگردهای قانونی هم برای آن در نظر گرفته شده است و با این وجود گفته می‌شود که در بیشتر موارد ماهیگیری‌های غیرقانونی چنین اتفاقی را باعث می‌شود و دانشمندان می‌گویند در نتیجه این اتفاق سالانه به طور میانگین بیش از ۱۰۰ هزار آلباتروس در سراسر جهان کشته می‌شوند.

ممکن است این اتفاق در ظاهر عجیب به نظر برسد که ماهیگیران در جریان فعالیت‌های خود پرندگان را هم صید کنند. ولی نکته اصلی اینجاست که آلباتروس‌ها علاقه زیادی دارند که برای شکار داخل آب شیرجه بزنند و پس از اندکی شنا بتوانند ماهی مورد نظر خود را شکار کنند که این اتفاق موجب می‌شود در تورهای ماهیگیری گرفتار شوند. زیست‌شناسان می‌گویند که هم اکنون حیات ۱۹ گونه از آلباتروس‌ها مورد تهدید قرار گرفته است و در این میان دو گونه از آنها در معرض خطر جدی قرار دارند.

دکتر فیلیپس برای به دست آوردن درک بهتر از چگونگی ارتباط آلباتروس‌ها با کشتی‌های ماهیگیری و بررسی ماهیگیری‌های غیرقانونی در مناطق مختلف اقیانوس اطلس بخشی از بودجه ۳.۷۵ میلیون پوندی (۴.۹ میلیون دلاری) مربوط به دولت بریتانیا را در اختیار گرفت تا با برچسب‌های هوشمند خود آلباتروس‌های جوان و بالغ را در جزیره جرجیای جنوبی علامتگذاری کند. این اقدام به دانشمندان امکان می‌دهد تا بتوانند پرنده‌ها را به صورت دایم ردیابی کنند و از طریق رادارهایی که در کشتی‌های معمول وجود دارد مسیر حرکت آنها را تشخیص دهند، دریابند که این دسته از پرندگان دریایی تا چه اندازه به کشتی‌های ماهیگیری نزدیک می‌شوند، و در طول شبانه روز تا چه اندازه در مجاورت این کشتی‌ها قرار دارند. داده‌هایی که توسط این رادارها جمع‌آمری می‌شود قادر است جنسیت، سن و نحوه تغذیه آلباتروس‌ها را مشخص کند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پروژه «بررسی بریتانیایی قطب جنوب»، اطلاعاتی که این برچسب های هوشمند ارایه می دهند نه تنها به دانشمندان کمک می کند فهم بهتری از رفتارهای پرندگان دریایی داشته باشند، بلکه خطرات پرندگان مختلف برای آنها نیز تحلیلی می‌شود و همچنین مشخص می‌شود حضور کشتی‌های ماهیگیری غیرقانونی در نقاط مختلف چه تهدیدهایی را برای آنها به همراه دارد. علاوه بر این، اقدام مذکور کمک می‌کند تا سیاست‌ها و مقررات حفاظتی موثرتر برای حفاظت از مرغان دریایی و دیگر پرندگان در این منطقه اتخاذ شود.

دکتر فیلیپس در این خصوص گفت: «ما انواع مختلف مرغان دریایی از جمله آلباتروس‌ها و مرغ باران را زیر نظر گرفتیم و مشخص شد آنها در معرض خطر جدی قرار دارند و به خصوص از دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد خطرات گسترده آنها را تهدید می‌کند. نکته مهمی که در جریان استفاده از فناوری برچسب هوشمند وجود دارد این است که رادارهای معمول موجود در کشتی‌ها به راحتی می‌توانند این برچسب‌ها را زیر نظر بگیرند. این فناوری به ما امکان می‌دهد تا بتوانیم نگاه دقیق‌تر در مورد نحوه رفتار پرندگان در محیط زیست داشته باشیم و جلوی فعالیت ماهیگیران غیرقانونی را بگیریم. این پروژه با همکاری مرکز بین‌المللی BirdLife دنبال می‌شود و قرار است اطلاعاتی که بر اساس آن به دست می‌آید مورد بررسی‌های دقیق جهانی قرار گیرد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا