تجربه جدید پرواز با بزرگترین موتورجت جهان (+عکس)

موتورجت GE9X برای اولین بار بر فراز صحرای “موجاوه” در کالیفرنیا پرواز کرد. این موتور غول‌پیکر بالأخره بر روی نمونه آزمایشی کمپانی GE در پایگاه هوایی ویکتور‌ویل کالیفرنیا قرار گرفت و طی یک پرواز ۴ ساعته برای بررسی عملکردهای حیاتی دستگاه در راستای دریافت تأییدیه رسمی، تست‌های خود را انجام داد.

موبنا؛ علی مهدوی – اندازه این موتور غول‌پیکر به بزرگی بدنه یک بوئینگ ۷۳۷ است و شرکت GE توانسته با کاهش تعداد تیغه‌ها از ۲۲ به ۱۶ و استفاده بسیار زیاد از مواد ترکیبی در ساخت تیغه‌ها و بدنه، علاوه بر حفظ وزن استاندارد، سایز موتور را به شکل شگفت‌انگیزی افزایش دهد. موتور GE9X بر روی هواپیماهای نسل ۷۷۷X قرار می‌گیرد و از مزیت‌های اصلی آن توانایی تولید نیروی پیشرانه ۱۰۰ هزار پوندی است که ۱۰ درصد نسبت به موتورهای GE90، کاراتر است. (در حال حاضر هواپیماهای ۷۷۷X از موتورهای GE90 استفاده می‌کنند.)

تجربه جدید پرواز با بزرگترین موتورجت جهان (+عکس)

شرکت GE Aviation می‌گوید: تاکنون بیش از ۷۰۰ سفارش برای GE9X از طرف شرکت‌های هواپیمایی بزرگ از جمله امارات، اتحاد، قطر و لوفتانزا داشته‌ایم. در مرحله اول این موتور تست‌های زمینی را در تأسیسات GE با موفقیت پشت سر گذاشته است و در حال حاضر تست‌های موتور مبنی بر ارتفاع پروازی مناسب و دیگر فازهای پروازی انجام می‌شود. کمپانی GE انتظار دارد تا سال آینده گواهینامه رسمی موتور GE9X را برای پرواز دریافت کند.

تجربه جدید پرواز با بزرگترین موتورجت جهان (+عکس)

دکمه بازگشت به بالا