ساختمان ضد زلزله با چاپ سه بعدی! (+عکس)

شرکت معماری آمریکایی ایمرجینگ آبجکتس طرحی را به نام “ستون زلزله” توسعه داده است که ترکیبی از تکنیک ساختمان سازی باستانی اینکاها به نام “اشلار” با فناوری مدرن است.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – چاپ سه بعدی به یکی از جریان های اصلی امروزه مبدل شده و اخیرا معماری نیز از طریق تولید عناصر ساختمانی و اجزا ساختاری توجه ویژه ای به این فناوری نشان می دهد. از جمله فعالیت های اخیر در زمینه معماری و چاپ سه بعدی می توان به ایجاد ساختارهایی مقاوم در برابر زلزله اشاره کرد. شرکت معماری آمریکایی ایمرجینگ آبجکتس طرحی را به نام “ستون زلزله” توسعه داده است که ترکیبی از تکنیک ساختمان سازی باستانی اینکاها به نام “اشلار” با فناوری مدرن است.

ساختمان ضد زلزله با چاپ سه بعدی! (+عکس)

در تکنیک دیوارچینی اشلار بلوک های سنگی به گونه ای برش می خورند که بدون ملات در کنار یکدیگر ثابت شوند. عدم وجود فرکانس های تشدید شونده و نقاط تمرکز تنش، سازه را در برابر زلزله مقاوم می کند. دیوارهای سنگی ساخته شده توسط اینکاها طی زلزله اندکی حرکت کرده و بدون بروز آسیب دوباره در جای خود آرام می گیرند. گوشه های گرد و شیب سه تا پنج درجه به ثبات آنها منجر می شود.

ساختمان ضد زلزله با چاپ سه بعدی! (+عکس)

سازه “ستون زلزله” نیز از تکنیکی مشابه استفاده می کند: بلوک های مجاور کاملا در هم قفل می شوند اما بر خلاف نسخه ساختمان های اینکایی که بلوک های سنگی به کار رفته تا چند تن وزن داشتند، بلوک های سازه “ستون زلزله” که چاپ سه بعدی شده اند سبک وزن و توخالی هستند. به گفته “رونالد رائل”، معمار، در شرایطی که آزمایش سازه “ستون زلزله” اقدامی تجربی در زمینه اتصال بوده است، آنها قادر به چاپ بلوک هایی از نظر تراکم قوی‌تر از بتن مسلح بوده اند. همچنین، شرکت ایمرجینگ آبجکتس در حال کار روی افزایش مقاومت کششی مواد خود با استفاده از الیاف تقویتی است.

منبع: عصر ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا