سوار بر این پهپاد خلبانی را تجربه کنید! (+عکس)

هگزا در خانواده پهپاد‌های فوق سبک طبقه‌بندی می‌شود که در نهایت به سرنشین خود امکان می‌دهد در ارتفاع ۷۰۰ پایی پرواز کند و البته در شرایط ویژه بسته به موقعیت جغرافیایی ارتفاع آن می‌تواند تا ۱۲۰۰ پا هم افزایش یابد.

موبنا – خدمات تاکسی هوایی از جمله «اوبر الِوِیت» هنوز در مرحله آزمایشی به سر می‌برد و مردم برای استفاده از چنین سرویس‌های حمل و نقل می‌بایست چند سالی منتظر بمانند. با این وجود اگر شما قصد دارید جزء‌ نخستین افرادی باشید که با هلی‌کوپتر شخصی خود از داخل حیاط منزل به محل کار پرواز می‌کنید، این امکان فراهم شده است تا در سال ۲۰۱۹ میلادی چنین آرزوی دیرینه‌ای را محقق کنید. شرکت «لیفت ایرکرافت» در حال آماده‌سازی محصولی است که امکان تجربه شخصی پرواز را برای انسان فراهم می‌کند و محصولی که این شرکت مراحل پایانی ساخت آن را پشت سر می‌گذارد در اصل یک پهپاد است که ۱۸ موتور برقی مجزا را شامل می‌شود.

از حدود یک دهه قبل اعلام شده بود که دستگاه‌های چندمنظوره الکتریکی مجهز به چندین موتور مجزا می‌توانند در بلند کردن انسان از روی زمین مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که نخستین تلاش‌ها برای پرواز انسان از این طریق با شکست مواجه شد، فعالیت‌های اخیر از جمله «کیتی هاوک فلایر» . «ولوکوپتر» توانستند درهای جدید را به روی علاقمندان باز کنند.

سوار بر این پهپاد خلبانی را تجربه کنید! (+عکس)

هم اکنون شرکت «لیفت ایرکرافت» که دفتر مرکزی آن در شهر آوستین در ایالت تگزاس آمریکا واقع شده است محصولی را با یک طراحی زیبا ارایه کرده است که به صورت تک صندلی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا سوار بر این پهپاد بتوانند به آسمان بروند. این پهپاد انسان‌بر «هگزا» نامگذاری شده است و در نخستین آزمایش‌ها مدیرعامل شرکت سازنده را با خود به آسمان برد. پیش‌بینی‌های صورت گرفته به این صورت است که در مراحل اولیه به جای آنکه مردم بتوانند امکان خرید این پهپاد را داشته باشند،‌ در ایالات متحده بتوانند آن را اجازه کنند تا تجربه پرواز و خلبانی شخصی برای آنها محقق شود.

سوار بر این پهپاد خلبانی را تجربه کنید! (+عکس)

هگزا یک پهپاد قدرتمند و بزرگ محسوب می‌شود که به ۱۸ موتور برقی مجهز شده است و در قسمت پایین پروانه‌ها یک کابین ساده، سبک و ساخته شده از جنس فیبرهای کربنی کار گذاشته شده است که یک صندلی را شامل می‌شود و چهار شناور ویژه‌ای که زیر این کابین جاسازی شده‌اند امکان فرود پهپاد روی آب و خشکی را به سادگی فراهم می‌کنند و کنترل کامل این پهپاد از طریق یک دسته معمولی و یک دستگاه رایانه لوحی «آیپد پرو» انجام میشود.

سوار بر این پهپاد خلبانی را تجربه کنید! (+عکس)

هگزا بر خلاف هلی‌کوپتر که سیستم پیچیده‌ای را برای پرواز در اختیار گرفته است،‌ با وزن ۱۹۶ کیلوگرمی خود شبیه به یک پهپاد بزرگ عمل می‌کند که یک صندلی را هم شامل می‌شود و دستگاه کنترلی آن و حسگرهای هوشمندی که در این محصول کار گذاشته شد‌ه‌اند به سادگی عمل می‌کنند تا افراد برای کنترل و پرواز با آن نیاز به گذراندن هیچ گونه دوره تخصصی نداشته باشند. این پهپاد می‌تواند پرواز و فرود را به کمک یک دکمه ساده انجام دهد و زمانی که در آسمان قرار می‌گیرد، خلبان با حرکت دادن دسته ساده‌ای که مقابل آن قرار گرفته است می‌تواند مسیر حرکت را مشخص کند و البته گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس به صورت مداوم مسیر حرکت را مشخص می‌کند و سیستم‌های ویژه برای ثبات پهپاد در آسمان در نظر گرفته شده است. با این توضیحات اگر خلبان در شرایطی قرار گیرد که دردسر برای آن پیش آمده باشد یا شروع ناموفق را هنگام پرواز تجربه کند، کارکنان زمینی می‌توانند از طریق دستگاه کنترلی که در اختیار دارند کنترل هگزا را در دست بگیرند و مشکل را به راحتی برطرف کنند.

سوار بر این پهپاد خلبانی را تجربه کنید! (+عکس)

نکته جالب اینجاست که هگزا برای تامین انرژی مورد نیاز خود به یک باتری مرکزی مجهز نشده است. شرکت سازنده در عوض ۱۸ باتری کوچک را برای ۱۸ موتور الکتریکی آن در نظر گرفته است که هر کدام از آنها دقیقا در زیر موتور قرار دارند. «مت چِیسن» مدیرعامل شرکت لیفت در این خصوص توضیح داد: «باتری‌ها یکی از مهم‌ترین قطعات این پهپاد محسوب می‌شوند که انرژی مورد نیاز آن را برای پهپاد تامین می‌کنند. موتورها و منبع تامین انرژی آن بسیار قابل اعتماد هستند و در هر قسمت چند قطعه متحرک هم تعبیه شده است. تفاوت این محصول با دیگر پهپادها این است که در مدل‌های مشابه پهپادها یک منبع انرژی واحد را در قسمت مرکزی شامل می‌شوند که اگر این منبع انرژی دچار مشکل شود، اتفاقات بدی را به همراه خواهد داشت. با این وجود ما از ۱۸ باتری مجزا استفاده کردیم که اگر هر کدام از آنها با اختلال مواجه شوند و یکی از موتورها از کار بیفتد، بقیه باتری‌ها همچنان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند تا در نهایت مشکلی برای سرنشین به وجود نیاید».

هگزا در خانواده پهپاد‌های فوق سبک طبقه‌بندی می‌شود که در نهایت به سرنشین خود امکان می‌دهد در ارتفاع ۷۰۰ پایی پرواز کند و البته در شرایط ویژه بسته به موقعیت جغرافیایی ارتفاع آن می‌تواند تا ۱۲۰۰ پا هم افزایش یابد. حداکثر سرعت هگزا ۵۵ گره هوایی معادل ۱۰۱ کیلومتر زمینی اعلام شده است و مدیر شرکت سازنده تاکید دارد که پرواز با چنین سرعت و در چنین ارتفاعی هیچ مشکلی را برای سرنشین ایجاد نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا