نخستین خودروی برقی جهان مجهز به موتور ۵۰۰۰ اسب بخاری (+عکس)

این خودرو به موتور ۱۰۰۰ ولتی مجهز شده است که نیرویی معادل ۵۰۰۰ اسب بخار تولید می‌کند و از این نظر یک رقیب جدی برای کلاس خودروهای «تاپ فیول» است.

موبنا – یک شرکت استرالیایی در حال کار کردن روی پروژه‌ای است تا بر اساس آن بزرگترین نیروگاه برق جهان متصل به چرخ را راه‌اندازی کند. «تای ای‌وی رِیسینگ» در نظر دارد عصر اتومبیل‌های مسابقه‌ای «تاپ فیول» که از اگزوز آنها با فشار زیاد آتش بیرون می‌آمد را به پایان برساند و در عوض یک رکورد جهانی جدید را ثبت کند.

در حال حاضر همه کاربران جهانی از پتانسیل بالای عملکرد سیستم‌های انتقال قدرت الکتریکی در نسل جدید اتومبیل‌ها باخبر هستند. برای آنکه درک بهتری از توانایی این موتورها داشته باشید، نخستین باری که پشت فرمان «نیسان لیف» می‌نشینید از این مسئله باخبر خواهید شد. حال تصور کنید که تجربه رانندگی با اتومبیل‌های منحصر به‌فردی چون «زیرو اس‌آر» یا «تسلا مدل اس» برای شما فراهم شود.

با این وجود باید توجه داشته باشید که هیچ یک از اتومبیل‌های مذکور به عنوان خودروهایی با کارایی خیلی بالا ساخته نشدند و همه آنها را می‌توان خودروهای شهری دانست. در این میان «لایتنینگ ال‌اس-۲۰۱۸» یک اتومبیل برقی جدید است که سرعت و قدرت آن می‌تواند هر فردی را غافلگیر کند.

نخستین خودروی برقی جهان مجهز به موتور ۵۰۰۰ اسب بخاری (+عکس)

نیروی الکتریسیته این روزها حرف اول را در عرص اتومبیل‌رانی می‌زند و شرکت‌های تولیدکننده خودرو هم به صورت گسترده روی آن تمرکز کرده‌اند. ولی تاکنون اتومبیل‌های بسیار پرسرعت مسابقه‌ای نتوانسته‌اند با استفاده از باتری شارژی توقع رانندگان و علاقمندان به این ورزش را برآورده کنند. درَگ یک‌چهارم مایل یکی از مشهورترین آزمون‌های جهانی محسوب می‌شود تا عملکرد خودروها بر اساس آن شناخته شود و در این میان هنوز هم موتورهای احتراقی به خصوص در کلاس «تاپ فیول» در این آزمون حرف اول را می‌زنند.

بهترین اتومبیل مسابقه که در این آزمون حضور یافته است و هنگام شتاب گرفتن حجم وسیع دود و آتش را با فشار از اگزوزهای خود خارج می‌کند توانی معادل ۱۰۰۰۰ اسب بخار تولید می‌کند و در هر دور از این آزمون ۲۰ گالن سوخت نیترومتان را می‌سوزاند. صدای که موتور این اتومبیل تولید می‌کند معادل ۱۵۰ دسیبل است و خروجی اگزوزهای آن به سمت بالا تعبیه شده‌اند و لاستیک‌های پهن و بزرگ آن تعادل خودرو را روی جاده برقرار می‌سازند.

نخستین خودروی برقی جهان مجهز به موتور ۵۰۰۰ اسب بخاری (+عکس)

صدای این خودرو به تنهای خبر از توان بالای موتور آن می‌دهد. این خودرو می‌تواند ظرف ۰.۸ ثانیه سرعت خود را به بیش از ۱۰۰ مایل بر ساعت برساند و در کمتر از ۴.۵ ثانیه یک‌چهارم مایل را می‌پیماید تا در نهایت حداکثر سرعت خود را به ۳۳۲ مایل بر ساعت برساند. این همان محصول استرالیایی است که برای نخستین بار چنین رکوردی را به ثبت رسانده است. دیگر خودروهای پرسرعت ساخته شده در جهان زمانی که سرعت خود را به این حد می‌رسانند از کنترل راننده خارج می‌شوند و تنها می‌توانند سه چهارم مسافت در نظر گرفته شده را پشت سر بگذارند. از این محصول به عنوان قدرتمندترین اتومبیل حاضر در کره زمین یاد می‌کنند.

ولی در این میان مسابقات اتومبیل‌های برقی هم با سرعت بالا در حال پیشرفت است و البته هنوز در حد کلاس خودروهای مسابقه‌ای «تاپ فیول» نیست. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی «انجمن ملی مسابقات اتومبیل‌رانی برقی آمریکا»، رکورد کنونی اتومبیل‌های الکتریکی بر اساس استاندارد درَگ یک‌چهارم مایل ۷.۲۷۴ ثانیه با سرعت ۱۸۵ مایل بر ساعت است که این رکورد را تیم «سوامپ رَت» سه سال قبل در فلوریدا به ثبت رساند. باید اعتراف کرد که این سرعت برای اتومبیل‌های برقی باورنکردنی است، ولی بین این خودرو و رکورد خودروهای احتراقی «تاپ فیول» فاصله زیادی وجود دارد.

نخستین خودروی برقی جهان مجهز به موتور ۵۰۰۰ اسب بخاری (+عکس)

شرکت استرالیایی بر این باور است که زمان آن فرا رسیده است تا کلاس خودروهای «تاپ فیول» را به چالش بکشد و رکورد جدید در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کند. «تاپ ای‌وی رِیسینگ» محصول جدید ساخته شده توسط یک مهندس به نام «مایکل فراگومنی» است که از او به عنوان یکی از قدیمی‌ترین علاقمندان به مسابقات اتومبیلرانی طولانی یاد می‌کنند. او زمانی که تنها ۱۲ سال داشت موفق شد رکورد ۹ ثانیه را در درَگ یک‌چهارم مایل به ثبت برساند.

فراگومنی و گروهش یک اتومبیل کامل را از صفر تا صد تولید نکرده‌اند. آنها در حوزه موتورهای الکتریکی، فعالیت‌های گسترده‌ای روی مبدل‌ها و مجموعه باتری‌ها انجام دادند حجم انرژی تولید شده برای اتومبیل‌های مسابقه را به حداکثر برسانند. آنها در نهایت تصمیم گرفتند با استفاده از آلیاژهای پیشرفته مخصوص فضاپیماها و اعمال برخی تغییرات در بخش طراحی، طی هفت سال گذشته محصولات بهتری را مهندسی کنند.

آنها هم اکنون در حال کار کردن روی یک دستگاه خودروی الکتریکی هستند که اگر به توان بالقوه خود برسد، می‌تواند یک انقلاب بزرگ و بنیادی در مسابقات رانندگی ایجاد کند. این خودرو به موتور ۱۰۰۰ ولتی مجهز شده است که نیرویی معادل ۵۰۰۰ اسب بخار تولید می‌کند و از این نظر یک رقیب جدی برای کلاس خودروهای «تاپ فیول» است. این خودرو برای آنکه سرعت خود را از صفر تغییر دهد ۱۷۰۰۰ پوند فوت (۲۳۰۴۹ نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند که این توان برای خودروهای برقی باورنکردنی است.

این گروه مهندسی بر این باور است که هنوز هم نمی‌تواند رکورد خودروهای احتراقی کلاس «تاپ فیول» را بشکند، ولی در این زمینه به رکورد جدید دست خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا