نخستین شهر جهان با چراغ‌های خیابانی ویژه خفاش‌ها (+عکس)

بر اساس بررسی صورت گرفته مشخص شد در حالی که خفاش‌ها از چراغ‌هایی با نور سبز و سفید گریزان بودند، ولی زمانی که چراغ‌های قرمز را پیش روی خود می‌دیدند تا نزدیکی آن می‌رفتند و برای پیدا کردن غذا اطراف این چراغ‌ها حاضر می‌شدند.

موبنا – یک سال قبل شرکتی به نام «فیلیپس لایتینگ» که هم اکنون با نام «سیگنیفای» شناخته می‌شود بر اساس مطالعات خود اعلام کرد چراغ‌های «کلییِرفیلد» با نور قرمز ال‌ای‌دی هیچ گونه اختلالی را در رفتارهای خفاش‌ها ایجاد نمی‌کنند و این در حالی است که چراغ‌های خیابانی معمول بر اساس نور خود باعث شده‌اند خفاش‌ها هنگام پرواز و برای نشان دادن عادات و رفتارهای غریزی خود دچار مشکل شوند. هم اکنون یکی از شهرهای هلند به نام «زوئیدهوک-نیوکوپ» به عنوان نخستین شهر جهان معرفی شده است که از این سیستم نوررسانی خیابانی متناسب با خفاش‌ها بهره می‌برد.

بسیاری از گونه‌های خفاش‌ها در تاریکی محض یا فضای نزدیک به تاریکی تغذیه می‌کنند و به همین خاصر چراغ‌های خیابانی زرد و سفید که برای روشنایی محیط‌های شهری در هنگام شب مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث شده‌اند چرخه حیات خفاش‌ها به خطر بیافتد. شهرهای بزرگ به طور معمول از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند و البته برخی شهرهای مدرن برای روشنایی شهری چراغ‌های ال‌ای‌دی را با نور زرد یا سفید به کار گرفته‌اند. این نوع نوررسانی باعث شده است حیوانات شب‌رو که در مناطق شهری سکونت دارند با مشکل مواجه شوند. علاوه بر این، حشراتی که به عنوان منبع غذایی خفاش‌ها محسوب می‌شوند معمولا به نورهای شهری جذب می‌شوند و محل تجمع آنها اطراف چراغ‌های خیابانی است و از آنجایی که خفاش‌ها برای پیدا کردن غذا در فضاهای تاریک حضور میابند، این مسئله باعث شده است پرنده مذکور در محیط‌های شهری با مشکلات عدیده مواجه شود.

نخستین شهر جهان با چراغ‌های خیابانی ویژه خفاش‌ها (+عکس)

شرکت فیلیپس نخستین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی این مسئله را مورد توجه قرار داد و طی آن چراغ‌های شهری ال‌ای‌دی با نور سبز، قرمز و سفید را در مناطق مشخص نصب کرد تا رفتار خفاشان را در مقابل این چراغ‌ها بررسی کند. چراغ‌های قرمز بر اساس فناوری «کلییِرفیلد» این شرکت ساخته شده بودند و شرکت فیلیپس در راستای همکاری‌های خود با دانشگاه واگنیگن هلند آنها را توسعه داد. بررسی‌های صورت گرفته سرانجام مشخص کرد هر سه رنگ این چراغ‌ با عادات خفاش‌ها برای غذا پیدا کردن همسانی نداشتند و به عبارت دیگر خفاش‌ها برای پیدا کردن غذا تا نزدیکی هر سه رنگ این چراغ‌ها نمی‌آمدند و از آنها گریزان نبودند.

بر اساس بررسی صورت گرفته مشخص شد در حالی که خفاش‌ها از چراغ‌هایی با نور سبز و سفید گریزان بودند، ولی زمانی که چراغ‌های قرمز را پیش روی خود می‌دیدند تا نزدیکی آن می‌رفتند و برای پیدا کردن غذا اطراف این چراغ‌ها حاضر می‌شدند. به گفته شرکت مذکور، این مسئله به آن دلیل بود که این چراغ‌ها از یک فرآیند ویژه برای تابش نور استفاده می‌کردند که در نهایت فضای پیرامون در مغز خفاش به صورت کاملا تاریک تحلیل می‌شد و او تصور می‌کرد در این نقطه هیچ چراغی روشن نیست. این اتفاق در حالی صورت گرفت که چرا‌غ‌های ال‌ای‌دی با نور قرمز روشنایی کافی برای ساکنان محلی را هم فراهم کرد. کارشناسان توضیح دادند چراغ‌های قرمز طول موجی را تولید کردند که هیچ گونه اختلالی را در سیستم بینایی خفاش در فضای تاریک به وجود نیاورد.

شهر «زوئیدهوک-نیوکوپ» که در آن گونه‌های بسیار نادر و کمیاب خفاش‌ها زندگی می‌کنند هم اکنون به چراغ‌های ال‌ای‌دی مخصوص با نور قرمز مجهز شده است و خیابان‌های آن در هنگام شب این چراغ‌ها را شامل می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا