وقتی با سگ‌ها صحبت می‌کنیم چه می‌شنوند؟

از هر ۱۰ توله سگ ۹ عدد به صدای پخش شده عکس‌العمل هیجانی با شعف نشان دادند، واق واق کردند و به سمت محل پخش صدا دویدند.

موبنا – افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند در اغلب مواقع اتفاقات شاد و یا حرف‌های بی‌معنی را برای سگ‌ها تکرار می‌کنند و در اصل با آنها به نوعی رفتار می‌کنند که با نوزادان و کودکان رفتار می‌کنیم. به عبارت دیگر می‌توان گفت صاحبان سگ‌های خانگی اصوات بامزه برای آنها تولید می‌کنند و با صداهای آرام و بلند سعی می‌کنند مانند کودکان، سگ خود را سرگرم کنند. دانشمندان بر اساس آخرین بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که سگ‌های کم‌سن یا توله با شعف به صحبت‌های ما گوش می‌دهند و حرف زدن ما برای آنها یک اتفاق هیجان انگیز محسوب می‌شود. این در حالی است که سگ‌های مسن‌تر نسبت به صحبت‌های ما بی‌تفاوت هستند و به آن اهمیت نمی‌دهند.

این یافته‌ها برای نخستین بار در تاریخ نشان داد که سگ‌های جوان به صحبت‌های ما پاسخ می‌دهند و این نوع تعامل به آنها کمک می‌کند کلماتی که به کار می‌بریم را یاد بگیرند و به عبارت دیگر می‌توان گفت نوع زبانی که برای برقراری ارتباط با نوزادان و کودکان انتخاب می‌کنیم می‌تواند برای سگ‌های جوان جذاب و آموزنده باشد.

برای آنکه مشخص شود سگ‌ها چگونه به صحب‌های انسان عکس العمل نشان می‌دهند، «نیکولاس ماتِون» از متخصصان حوزه فیزیک صوتی اصوات در دانشگاه لیون فرانسه به همراه همکارانش صدای ۳۰ زن را که پس از تماشای تصویر سگ خود متن زیرا را خواندند، ذخیره کردند: «سلام پسر بامزه! چه کسی پسر خوب من است؟ بیا اینجا! پسر خوب! بله! بیا اینجا پسر شیرین! چه پسر خوبی!». دانشمندان سعی کردند با این کار فقط صدای صاحبان سگ را برای آنها پخش کنند تا سگ‌ها نتوانند از روی لبخوانی متوجه شوند که صاحبان‌شان چه چیز می‌گویند.

وقتی با سگ‌ها صحبت می‌کنیم چه می‌شنوند؟

نوشته های مشابه

زمانی که دانشمندان عکس‌العمل‌های سگ پس از شنیدن صدای صاحب خود را تحلیل کردند، همان طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد متوجه شدند که زنان با صدای بلند، در حالت آواز خواندن و با کلمات شمرده با سگ خود ارتباط برقرار می‌کنند و برای تعامل با دیگر انسان‌ها این لحن و حالت را به کار نمی‌برند. ماتِون در این خصوص گفت: «در این اتفاق مهم نیست که یک توله سگ یا سگ بالغ وجود داشته باشد. انسان‌ها همواره سعی می‌کنند به همین شکل با سگ‌ها ارتباط برقرار کنند». با این وجود زمانی که زنان سگ کوچک و جوان را مشاهده کردند، با صدای بلندتر و حالت بچگانه‌تر با آن حرف زدند.

محققان در این مرحله صداهای ضبط شده را برای ۱۰ سگ کم‌سن و ۱۰ سگ بالغ پخش کردند و تصاویر مربوط به رفتار این سگ‌ها با دوربین‌های مخصوص ضبط شد. از هر ۱۰ توله سگ ۹ عدد به صدای پخش شده عکس‌العمل هیجانی با شعف نشان دادند، واق واق کردند و به سمت محل پخش صدا دویدند. برخی از این سگ‌ها هنگام دویدن به سمت بلندگو در حال جست‌وخیز و بازی بودند و سگ‌ها این نوع صدا را به معنی آغاز بازی با صاحب خود تلقی کردند.

در این میان ماتِون توضیح داد سگ‌های بالغ نسبت به صدای ضبط شده زن‌ها هیچ عکس‌العملی نشان ندادند. این بررسی همچنین نشان داد سگ‌های بالغ و توله در مقابل صدای ضبط شده و فردی که مقابل آن قرار داشت به طور یکسان پاسخ دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا