آیا رژیم‌های لاغری با چربی و کربوهیدرات کم به افراد چاق کمک خواهد کرد؟

در یک تحقیق کوچک اما مفصل توسط محققین دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، رژیم‌های با چربی پایین و رژیم‌های دارای کربوهیدرات پایین مقایسه شده‌اند. پس از یک سال، اطلاعات این تحقیق به ما نشان می‌دهد که انتخاب رژیم‌های لاغری برای هر فرد بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌کردیم.

موبنا؛ علی مهدوی – در سال‌های اخیر دلیل اصلی چاقی را کربوهیدرات یا چربی می‌دانستند. برخی تحقیقات نشان داده بود که رژیم‌های با چربی بالا و کربوهیدرات پایین بهترین راه برای کاهش وزن و سلامتی هستند. اما بعد از آن، مشخص شد که ساختار بدن هر فرد آن‌قدر متفاوت است که نمی‌توان یک برنامه مشخص برای همه استفاده کرد و بهترین رژیم برای هر شخص منحصر به فرد است.

آیا رژیم‌های لاغری با چربی و کربوهیدرات کم به افراد چاق کمک خواهد کرد؟

“کریستوفر گاردنر” می‌گوید: ما تا بحال چندین بار داستان‌هایی از دوستانمان شنیده‌ایم که یک رژیم لاغری برای آن‌ها بسیار خوب نتیجه داده است. اما اشخاص دیگر با همان برنامه‌ی ایده‌آل نتیجه‌ مطلوبی نگرفته‌اند! بنابراین هر شخصی باید رژیم غذایی خود را کشف کند.
تحقیقات جدید دانشگاه استنفورد در طول یک سال روی ۶۰۹ نفر انجام شد که به دو گروه تقسیم شدند و رژیم هر کدام به طوری کنترل شده بود که یک گروه از رژیم چربی پایین و گروه دیگر از رژیم کربوهیدرات پایین پیروی کنند. یکی از نکات کلیدی تحقیق، تأثیر شاخصه‌های فردی بر کاهش وزن و ژن هر فرد شرکت‌کننده بود. پس از یک سال نتایجی بدست آمد که برای افرادی که به دنبال یک راه کامل هستند، ناامید‌کننده است. محققان هیچ تفاوت خاصی را در کاهش وزن بین دو رژیم پیدا نکردند. به طوریکه در این تحقیق افرادی که در رژیم چربی پایین بودند، به طور متوسط ۵.۳ کیلوگرم و کسانی که در رژیم کربوهیدرات پایین حضور داشتند، ۶ کیلوگرم وزن کم کردند.
با وجود میانگین‌های کلی مشابه، محققان نوسان‌های بزرگی را در میان هر کدام از گروه‌ها پیدا کردند و هیچ کدام از متغیرها به طور مستقیم به نوع ژن یا میزان انسولین هر فرد ربطی نداشت.

آیا رژیم‌های لاغری با چربی و کربوهیدرات کم به افراد چاق کمک خواهد کرد؟

فعل و انفعالات بین ژن‌ها و منابع غذایی یک مبحث بحث برانگیز در مطالعات تغذیه شناختی است. در حال حاضر چندین کمپانی ادعا می‌کنند که با تست‌های DNA می‌توان مشخص کرد که هر فرد باید کدام رژیم غذایی را انتخاب کند.
اما آن‌ها در این تحقیق از دیدگاه ژنتیکی افراد را بررسی کردند و نکته جالب این است که هیچ تفاوت خاصی در میزان کاهش وزن بین افراد با رژیم خاص خودشان پیدا نشد. جالب است که این نتایج با نتایج تحقیقات گذشته گاردنر و تیم تحقیقاتی استنفورد در تناقض هستند. در آن تحقیق بیان شده بود: رژیم هایی که براساس ویژگی‌های ژنتیکی فرد انتخاب ‌می‌شود، نتیجه‌بخش خواهد بود.
گاردنر در مصاحبه‌ای با “استتز نیوز” گفته است که تمام مدت اعتقاد ما بر این بود که این سه متغیر DNA بر نتایج تأثیر خواهند گذاشت. اما خلاصه کلام، نتایج این تحقیقات اصلاً به هم نزدیک نبودند.
علاوه بر اینکه ما باید در مصرف غذاها دقت لازم را داشته باشیم، گاردنر و تیمش هنوز بر این باورند که شاید متغیری خاص در بین همه شرکت‌کنندگان وجود داشته باشد که عاملی مشخص‌کننده در انتخاب رژیم غذایی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا