رستوران داری؛ از اخلاق مداری تا بیرون برها! (+عکس)

اسامی غیر قابل تلفظ، پیچیده و یا نا آشنا در اجزای تشکیل دهنده یک وعده غذایی اثری کاملا عکس دارند. به طور خلاصه بهتر است مشتری را گیج نکنید!

موبنا؛ مازیار دانیالی “برنامه غذایی خود را به من بگویید تا شخصیت واقعی شما را حدس بزنم!” (ژان آنتلم بریا ساوارن)

جمله معروف فوق از یک سیاست مدار فرانسوی است که به خاطر دانش خوراک شناسی نیز شهرت فراوانی دارد.

همان طور که می دانید نیاز انسان به غذا و مواد مغذی که اغلب از طریق خوراکی های مختلف وارد بدن می شوند، امری همیشگی بوده و پایانی ندارد. از طرفی این موضوع تبدیل به یک فرصت بزرگ برای رستوران ها و یا فست فود های مختلف شده است. مزیت مذکور چیزی نیست جز سیل دائمی مشتریان! اما روز به روز تعداد کسب و کار های فعال در حوزه های مختلف غذایی به صورت تصاعدی بالا می رود که از جمله اصلی ترین عواقب آن می توان به رقابت دشوار نسبت به گذشته اشاره کرد. برای آن که بتوانید در چنین بازاری موفق شوید و به اصطلاح گلیم خود را از آب بیرون بکشید، باید قادر به برند سازی حرفه ای برای رستوران و یا فست فود خود باشید. اگر می خواهید به چنین هدفی دست یابید، توجه به نکاتی که در ادامه اشاره می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیش از آن که وارد بحث اصلی شویم، نگاهی به عوامل تاثیرگذار بر روند تصمیم گیری ذهنی مشتریان به منظور خرید یک محصول غذایی خاص و یا انتخاب یک فست فود خواهیم داشت. افزایش آگاهی عمومی پیرامون فاکتور های دخیل در سلامت فردی، مقدار نیاز روازنه به دریافت مواد مغذی، جایگاه افراد در زنجیره غذایی یک جامعه و درک بهتر از مواد غذایی “ارگانیک” منتج به ایجاد تغییر و تحولات گسترده در حیطه تصمیم گیری مشتریان برای خرید مواد غذایی مختلف شده است.

موفقیت و ماندگاری رستوران ها، فست فود ها و یا کسب و کار های دیگری که به هر طریق با صنایع غذایی در ارتباط هستند نیز از این دسته تغییرات تاثیر می پذیرد. همانند برند سازی در مورد هر کسب و کار دیگری، مجموعه های فعال در حوزه صنایع غذایی به خصوص رستوران ها و فست فود ها نیز باید داستانی جذاب را همراه برند خود برای معرفی به مشتری ها انتخاب کنند. در واقع برند سازی موثر در این زمینه از جمله مهم ترین عوامل پیشرفت و تکامل خواهد بود.

مجددا به مبحث برند سازی باز می گردیم. برای آن که بتوانید برندی متمایز و منحصر به فرد خلق کنید و قادر به پرورش هر چه بیشتر آن باشید، آگاهی از یک سری فاکتور های اساسی که مد نظر اکثر مشتریان قرار دارد، شما را در این مسیر یاری خواهد کرد.

اخلاق مداری و انسانیت

تحقیقات نشان داده است که ۸۰ درصد مشتری ها رستورانی را ترجیح می دهند که گوشت مورد استفاده خود را از یک تامین کننده متعهد به اصول اخلاقی تهیه می کند. در واقع شرایط پرورش، نگه داری و حتی ذبح حیوان مطابق فرهنگ یک جامعه به صورت “حیوان دوستانه” از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید در نگاه اول متعجب شوید و تصور کنید که این مورد بیشتر اغراق است تا واقعیت، اما همان طور که ذکر شد برای نزدیک به ۸۰ درصد از مشتری ها چنین مسائلی ارزش زیادی دارند.

نه تنها سطح آگاهی در مورد مواد غذایی مصرفی میان مردم بالا رفته است، بلکه شرایط زندگی حیوان مورد نظر نیز مطرح خواهد بود. حتی اگر مشتری هم به این موارد توجه نکند، از نظر اخلاقی مسئولیت بزرگی بر دوش خواهید داشت.

جالب است بدانید که وفاداری به اصول اخلاقی، فرهنگی و انسانیت شخصیتی مستحکم به برند کسب و کارتان می بخشد، به نوعی که مشتری پس از یک بار امتحان فست فود و یا رستوران مورد نظر طرفدار ثابت مجموعه شما خواهد شد.

رستوران داری؛ از اخلاق مداری تا بیرون برها! (+عکس)

 

استفاده از مواد اولیه ارگانیک

۸۷ درصد مشتری ها معتقدند که مصرف مواد غذایی ارگانیگ تاثیر مطلوبی بر سلامتی آن ها خواهد داشت. بدین ترتیب منطقی است که این افراد رستوران ها و حتی فست فودهایی که از مواد ارگانیگ استفاده می کنند را ترجیح دهند! البته عده زیادی نیز وجود دارند که به علت قیمت بالا تر و در بعضی موارد به خاطر ظاهر نه چندان جذاب، از محصولات ارگانیک استقبال نمی کنند. در واقع بهتر است منویی کامل تدارک ببینید تا قادر به پاسخ گویی به انتظارات هر دو دسته از مشتریان باشید. از طرفی مقوله مواد غذایی ارگانیک روز به روز بیشتر از قبل مورد قبول واقع می شود و بهتر است رستوران خود را برای چنین حالتی آماده کنید.

راه کار موثر برای آن که بتوانید دنیایی جدید از غذا های سالم و خوشمزه را به مشتری ها معرفی کنید، آموزش به آن ها خواهد بود. در این زمینه تبلیغات نقش مهمی دارد. به عنوان مثال کاتالوگ هایی طراحی کنید که به صورت تصویری مزایای استفاده از محصولات ارگانیک را توضیح می دهد.

 رستوران داری؛ از اخلاق مداری تا بیرون برها! (+عکس)

شفاف سازی اجزای به کار رفته در پخت یک وعده غذایی

بررسی ها ثابت کرده اند که ذکر محتویات غذا های موجود در منوی یک رستوران، می تواند منتج به جلب هرچه بیشتر نظر مشتری ها شود. امروزه آگاهی تبدیل به عنصری بسیار مهم در روند تصمیم گیری مشتریان شده است و بدین ترتیب مجموعه هایی که چنین امکانی را در اختیار آن ها قرار دهند، ترجیح داده خواهند شد.

جالب است بدانید که اسامی غیر قابل تلفظ، پیچیده و یا نا آشنا در اجزای تشکیل دهنده یک وعده غذایی اثری کاملا عکس دارند.

به طور خلاصه بهتر است مشتری را گیج نکنید! واقعیت این است که مشتری پول بیشتری پرداخت خواهد کرد، تنها در آن صورت که مطمئن باشد غذایی سالم و با کیفیت میل می کند.

اگر می خواهید تغییر محسوسی در رفتار تصمیم گیری مشتری ها ایجاد کنید، باید برندتان قادر به شفاف سازی در مورد محتویات و اجزای تشکیل دهنده هر مورد از منوی رستوران باشد.

 رستوران داری؛ از اخلاق مداری تا بیرون برها! (+عکس)

روند مصرف گوشت تا کمتر از پنج سال آینده

شاید تعجب کنید اما انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰، جایگزین های مختلف فرآورده های گوشتی به رکورد فروش ۵ میلیارد دلار دست یابند. اگرچه محصولات گوشتی از اهمیت زیادی به منظور دریافت مواد مغذی و پروتئینی برخوردار هستند، اما تمایل مردم به استفاده از غذا های سالم تر که اغلب نیز پایه گیاهی دارند، بسیار بیشتر از گذشته شده است.

در واقع تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت و این به مفهوم نیاز بیشتر برای پرورش حیوانات دامی و بهره برداری از گوشت آن ها برای خوراک است. از طرفی محبوبیت غذا های گیاهی نیز به همین ترتیب و چه بسا با روندی سریع تر رشد خواهد کرد. افزایش سطح آگاهی عمومی نقش مهمی در استفاده گسترده از فرآورده های غذایی گیاهی ایفا خواهد کرد.

اکنون شما به عنوان فردی که یک کسب و کار غذایی را اداره می کند (فست فود یا رستوران)، چه وظیفه ای خواهید داشت؟

آیا بهتر است غذا های گیاهی و به اصطلاح سبز سرو کنید و یا همان پخت همیشگی خود را انواع گوشت های قرمز و سفید ادامه دهید؟ اگرچه مشتریان به خوبی از مزایای تغذیه ای و همچنین زیست محیطی مصرف جایگزین های گوشتی آگاه هستند، اما ظاهر و مزه این دسته فرآورده های غذایی چندان جذاب نیست!

از این رو اگر می خواهید در این زمینه نیز برند خود را از سایر رقبا متمایز کنید، باید بتوانید انواع غذا های مورد نظر مشتری های مختلف را ارائه دهید. از طرفی مجموعه های موفق همواره در تلاش اند تا به واسطه تکنیک های خلاقانه مزه، بو و ظاهری دلچسب به غذا های گیاهی ببخشند.

رستوران داری؛ از اخلاق مداری تا بیرون برها! (+عکس)

فکری به حال غذا های بیرون بر

شما می توانید نخستین نفری باشید که به واسطه کسب و کار خود، انقلاب بزرگی در زمینه بازیافت به وجود می آورد! آمارها نشان می دهد که ۳۰ درصد از مواد زائد جامد در آمریکا، حاصل از بسته بندی محصولات مختلف از جمله مواد غذایی هستند. رستوران و یا فست فود شما نیز قطعا مشتریانی خواهد داشت که ترجیح می دهند غذای خود را در خانه میل کنند.

چه استراتژی مهمی در این زمینه دارید؟ آیا بسته بندی که برای غذا های بیرون بر در نظر گرفته اید، آسیب زیست محیطی به دنبال دارد؟ از نظر ظاهری چطور، آیا قابلیت جلب نظر مشتری ها را خواهد داشت؟

حذف کامل بسته بندی ها از روند خرید مشتریان، امری غیر ممکن خواهد بود اما برند های فعال در حوزه مواد غذایی (خصوصا رستوران ها و غذا های بیرون بر که تمرکز اصلی ما بر این مورد است) فرصت قابل توجهی به منظور تغییر و تحولات نوید بخش در اختیار دارند.

در واقع باید طرحی را انتخاب کنید که نه تنها از نظر سود و هزینه تمام شده به صرفه باشد، بلکه از نظر زیست محیطی نیز مخرب نباشد! حتی تغییرات کوچک می توانند منتج به تاثیرات بزرگ شوند.

رستوران داری؛ از اخلاق مداری تا بیرون برها! (+عکس)

همه ما در دوره ای شگفت انگیز زندگی می کنیم. مردم بیشتر از هر زمان دیگری در مورد آن چه که می خورند و می نوشند آگاه و دقیق هستند. بدین ترتیب خلاقیت و نوآوری از مزرعه گرفته تا فروشگاه های مختلف و رستوران ها به وضوح احساس می شود. در این میان برای آن که بتوان برندی قدرت مند داشت و در امر برند سازی موفق عمل کرد، فاکتور های متعددی دخیل هستند. همان طور که اشاره شد از آن جایی که مشتری های آگاه به محیط زیست دسته جدیدی از مصرف کنندگان خواهند بود، توجه به نیاز ها و انتظارات آن ها می تواند نقطه عطفی در کسب و کار شما باشد. آموزش، آگاهی بخشی، شفافیت و تغییرات موثر کوچک می توانند راه برند غذایی شما را به مسیر دلخواه باز کنند.

 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا