آقای ظریف! ما رئیس جمهور و وزیر نشده‏ ایم که باج بدهیم

وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال پیامی خطاب به عادل بن احمد الجبیر انتصاب وی را به سمت وزیر خارجه عربستان سعودی تبریک گفت. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این پیام، ابراز امیدواری کرده است که در دوره مسؤولیت جدید عادل بن احمد الجبیر شاهد گسترش روابط دو ملت و دو دولت جمهوری …

وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال پیامی خطاب به عادل بن احمد الجبیر انتصاب وی را به سمت وزیر خارجه عربستان سعودی تبریک گفت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این پیام، ابراز امیدواری کرده است که در دوره مسؤولیت جدید عادل بن احمد الجبیر شاهد گسترش روابط دو ملت و دو دولت جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی باشیم.
جبیر که تاکنون سفیر عربستان در واشنگتن بوده چهارشنبه به جای شاهزاده سعود الفیصل که سمت وزارت امور خارجه را از ۴۰ سال پیش در اختیار داشت ،‌سکان دیپلماسی سعودی را به دست گرفت.

در حالی که تنش بین دولت ایران بر سر مسئله یمن و مسائل سوریه و لبنان و از همه مهمتر ناراحتی  ملت ایران از رفتار عربستان در ماه های اخیر افزایش پیدا کرده است تا جایی که بسیاری از مردمی که سالها در انتظار زیارت خانه خدا بودند با توجه به مصلحت اسلام و انقلاب ودر اعتراض نسبت به رفتار عربستان در قبال مسلمانان از سفر حج انصراف دادند، تبریک وزیر امور خارجه کشورمان به وزیر امور خارجه عربستان دور از انتظار بود.

همواره از دیپلماسی و تنش زدایی صحبت به میان می آید که حرفی به جا و درستی است اما ایا اگر ظریف به جبیر تبریک نمی گفت تنش بین ایران و عربستان افزایش می یافت؟ سوال دیگر این که سعود الفیصل وزیر امور خارجه قبلی عربستان هنگام انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه به وی تبریک گفت؟

نوشته های مشابه

در کدام عرف دیپلماسی فقط باید یک طرف مناقشه پیرو عرف دیپلماسی باشد و نرمش به خرج دهد، با وجود ادعای دیپلماسی حدود دو سالی که دولت یازدهم روی کار آمده است، ایران و عربستان شاهد بدترین روابط پس از زمان کشتار حجاج ایرانی در مکه بوده‌اند البته منشا اصلی تنش موجود سران آل سعود هستند که گویا منافع خود را در ناکامی جمهوری اسلامی و فشار به آن جستجو می‌کنند، طوری که حتی روابط صمیمانه خود با آقای هاشمی رفسنجانی را نادیده گرفته‌اند.

الجبیر از شخصیت‌های پرحاشیه برای ایران محسوب می‌شود و تاکنون موضعگیری‌های مختلفی درباره ایران داشته است، در سال ۲۰۱۱ آمریکا مدعی شد که “توانسته طرح ترور الجبیر که از سوی ایران ریخته شده بود” را خنثی کند و در این باره یک شهروند ایرانی-آمریکایی و یک شهروند ایرانی را متهمان این پرونده اعلام کرد.

بر اساس یکی از اسناد ویکی‌لیکس، در ۲۰ نوامبر سال ۲۰۰۷ عادل الجبیر در ضیافت نهاری میزبان سفیر جدید آمریکا در عربستان بود که در این ضیافت او موضع تندی علیه ایران اتخاد کرد.

الجبیر ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران را برای عربستان یک فاجعه خواند و به جانشین سفیر (آمریکا) گفت: حالا زمان مقابله با ایران است. او مدعی شد که ایران عامل مشکلاتی است که آمریکا و عربستان در سال‌های اخیر با آن در منطقه مواجه شده‌اند و هیچ کس تا حالا جلوی آن‌ها نایستاده است.

ایا ظریف سابقه این فرد و مواضعش نسبت به ایران را نمی دانست؟مطمئنا تبریک به مردی که قرار است در سمتش به کشتار مردم بی دفاع یمن وبحرین فعالیت کند باعث خشنودی ملت ایران نخواهد شد، دولت یازدهم در یک سال اخیر در روابط با عربستان با احتیاط پیش رفته و تلاش کرده است که تنش‌ها را افزایش ندهد اما این محافه کاری ها تا به نه تنها امروز باعث کاهش ت نش ها نشده که باعث جسارت و گستاخی بیشتر طرف مقابل شده است.

در پاسخ به افرادی که همه رفتار ها و گاهی حقارت ها را با برچسب دیپلماسی توجیه می کنند باید گفت وقتی آقای رجایی به ریاست جمهوری تعیین شد، «فرانسوا میتران»، رئیس جمهوری فرانسه، مثل خیلی از رؤسای جمهوری، به او تبریک گفت. آقای رجایی در پاسخ وی نوشت:این عرف دیپلماسی که شما به آن معتقدید، من به آن معتقد نیستم. شما از یک طرف به عراق میراژ [هواپیمای جنگی] می‏دهید و از طرف دیگر به من، به عنوان ریاست جمهوری کشور اسلامی ایران که کشورش مورد تهاجم عراق واقع شده، تبریک می‏گویید. از این دوکار شما، یکی درست است و دیگری نادرست.

عده‏ای اعتراض کردند و گفتند: این نحو پاسخ، دیپلماسی نبود! ولی آقای رجایی گفت: ما رئیس جمهور و نخست وزیر نشده ‏ایم که به سیاستمداران باج بدهیم و از آن‏ها باج بگیریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا