این اسکلت روباتیک زور شما را ۲۰ برابر می‌کند! (+عکس)

«گاردین ایکس‌او مکس» به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند وزن اجسام را برای انسان تا یک‌ بیستم کاهش دهد یا به عبارت دیگر، توان انسان را تا ۲۰ برابر بیشتر کند.

موبنا – یک کارگر ساختمان‌سازی را در چند سال پیش‌رو تصور کنید که به راحتی می‌تواند مصالح ساختمانی با وزن صدها کیلوگرم را از زمین بلند کند و در حالی که یک لباس شبیه به پوشش روبات‌ها را به تن کرده است، به راحتی این بارها را به جابه‌جا کند. شرکت «سارکوس روباتیکس» هم اکنون موفق به ساخت چنین پوشش روباتیکی شده است تا انسان عادی بتواند به کمک این پوشش چند برابر توان خود بارهای سنگین را از زمین بلند کند و آنها را به نقطه مورد نظر ببرد. این پوشش الکترونیکی «گاردین ایکس‌او مکس» نام دارد و از آن به عنوان نخستین پوشش خارجی صنعتی مبتنی بر باتری یاد می‌شود که قرار است از سال ۲۰۲۰ میلادی وارد بازار جهانی شود.

یکی از بزرگترین مشکلات مهندسی که شرکت سارکوس در طراحی محصول یاد شده پیش روی خود می‌دید ساخت یک پوشش خارجی صنعتی و کاربردی بود که به یک باتری کوچک مجهز شود و در عین حال بتواند نیروی مضاعف را به انسان بدهد. اگرچه تاکنون انواع مختلف این قبیل پوشش‌ها ساخته شده است، ولی باید توجه داشته باشید که معمولا شارژ باتری این قبیل ابزارهای جانبی زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و برای استفاده از آنها می‌بایست از کابل‌های طولانی استفاده کرد تا بتوان انرژی مورد نیاز را تامین کرد.

این اسکلت روباتیک زور شما را 20 برابر می‌کند! (+عکس)

شرکت سارکوس پس از چندین سال تلاش هم اکنون موفق به ساخت این محصول شده است و سیستم ویژه‌ای را برای «گاردین ایکس‌او مکس» ارایه کرده است که آن را از تمام نمونه‌های مشابه مجزا می‌کند. این پوشش روباتیک خارجی سیستم ویژه‌ای را در خود جا داده است که تنها به کمک یک باتری با شارژ کامل می‌تواند تا بیش از ۸ ساعت به صورت مداوم کار کند و البته برای آن قابلیت استفاده همزمان از چند باتری هم در نظر گرفته شده است. در این میان باتری‌های دستگاه سیستم شارژ سریع دارند و این مسئله به آن معنی خواهد بود که اگر باتری‌ها خالی شوند، در فاصله زمانی کوتاه می‌توان انرژی مورد نیاز آنها را تامین کرد و همچنین، این امکان وجود دارد که باتری خالی شده با یک باتری که به صورت جداگانه از قبل شارژ شده است تعویض شود تا امکان استفاده مکرر از دستگاه فراهم شود.

«بِن ولف» مدیرعامل شرکت سارکوس روباتیکس در این خصوص گفت: «با نوآوری‌های مختلفی که در این محصول مورد استفاده قرار دادیم، موفق شدیم انرژی ذخیره شده در باتری را بهینه‌سازی کنیم و حداکثر استفاده از آن را ببریم. سارکوس اقدامی را انجام داده است که تاکنون هیچ شرکت روباتیک دیگری در سراسر جهان موفق به انجام آن نشده بود. ما در این محصول توانستیم یک پوشش خارجی صنعتی یا روبات پوشیدنی مخصوص انسان را به گونه‌ای تولید کنیم که باتری داخلی امکان ۸ ساعت استفاده مداوم از آن را فراهم کند و این دستگاه با یک بار شارژ بتواند برای ۸ ساعت مورد استفاده قرار بگیرد».

این اسکلت روباتیک زور شما را 20 برابر می‌کند! (+عکس)

«گاردین ایکس‌او مکس» به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند وزن اجسام را برای انسان تا یک‌ بیستم کاهش دهد یا به عبارت دیگر، توان انسان را تا ۲۰ برابر بیشتر کند. به عنوان مثال اگر یک جسم ۱۰۰ پوندی (۴۵ کیلوگرمی) در مقابل فرد وجود داشته باشد، او هنگام بلند کردن جسم تنها معادل ۵ پوند (۲.۲ کیلوگرم) احساس می‌کند. همچنین گفته شده است که برای این اسکلت روباتیک هیچ گونه محدودیت حرکتی پیش‌بینی نشده است و این پوشش الکترونیکی می‌تواند در جریان حرکات مختلف بدن انسان بدون هرگونه تاخیر بهترین عکس‌العمل را نشان دهد. بنابراین تنها کافی است که فرد آن را مانند کت و شلوار به تن کند و سپس اسکلت روباتیک را روشن کند تا به راحتی تمام اجسام را با آن جابه‌جا کند.

هنوز به درستی مشخص نشده است که این پوشش روباتیک چه قیمتی دارد و با این وجود گفته شده است که در مرحله نخست این دستگاه به صورت انفرادی فروخته نمی‌شود و در عوض بر اساس مدل روبات‌های-به‌عنوان-خدمات (RaaS) در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌گیرد. «بن ولف» طی مصاحبه‌ای که با مرکز خبری «آی‌ای‌ای‌ای اسپکترام» انجام داده بود توضیح داد که مجموعه روباتیک «گاردین ایکس‌او مکس» شامل نصب، تعمیر، نگهداری، نظارت و استفاده از این محصول به صورت اجاره‌ای هم در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و بر این اساس شرکت سارکوس هزینه ساعتی ۲۵ دلار به‌ازای هر کارمند که از آن استفاده می‌کند را در نظر گرفته است که این رقم برای شرکت‌های بزرگ که جابه‌جایی‌های مداوم دارند بسیار مقرون به صرفه است.

لازم به ذکر است که پیش از این پوشش‌های الکترونیکی کوچک‌تری هم در گوشه و کنار جهان ساخته شده بود که مورد توجه قرار گرفت. سال گذشته شرکت فورد یک اسکلت خارجی روباتیک مخصوص قسمت فوقانی بدن را ارایه کرد که در کارخانه خودروسازی آن بسیار کارآمد و موفق عمل کرد. شرکت ال‌جی نیز  چندی پیش محصولی را با نام «سوئیت‌بات» معرفی کرد که به زودی وارد بازار جهانی می‌شود و از آن به عنوان یک اسکلت خارجی روباتیک یاد می‌کنند که به کارگران کارخانه‌ها کمک می کند تا بتوانند بارهای سنگین را به راحتی از زمین بلند کنند و برای دوره زمانی طولانی آنها را با خود حمل کنند.

در این میان باید توجه داشت مهم ترین نکته این است که کدام یک از شرکت‌های مذکور بتوانند این فناوری روباتیک پوشیدنی را زودتر روانه بازار کنند تا حاکمیت این عرصه را در دست بگیرند. البته به نظر می‌رسد «گاردین ایکس‌او مکس» ساخت شرکت سارکوس روباتیکس زودتر از محصولات مشابه روانه بازار می‌شود و برای آن قابلیت‌های بیشتری در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا