چرا کودکان فکر می‌کنند دانشمندان زن هستند؟

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی کمتر از یک درصد دانش‌آموزان نقاشی یک زن دانشمند را کشیدند و این رقم هم اکنون به ۳۴ درصد رسیده است.

موبنا – زمانی که از گروه بزرگ کودکان مدرسه‌ای در آمریکا خواسته شد تصویر یک دانشمند را نقاشی کنند، بخش اعظم آنها عکس یک زن را کشیدند. این نکته مهم‌ترین نتیجه حاصل از مطالعه جدیدی بود که بر اساس آن ۲۰ هزار و ۸۶۰ نقاشی که توسط کودکان ۵ تا ۱۸ ساله در طول پنج دهه کشیده شده بود، جمع‌آوری و تحلیل شد.

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی کمتر از یک درصد دانش‌آموزان نقاشی یک زن دانشمند را کشیدند. با این وجود در برخی شهرهای آمریکا از جمله سنت‌آنتونیو در ایالت تگزاس یک‌سوم کودکان بر این باور بودند که یک دانشمند باید زن باشد و بنابراین نقاشی خود را به این صورت کشیدند. این رقم در طول ادوار بعدی ادامه پیدا کرد و سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۴ درصد نقاشی‌ها را زنان دانشمند تشکیل می‌دادند. در این میان بررسی نقاشی‌هایی که توسط دختران دانش‌آموز کشیده شده بود نتایج جالب‌تری را هم به دنبال داشت. طی دو دهه نخست از زمان آغاز این بررسی حدود یک درصد دختران دانش‌آموز تصویر دانشمندان را در قالب یک زن نقاشی کردند و با این وجود در یک دهه گذشته بیش از نیمی از دختران نقاشی خود را در شکل یک زن ارایه دادند.

چرا کودکان فکر می‌کنند دانشمندان زن هستند؟

تحلیل نهایی این بررسی در مرکز «توسعه کودکان» در کشور آمریکا انجام شد و محققان بر اساس آن سعی کردند تصور کودکان در مورد دانشمندان را دریابند و آن را با درصد واقعی زنان دانشمند مقایسه کنند. بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۳ میلادی ۲۸ تا ۴۹ درصد از دانشمندان جهان در حوزه زیست‌شناسی را زنان تشکیل می‌دادند،‌ در همین دوره زمانی تعداد زنان دانشمند در حوزه شیمی از ۸ درصد به ۳۵ درصد رسید و همچنین تعداد زنان دانشمند در زمینه فیزیک و ستاره‌شناسی از ۳ درصد به ۱۱ درصد رسید.

به هر حال باید توجه داشت هنوز بیشتر دانشمندان جهان را مردان تشکیل می‌دهند. با این وجود با گذشت زمان و اعمال تغییرات مختلف، همچنین با گسترده شدن مهاجرت به کشورهای مختلف تعداد زنان دانشمند افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا