شهرداری از وزارت نفت طلب کار نیست

وزارت نفت بطور مستقیم به شهرداری بدهکار نیست بلکه بر اساس قانون و مقرارت طی سازوکاری که باید تعریف شود و از محل صرفه جویی سوخت در ناوگان حمل و نقل عمومی ، این مطالبات را پرداخت کند و به نظر من این اراده در زنگنه وزیر نفت و مجموعه وزارتخانه دیده می شود.

موبنا؛ فرزین سوادکوهی – همین نوزدهم شهریور ماه گذشته بود که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران از طلب شهرداری از وزارت نفت سخن گفت و ادعا کرد که این وزارتخانه بابت صرفه جویی از محل انرژی های فسیلی در ناوگان حمل و نقل شهری به شهرداری تهران بدهکار است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم پرداخت مطالبات شهرداری از محل صرفه جویی در مصرف سوخت از سوی وزارت نفت گفته بود”: مابرای دریافت این مطالبات نیازمند تفاهم نامه‌ای هستیم که البته اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است.”
بر اساس این ادعا گفته شده بود که با اتکا به تفاهم نامه ای که سال گذشته بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با شهرداری تهران به امضا رسیده است، در ازای هرنفر سفر با مترو، رقمی حدود ۱۰ سنت به توسعه حمل و نقل عمومی باید کمک واریز شود و بر این پایه، وزارت نفت سالی ۹۰ میلیون دلار بدهکار خواهد شد.
در عین حال محمدحسین مقیمی استاندارتهران نیزچندی پیش با تاکید بر اینکه بهره برداری از پروژه‌های حمل و نقل می‌تواند به کاهش سوخت در تهران کمک کند، عنوان کرده بود: بهتر است سهم شهرداری در میزان صرفه جویی در مصرف سوخت محاسبه شود و وزارت نفت در راستای پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلاری که به ازای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید به شهرداری پرداخت شود، گام بردارد.
بیژن زنگنه وزیر نفت هم البته دراین خصوص گفته بود:که این کمک از جیب وزارت نفت پرداخت نمی شود بلکه به هرمیزان که صرفه جویی شود این کمک خود به خود پرداخت می شود.
در همین حال اداره کل روابط عمومی وزارت نفت هم در واکنش به سخنان هاشمی اعلام کرد: قانون چنین تکلیفی را به عهده وزارت نفت نگذاشته است و این وزارتخانه هیچ‌گونه تعهد و بدهی معوقی به شهرداری تهران ندارد.
محسن پور سید آقایی معاون شهردار تهران و رییس سازمان حمل و نقل ترافیک نیز در حاشیه مراسم امضای قراردادهای طرح توسعه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری در تهران و هشت کلانشهر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در پاسخ به این پرسش که سرنوشت موضوع طلب شهرداری تهران از و زارت نفت به کجا رسید، گفت: واقعیت این است که شهرداری تهران بصورت مستقیم طلبی از وزارت نفت ندارد بلکه بر اساس یک مقرارت و یک سازو کار قانونی است که این طلب وجود دارد و طبعا شیوه اجرایی آن باید وضع گردد تا این مطالبات پرداخت شود.
وی ادامه داد:به اعتقاد من مهم این است که اگر در وزارت نفت اراده ای در این خصوص وجود داشته باشد که این مطالبات را پرداخت کند قاعدتا باید این کار را به انجام برساند و این در حالی است که وزارتخانه مذکور، پیش از این در طرح های گسترده گاز رسانی روستایی، تمام مسائل خود را حل کرده و این هدف را به نحو احسن به انجام رسانده و حالا اگر بخواهد می تواند موضوع مطالبات شهرداری را با اتکا به همین ماده ۱۲ ؛ برای شهرداری تهران و در واقع برای توسعه حمل و نقل و رفاه عمومی به سرانجام برساند.
وی اضافه کرد: اگر هم وزارت نفت نتواند این کار را انجام صد ها دلیل می آورد که نمی تواند و قادر به چنین کاری نیست، اما احساس من بر این است که آقای زنگنه دلش می خواهد این کار را به سرانجام برساند و بنظر می رسد وزارت نفت نه تنها دنبال بهانه جویی نیست بلکه عزمش را جزم کرده است تا این هدف را دنبال کند و من امیدوارم این موضوع به شکل جدی دنبال شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا