هزینه تولید هر دستگاه «آیفون اکس» چقدر است؟

هزینه ساخت هر دستگاه گوشی هوشمند «آیفون اکس» اپل معادل ۴۱۲.۷۵ دلار است. این رقم ۵۹ درصد کمتر از ارزان‌ترین مدل «آیفون اکس» است که برای نسخه ۶۴ گیگابایتی آن قیمت ۹۹۹ دلار در نظر گرفته شده است.

موبنا – همه کاربران به خوبی می‌دانند که «آیفون اکس» اپل یکی از گران‌تری گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود. با این وجود به نظر شما اپل برای ساخت این دستگاه موبایلی چه میزان هزینه کرده است؟ کارشناسان چینی برای پاسخگویی به سوال مذکور بررسی‌های دقیق و گسترده‌ای را انجام دادند و در مجموع هزینه دقیق ساخت پیشرفته‌ترین مدل آیفون را محاسبه کردند.

این طور که بر اساس آخرین محاسبات اعلام شد هزینه ساخت هر دستگاه گوشی هوشمند «آیفون اکس» اپل معادل ۴۱۲.۷۵ دلار است. این رقم ۵۹ درصد کمتر از ارزان‌ترین مدل «آیفون اکس» است که برای نسخه ۶۴ گیگابایتی آن قیمت ۹۹۹ دلار در نظر گرفته شده است.

بی‌تردید گران‌ترین بخش در گوشی هوشمند «آیفون اکس» اپل نمایشگر «سوپر رِتینا» ۵.۸ اینچی آن است که در شرکت سامسونگ تولید شده است. این طور که گفته می‌شود شرکت «تیم کوک» مجبور شده است به‌ازای خرید هر دستگاه نمایشگر این گوشی هوشمند ۸۰ دلار به سامسونگ بپردازد و به همین خاطر این بخش گران‌ترین قطعه در آیفون جدید است. دیگر منابع حتی اعلام کردند هزینه خرید هر قطعه نمایشگر برای «آیفون اکس» بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار بوده است.

علاوه بر این، هر تراشه A11 با هزینه ۲۶ دلار ساخته شده و این در حالی است که پیشرفته‌ترین مودم کوالکام برای گوشی‌های هوشمند جدید با قیمت ۱۸ دلار ساخته می‌شود. قیمت حسگر سه‌بعدی Face ID مخصوص تشخیص چهره ۲۵ دلار است و پنل شیشه‌ای جلوی گوشی نیز با قیمت ۱۸ دلار ساخته می‌شود.

هزینه تولید هر دستگاه «آیفون اکس» چقدر است؟

حافظه فلش در این گوشی هوشمند را شرکت توشیبا ساخته است و برای مدل ۲۵۶ گیگبایتی آن ۴۵ دلار پرداخت شده است. همچنین رم ۳ گیگابایتی دستگاه هم ۲۴ دلار قیمت دارد. البته این لیست برای محاسبه دیگر قطعات باز هم ادامه دارد.

با این توضیحات ممکن است برخی کاربران بگویند که سود ۵۹ درصدی برای یک گوشی هوشمند منطقی به نظر می‌رسد. ولی باید توجه داشت مسئله اصلی این نیست. در این زمینه هزینه‌های دیگری وجود دارد که به چشم نمی‌آید و از جمله آنها می‌توان به هزینه تدارکات، تولید، ساخت نرم‌افزار و … اشاره کرد.

برای آنکه بتوانید محاسبه دقیق‌تری در این زمینه داشته باشید بد نیست جدول زیر را مشاهده کنید. در این جدول هزینه تولید هر یک از گوشی‌های هوشمند پیشرفته که این روزها در بازار فروخته می‌شوند آورده شده است.

  • آیفون اکس اپل – هزینه تولید: ۴۱۲.۷۵ دلار – قیمت فروش ارزان‌ترین مدل: ‌۹۹۹ دلار
  • گلکسی اس۸ سامسونگ – هزینه تولید: ۳۰۷.۵ دلار – قیمت فروش ارزان‌ترین مدل: ۷۳۰ دلار
  • آیفون ۷ اپل – هزینه تولید: ۲۲۴.۸۰ دلار – قیمت فروش ارزان‌ترین مدل: ۶۴۹ دلار
  • آیفون ۶اس اپل – هزینه تولید: ۱۸۷.۹۱ دلار – قیمت فروش ارزان‌ترین مدل: ۶۴۹ دلار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا