تکنولوژی چطور به کمک جام جهانی آمد (+فیلم و عکس)

فیفا برای نخستین بار در بازی‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به منظور کاهش اشتباهات داوری، از فناوری کمک داور ویدیویی (VAR) استفاده کرده است.

موبنا – از آنجایی که می‌دانید در بازی و مسابقات فوتبال اشتباهات داوری همواره یکی از مواردی بوده است که صحت برد و باخت تیم‌های مختلف را به چالش کشانده حالا فیفا در یک اقدام جدید، تصمیم گرفت که از فناوری کمک داور ویدیویی (VAR) بهره‌مند شود تا بدین ترتیب اشتباهات داوری را به حداقل برساند.

این تکنولوژی که در برخی دیگر از بازی‌ها و مسابقات حساس و بین‌المللی همچون بازی‌های والیبال استفاده می‌شود، این بار برای نخستین بار در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مورد کاربرد و استفاده قرار گرفته تا نتایج این مسابقات جهانی و مهم، از عدالت و صحت بیشتری برخوردار باشد.

تکنولوژی چطور به کمک جام جهانی آمد (+فیلم و عکس)

تاکنون اشتباهات داوری که ممکن بود به دلیل خطای دید، عدم نظارت و بررسی کامل، قضاوت زودهنگام و یا حق‌السکوت دادن به داور بازی‌های حساس رخ دهد، اعتراضات بسیار زیادی را به دنبال داشت، به گونه‌ای که به عقیده برخی از کارشناسان و علاقمندان فوتبالی، این اشتباهات مهلک داوری، از لذت تماشای بازی‌های فوتبال به شدت می‌کاهد.

تکنولوژی چطور به کمک جام جهانی آمد (+فیلم و عکس)

این فناوری قادر است حتی بعد از سوت داور به منظور قبول گل، گل پذیرفته شده را با بررسی‌های انجام شده ویدیویی و دقیق، رد کند و بدین ترتیب، اعتراضات و ناعدالتی‌ها را به میزان قابل توجهی بکاهد.

تکنولوژی چطور به کمک جام جهانی آمد (+فیلم و عکس)

طبق اعلام فیفا، تیم VAR از اتاق عملیات ویدئویی که در مرکز پخش بین‌المللی مسکو واقع شده است، از داوران حاضر و فعال در خلال بازی‌ها پشتیبانی می‌کند و در صورت نیاز به آن‌ها کمک می‌کند تا سوت‌های عادلانه‌تری بزنند. اعضای این تیم از یک کمک داور ویدئویی، سه دستیار و چهار متصدی پخش تشکیل شده است که از تصاویر ۳۳ دوربین پوشش‌دهنده‌ بازی و همچنین از امکان دسترسی اختصاصی به دو دوربین مخصوص آفساید بهره می‌برند.

تکنولوژی چطور به کمک جام جهانی آمد (+فیلم و عکس)

این تکنولوژی در ماه مارس سال جاری ۲۰۱۸ میلادی به تایید هیات بین المللی فوتبال رسید و از همان زمان قرار بود که تنها در صورتی که تصمیم بتواند منجر به تغییر نتیجه نهایی بازی شود، مورد کاربرد قرار بگیرد.

تکنولوژی چطور به کمک جام جهانی آمد (+فیلم و عکس)

در عین حال، تیم فعال در مرکز پشتیبانی کمک داور ویدویی در صورت مشاهده خطای آشکار با داوران داخل زمین ارتباط برقرار کرده و داوران می‌توانند به منظور برقراری ارتباط کامل با آن‌ها، بازی را برای لحظاتی متوقف کنند.

لازم به ذکر است که تمامی تصمیمات و اخطارهای تیم VAR در وب سایت و اپلیکیشن فیفا ثبت می شود.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا