روش رجیستری گوشی های موبایل آیفون در ایران

بررسی نشریات، خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب حوزه تکنولوژی کشورمان طی ماههای اخیر نشان میدهد یکی ازمهمترین رویداد های این بخش، آغاز “طرح رجیستری” در کشوراست.

موبنا؛ امیر میثم گیاهی – رجیستری برای اولین بار در اواسط سال ۸۵ در کشورمان به اجرا در آمد. اما به دلیل پاره ای مشکلات فنی این طرح از اوایل سال ۸۶ عملا متوقف شد.
تقریبا از سال ۹۴ طرح اجرایی شدن رجیستری جدی تر شد و کارگروه‌هایی برای بررسی تخصصی این طرح در دستگاههای ذی ربط تشکیل شدند. اما از ۱۴ آذرماه ۹۶ فاز اول طرح رجیستری رسماً آغاز شد. فار اول اجرای این طرح تمامی محصولات سیم کارت خور خانواده اپل (آیفون و آیپد) را در بر می‌گیرد.
از آنجایی که درصد بالایی از گوشی های هوشمند موجود در بازار ایران به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، طرحی به نام رجیستری اندیشیده شده تا با این موضوع مقابله شود. در این طرح، تنها گوشی های موبایلی که از طریق گمرک ایران به صورت قانونی وارد کشور شده اند، فعال خواهند شد. گوشی‌هایی که از طریق قاچاق وارد بازار شده باشند نیز تنها برای مدت محدودی می‌توانند با سیم کارت های ایرانی فعالیت کنند.
روش رجیستری گوشی های موبایل آیفون در ایران
پس از اجرای طرح رجیستری، کد IMEI (یا شناسه ۱۵ رقمی) گوشی‌های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشورمان می‌شوند در سامانه‌ ثبت می‌شود.
در این شرایط ، تنها گوشی‌های موبایلی که IMEI آن‌ها در سامانه گمرک ثبت شوند با سیم کارت‌های ایرانی فعال و کد فعال‌سازی آن‌ها در سامانه همتا معتبر خواهد بود.

کاربران گوشی‌های موبایل پس از اجرای طرح رجیستری، هنگام خرید گوشی موبایل، باید دقت زیادی داشته باشند زیرا تهیه گوشی موبایل در کشورمان پس از اجرای طرح رجیستری باید صرفا از نمایندگی‌های مجاز و مراکز معتبر انجام شود.
با اجرای طرح رجیستری، کسانی که پیش از اجرای رسمی طرح ( قبل از ۱۴ آذر ۹۶) گوشی موبایلی را خریداری کرده و سیم کارت در آن قرار داده‌اند، با مشکلی مواجه نخواهند شد. طرح رجیستری، در مورد گوشی‌هایی است که پس از اجرای طرح، روشن نشده اند و سیم کارت‌های اپراتورهای ایرانی در آنها قرار نگرفته است.
روش رجیستری گوشی های موبایل آیفون در ایران
یکی از سؤالات اساسی کاربران در مورد طرح رجیستری، تعیین تکلیف برندهای است که نمایندگی رسمی در ایران ندارند. مطمئناً کاربران و طرفداران بسیاری از برند اپل در کشورمان، این نگرانی را دارند که پس از طرح رجیستری، برای تهیه یک دستگاه آیفون جدید باید چه کار کنند؟
برای این کاربران نیز راه تدابیر لازم اندیشیده شده است. کاربرانی که قصد خرید گوشی‌های آیفون را دارند، باید گوشی مورد نظرخود را صرفا از شرکت‌های وارد کننده قانونی و خدمات دهنده رسمی محصولات اپل در ایران تهیه کنند. یکی از این مراکز معتبر در ایران، شرکت توسعه سرمایه گذاری گروه آروند است. با خرید محصولات اپل از این شرکت کاربران دیگرهیچ نگرانی بابت طرح رجیستری نخواهد داشت.

روش رجیستری گوشی های موبایل آیفون در ایران

مسافران و هموطنان عزیزی که از خارج وارد کشورمان می‌شوند، در صورتی که گوشی موبایلی را از سایر کشورها خریداری کرده اند هنگام ورود به کشور باید این موضوع را به گمرک محل ورود اطلاع دهند تا با انجام اقدامات لازم و پرداخت هزینه‌های قانونی، گوشی آن‌ها در طرح رجیستری به مشکلی برنخورد.
در حال حاضر تمامی محصولات سیم کارت خور شرکت اپل، شامل طرح رجیستری هستند. همچنین به زودی و با اجرای فازهای بعدی، سایر برندهای گوشی‌ موبایل و تبلت نیز به تدریج وارد این طرح خواهند شد.
در پایان به هموطنان عزیز توصیه می کنیم محصولات اپل را از گروه آروند به عنوان یکی از واردکنندگان و خدمات دهندگان رسمی اپل درکشورمان و با ضمانت نامه ۱۸ ماهه، خریداری کنند. محصولات وارداتی توسط این شرکت با کد فعال سازی به مشتریان عزیز ارائه می‌شوند تا با مشکلی در ثبت کد IMEI گوشی در سامانه همتا و طرح رجیستری مواجه نشوند.

 کارشناس ارشد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا