اقرار یک شرکت چندملیتی به تلاش برای خروج ارز از ایران

شرکت چندملیتی ام‌تی‌ان که در ۱۳ سال گذشته و حتی زمانی‌که ایران و سوریه نه تنها تحریم، بلکه محور شرارت هم نامیده شدند حاضر به ترک این دو کشور نشد، روز گذشته و بدنبال خروج آمریکایی‌ها از برجام اعلام کرد که قصد خروج از ایران را ندارد، ولی همه تلاشش را برای خروج درآمدهایش از ایران تا پیش از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکایی‌ها در دستور کار قرار داده است.

موبنا – «راب شاتر» -مدیرعامل کمپانی چندملیتی ام‌تی‌ان – که سال گذشته و بدنبال اعمال جریمه بیش از پنج میلیارد دلاری از سوی دولت نیجریه جایگزین « سیفیسو دابنگوا» (Sifiso Dabengwa) شد، دیروز با بیان این مطلب، بازار ایران را یک بازار کلیدی برای ام‌تی‌ان نامید.

اقرار یک شرکت چندملیتی به تلاش برای خروج ارز از ایران
«سیفیسو دابنگوا» (Sifiso Dabengwa)

این شرکت چندملیتی که هیچ اطلاعی از ترکیب ملیت و مذهب سهامداران واقعی آن وجود ندارد حضور معناداری در برخی کشورهای آفریقایی و غرب آسیا از جمله ایران، افغانستان، سوریه و یمن دارد.
نکته جالب و تامل برانگیز درباره شرکت ام‌تی‌ان این است که با وجود تحریم اغلب شرکتهای بین‌المللی فعال در جمهوری اسلامی ایران، این شرکت هیچ‌گاه از سوی آمریکایی‌ها حتی تهدید به تحریم هم نشده است.
این شرکت که فعالیتهای هدفمندی در برخی حوزه‌های امنیتی،‌فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی در کشورمان داشته با وجود رفتارهای خلاف قانونش بدلیل مفقود شدن و یا شاید سرقت اسناد تعهدآور پروژه‌اش، هیچ‌گاه مورد بازخواست دستگاههای نظارتی در ایران قرار نگرفته است.
واگذاری ۲۱ درصد از سهام اپراتور دوم تلفن همراه یکی از مصوبات سال ۸۳ مجلس ایران بود که تا امروز بدلیل به سرقت رفتن مهمترین بخشهای این قرارداد از محل رگولاتوری عملی نشده و با وجود ارائه رونوشتی از سوی یک مقام ارشد اسبق دولتی مسئولان در ایران همچنان حاضر به اظهار نظر پیرامون این اقدام غیرقانونی که دهها هزار میلیارد تومان درآمد غیرقانونی نصیب عده‌ای کرده است، نیستند.

اقرار یک شرکت چندملیتی به تلاش برای خروج ارز از ایران
شرکت چندملیتی ام‌تی‌ان سال گذشته میلادی بدلیل توزیع فله‌ای و رجیستر نکردن بیش از ۵.۱ میلیون سیمکارت در نیجریه و بی-توجهی به هشدارهای قانونی به پرداخت هر سیمکارت ۲۰۰ هزار نایرا (واحد پول نیجریه) معادل ۱۰۰۰ دلار (در مجموع بیش از پنج میلیارد دلار آمریکا) محکوم شد. لازم به ذکر است که مبلغ ۵.۲ میلیارد دلار معادل دو سال سود خالص ام‌تی‌ان از کاربران نیجریه‌ای است و ۳ برابر رقم سرمایه‌گذاری شده (۱.۸ میلیارد دلار) در این کشور آفریقایی است.
این شرکت بدلیل انجام همین تخلف در ایران و عرضه بیش از پنجاه میلیون سیمکارت و داشتن حدود چهل میلیون مشترک، مجوز دسترسی و مشارکت در احداث کلیدی‌ترین شبکه مخابراتی کشور، یعنی شبکه فیبرنوری پایتخت را تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره اخیر در ایران دریافت کرد.
برخی کارشناسان معتقدند اعلام موضع اخیر شرکت چندملیتی ام‌تی‌ان در راستای گرفتن امتیازهای جدید از دولت ایران برای گسترش هرچه بیشتر دامنه نفوذ این شرکت در ایران است.
ام‌تی‌ان حدود چهل درصد بازار موبایل ایران را در اختیار دارد. وظاهرا هیچ نقطه پایانی بر قرارداد حضور این شرکت در ایران پیش‌بینی و مشخص نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا