اتومبیل‌های جدید آئودی چگونه همه نیازهای راننده را تامین می‌کنند؟ (+عکس)

در راستای تکمیل هرچه بیشتر فناوری‌های داخل کابین اتومبیل، شرکت آلمانی خودروسازی آئودی فناوری جدیدی را به کار گرفته است که از آن با نام «ویرچوال کاکپیت» یاد می‌کند.

موبنا – بسیاری از افرادی که برای نخستین بار یک ماشین پیشرفته و به‌روز خریداری می‌کنند از فناوری‌های به کار برده شده در آن متحیر می‌شوند و با لذت تمام می‌خواهند کاربرد هر یک از آنها را بدانند. نکته مهم اینجاست که فناوری‌های جدید و کاربردی داخل خودرو به جز قابلیت‌های ساده و آسان شدن فرآیند رانندگی، می‌تواند برای تمام سرنشینان ایمنی را به همراه آورد و بیشتر از آنچه که تصور می‌شود توانایی داشته باشد.

در راستای تکمیل هرچه بیشتر فناوری‌های داخل کابین اتومبیل، شرکت آلمانی خودروسازی آئودی فناوری جدیدی را به کار گرفته است که از آن با نام «ویرچوال کاکپیت» یاد می‌کند.

«ویرچوال کاکپیت» چیست؟

سیستم «ویرچوال کاکپیت» یک فناوری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یکپارچه است که با صفحه مقابل راننده برای نمایش سرعت، دور موتور،‌ سوخت و … جایگزین می‌شود و به جای آنکه راننده اطلاعات را به صورت آنالوگ مبتنی بر نمایشگر تی‌اف‌تی ببیند، یک صفحه دیجیتالی را در اختیار دارد. این صفحه دیجیتالی شباهت زیادی به نمایشگر مرکزی اتومبیل دارد که همه اطلاعات را در خود جا داده است و از اجرای موسیقی گرفته تا مسیریابی ماهواره‌ای را می‌توان به کمک آن انجام داد.

اتومبیل‌های جدید آئودی چگونه همه نیازهای راننده را تامین می‌کنند؟ (+عکس)

البته باید توجه داشت که این صفحه لمسی نیست و راننده می‌تواند با فرما‌ن‌های صوتی یا دکمه‌های کنترلی مستقر شده روی فرمان مدیریت آن را در اختیار بگیرد. به دنبال سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط گروه خودروسازی VW، قرار است تمام اتومبیل‌های جدیدی که در شرکت آئودی ساخته می‌شوند این سیستم را در اختیار داشته باشند و از این پس فناوری «اکتیو اینفو» فولکس واگن به جای فناوری قدیمی «وی‌اِی‌جی» در نمایشگر مرکزی اتومبیل‌های جدید آئودی به کار گرفته شود.

با همه این توضیحات «ویرچوال کاکپیت» چه امکاناتی در اختیار دارد و چگونه می‌تواند یک سفر ایمن را برای سرنشینان به ارمغان آورد؟

فناوری جدید با سابقه قدیمی

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که فرآیند توسعه اتومبیل‌ها را زیر نظر دارید، به خوبی می‌دانید که فناوری‌های دستیار راننده از حدود ۳۵ سال قبل در اتومبیل‌های آئودی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و آن زمان دو فناوری «نایت رایدر» و «ام‌کی‌۲ واکسال آسترا جی‌تی» بسیار محبوب بودند.

شرکت آمریکایی خودروسازی جنرال موتورز از نخستین مراکزی محسوب می‌شود که خودروهای خود را به فناوری دستیار راننده مجهز کرد و البته این روزها با سرعت کمتر فناوری‌های خود را به روز می‌کند. فناوری‌هایی که این روزها در خودروهای جدید جنرال موتورز مورد استفاده قرار می‌گیرند شباهت زیادی به فناوری‌هایی دارند که اواسط دهه ۱۹۸۰ برای نخستین بار ارایه شده بودند. ولی اروپایی‌ها در این زمینه با سرعت بیشتر جلو رفته‌اند و آئودی توانسته است با «ویرچوال کاکپیت» گوی سبقت را از دیگر خودروساز‌های بزرگ برباید.

اتومبیل‌های جدید آئودی چگونه همه نیازهای راننده را تامین می‌کنند؟ (+عکس)

اگرچه این روزها انواع مختلف نمایشگرهای ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی در اتومبیل‌های جدید به کار گرفته می‌شوند و هر کدام مزایایی را در اختیار گرفته‌اند، ولی شرکت آئودی به این نتیجه رسیده است که به جز نمایشگر مرکزی اتومبیل می‌بایست فناوری‌های هوشمند را به صورت اختصاصی در مقابل راننده به نمایش بگذارد و در این میان «ویرچوال کاکپیت» به گونه‌ای طراحی شده است که دقیقا همین هدف را محقق سازد. در مجموع می‌توان گفت این فناوری نمونه به‌روز شده از قابلیت‌های اولیه‌ای است که آئودی معتقد بود به کمک آن می‌تواند به راننده و سرنشینان کمک کند سفر ایمنی را تجربه کنند.

چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟

شرکت آئودی چندی پیش یک مطالعه جهانی انجام داد و در پایان متوجه شد تمام افرادی که اتومبیل‌های مدل‌های ۲۰۱۰ به بعد این شرکت را خریداری کرده‌اند صاحب یک دستگاه گوشی هوشمند یا رایانه لوحی هستند و به همین خاطر اگر قرار باشد سرویس ویژه‌ای از طریق دستگاه موبایلی در اختیار رانندگان قرار گیرد، برای آنها مفید خواهد بود. آئودی بر این باور است که گوشی هوشمند باعث شده است هزینه ساخت فناوری داخلی خودرو کمتر شود و آنچه که قرار است در نمایشگر مرکزی یا نمایشگر مقابل راننده ارایه شود، روی گوشی هوشمند او نیز در دسترس خواهد بود.

استفاده همزمان از فناوری‌های داخلی خودرو روی گوشی هوشمند برای بسیاری از خودروسازان بزرگ به عنوان یک گزینه اضافی محسوب می‌شود. به عنوان مثال شرکت فولکس واگن برای آنکه سرویس موبایلی «اکتیو اینفو دیسپلی» را فعال کند از صاحب خودرو ۶۰۰ پوند می‌گیرد باید گفت این فناوری‌ها هنوز در مرحله‌ای هستند که به عنوان یک قابلیت اصلی برای کاربران ارایه نشده‌اند.

ولی آئودی با «ویرچوال کاکپیت» تصمیم دارد این فرآیند را برای مشتریان خود تغییر دهد. به گفته شرکت مذکور از این پس تمامی کسانی که اتومبیل‌های جدید آئودی را خریداری می‌کنند این امکان را در اختیار دارند تا از طریق گوشی هوشمند خود به خدمات «ویرچوال کاکپیت» دسترسی داشته باشند و حتی وقتی خارج از اتومبیل به سر می‌برند، بتوانند مدیریت آن را از طریق گوشی هوشمند در دست بگیرند.

اتومبیل‌های جدید آئودی چگونه همه نیازهای راننده را تامین می‌کنند؟ (+عکس)

چرا «ویرچوال کاکپیت»؟

طی چند سال اخیر برخی شرکت‌های خودروساز این امکان را برای راننده فراهم کردند تا او اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت مجازی روی شیشه جلوی اتومبیل مشاهده کند و حین رانندگی بدون آنکه توجه خود را به نمایشگر مرکزی معطوف کند، بتواند همه اطلاعات مورد نیاز را مقابل خود ببیند. این فناوری در برخی مدل‌های ساخته شد در دو شرکت آلمانی مرسدس-بنز و بی‌ام‌دبلیو هم ارایه شد. ولی آئودی به این نتیجه رسیده است که به جز نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو، از «ویرچوال کاکپیت» کمک می‌کند تا کنسول جلوی اتومبیل هم به یک فناوری هوشمند تبدیل شود و راننده هیچ گونه نگرانی نداشته باشد.

شرکت آئودی فناوری «ویرچوال کاکپیت» را به گونه‌ای طراحی کرده است که به صورت دایم به ماهواره‌های مسیریاب مجهز است و به گفته کارشناسان حتی یک ثانیه هم ارتباط «ویرچوال کاکپیت» با ماهواره‌ها قطع نمی‌شود. این سیستم به نمایشگرهای پشتی که برای سرنشینان در نظر گرفته شده هم متصل است تا آنها بتوانند بر اساس نیاز خود، امکانات مختلف را به کار گیرند.

اتومبیل‌های جدید آئودی چگونه همه نیازهای راننده را تامین می‌کنند؟ (+عکس)

«ویرچوال کاکپیت» روی نمایشگر اصلی اتومبیل

راننده‌ها عادت کرده‌اند که برای مسیریابی و مشاهده نقشه دیجیتالی از نمایشگر مرکزی اتومبیل خود استفاده کنند و حین توجه به محیط پیرامون، به صورت دایم به نمایشگر مرکزی توجه داشته باشند. آئودی به این مسئله توجه کرده است تا «ویرچوال کاکپیت» به جز دیجیتالی کردن صفحه کلیومترسنج، به راننده امکان دهد از نمایشگر مرکزی هم برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که اگر کودک داخل اتومبیل باشد می‌تواند خدمات ویژه و متفاوت را در اختیار آنها بگذارد یا اگر افراد کهنسال سوار اتومبیل شده‌اند، تنظیمات خود را تغییر دهد و با نیاز آنها سازگار شود.

سیستم جدیدی که برای نمایشگر مرکزی اتومبیل‌های آئودی در نظر گرفته شده است به «ویرچوال کاکپیت» متصل است و آئودی از آن به عنوان یک گوشی هوشمند پیشرفته لمسی در اتومبیل یاد می‌کند. شرکت آئودی اعلام کرده است که «ویرچوال کاکپیت» استاندارد اصلی آنها برای تجهیز نسل  جدید اتومبیل‌ها محسوب می‌شود و طی یک دهه آینده همه مشتریان شرکت می‌توانند این خدمات را در اختیار داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا