۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

از جمله پیشنهاداتی که به عنوان جایگزین برای هواپیمای رئیس جمهور ارایه شده است می‌توان به جت ۷۳۷ ساخت شرکت «بوئینگ» و بمب‌افکن رادارگریز بی-۲۱ ساخت شرکت «نورثروپ گرومن» اشاره کرد.

موبنا، رضا خواجه‌وند – زمانی که قرار باشد رئیس جمهور آمریکا با هواپیما به شهر یا کشور دیگر سفر کند، وسیله نقلیه هوایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد یک دستگاه بوئینگ ۷۴۷ جت‌لاینر است که از آن با نام «ایر فورس وان» یاد می‌شود. با این وجود کارشناسان هسته مرکزی سازمان هوا-فضا و مرکز دفاع آمریکا به دنبال آن هستند تا یک فروند هواپیمای کوچکتر را جایگزین این هواپیمای غولپیکر کنند تا حمل و نقل هوایی رئیس جمهور آمریکا با هزینه کمتری انجام شود.

از جمله پیشنهاداتی که به عنوان جایگزین برای هواپیمای رئیس جمهور ارایه شده است می‌توان به جت ۷۳۷ ساخت شرکت «بوئینگ» و بمب‌افکن رادارگریز بی-۲۱ ساخت شرکت «نورثروپ گرومن» اشاره کرد.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش نسبت به طرح توسعه «ایر فورس وان» انتقاد کرد و با به اشتراک گذاشتن یک توئیت توضیح داد هزینه ارتقا و جایگزینی این هواپیما خارج از کنترل است. به گفته خبرگزاری اسوشیتدپرِس، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته دستور داد طرح ۳.۷۳ میلیارد دلاری برای ارتقا هواپیمای رئیس جمهور بازبینی شود. کارشانسان صنعت هوانوردی هم‌اکنون در حال برگزاری جلسات مختلف هستند تا به راهکار جامع دست یابند.

آخرین نتیجه به دست آمده این است که یک فروند هواپیمای کوچکتر جایگزین جت غولپیکر ۷۴۷ شود. به عنوان مثال مدل ۷۳۷ نه تنها اندازه کوچکتر دارد، بلکه دیگر تجهیزات مورد نیاز برای حضور در عملیات‌های نظامی مختلف را هم شامل می‌شود.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

یکی دیگر از طرح‌های مطرح شده این است که بمب‌افکن رادارگریز بی-۲۱ جایگزین جت ۷۴۷ شود. این هواپیمای بمب‌افکن دوربرد در شرکت «نورثروپ گرومن» ساخته شده است. طراحی تیز و زاویه‌دار بدنه بی-۲۱ مبتنی بر هواپیمای بی-۲ انجام شده است که در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی ساخته شد و در سال ۱۹۹۷ میلادی برای نخستین بار معرفی شد. مدل جدید بی-۲۱ که سال گذشته نخستین پرواز رسمی خود را انجام داد سیستم رادارگریز پیشرفته را در خود جا داده است و سیستم محافظ در مقابل حملات متعارف و الکترونیکی را شامل می‌شود.

با همه این توضیحات «دونالد ترامپ» هم اکنون با جت ۷۴۷ موسوم به «ایر فورس وان» پرواز می‌کند و طرح توسعه آن هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. در اینجا جالب‌ترین نکات در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا موسوم به «ایر فورس وان» آورده شده است.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

«ایر فورس وان» از نظر فنی یک نام اختصاصی است که هنگام مکالمات رادیویی به هر هواپیمایی که رئیس جمهور آمریکا را با خود حمل می‌کند، اختصاص میابد. این نوع نامگذاری باعث می‌شود هنگام پرواز هیچ اشتباهی با هواپیماهایی که در نزدیکی آن پرواز می‌کنند صورت نگیرد. در سال ۱۹۵۳ میلادی پرواز شماره ۸۶۱۰ وابسته به شرکت هوایی «ایسترن ایر لاینز» به طور اشتباه وارد محدوده هوایی هواپیمای «دوایت آیزنهاور» رئیس جمهور آمریکا شد و آن زمان هواپیمای رئیس جمهور با نام «ایر فورس ۸۶۱۰» پرواز کرده بود. این اتفاق باعث شد به منظور جلوگیری از بروز اشتباه مجدد نام اختصاصی «ایر فورس وان» برای هواپیمای رئیس جمهور آمریکا در نظر گرفته شود. هم‌اکنون اصطلاح «ایر فورس وان» به یکی از دو هواپیمای اختصاصی کاخ سفید اطلاع می‌شود که شخص رئیس جمهور را از زمین بلند می‌کنند.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

دو فروند هواپیمای «ایر فورس وان» قرار است بازنشسته شوند. این هواپیماها مدل اختصاصی سری «بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰بی» محسوب می‌شوند که به دستور دفتر «رونالد ریگان» رئیس جمهور اسبق آمریکا خریداری شدند و برای استفاده اختصاصی تغییر کاربری دادند. این دو هواپیما از سال ۱۹۹۰ میلادی برای جابجایی «جرج دبلیو. بوش» مورد استفاده قرار گرفتند. ولی از آنجایی که شرکت بوئینگ تولید سری هواپیماهای ۷۴۷-۲۰۰ را سال‌ها قبل متوقف کرد، جایگزین قطعات فرسوده در این دو دستگاه وسیله نقلیه هوایی بسیار دشوار شد. همین مسئله باعث شد «باراک اوباما» در دومین دوره ریاست جمهوری خود طرح جایگزینی «ایر فورس وان» را مطرح کند تا هواپیمای جدید مبتنی بر سری «بوئینگ ۷۴۷-۸» ساخته شود.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

این هواپیما می‌بایست به عنوان مرکز فرماندهی سیار مورد استفاده قرار گیرد. کاخ سفید اعلام کرده است که «ایر فورس وان» می‌بایست همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز رئیس جمهور در دفتر مرکزی را در خود شامل شود. فضای داخلی این هواپیما اصلاح شد است و از این رو محوطه ۳۷۰ متر مربعی داخل آن یک اتاق کنفرانس، چند دفتر کار و سیستم‌های الکترونیک پیشرفته را برای رئیس جمهور شامل می‌شود تا او بتواند حین پرواز و مسافرت هوایی هم برنامه‌های خود را مدیریت کند. «ایر فورس وان» همچنین دو بخش مخصوص آماده کردن غذا، اتاق ویژه عملیات پزشکی، و یک پزشک متخصص در تمام پروازها را شامل می‌شود که البته فقط در موارد لازم از او کمک گرفته می‌شود.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

در این هواپیما اتاق‌های لازم برای افسران، کارمندان و مهمانان در نظر گرفته شده است. «ایر فورس وان» در حقیقت می‌تواند ۷۰ نفر را در خود جا دهد. علاوه بر این، محل اقامت برای تمامی مشاوران ارشد، افسران سرویس مخفی، خبرنگاران و دیگر مهمانانی که شخص رئیس جمهور را همراهی می‌کنند پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی‌های لازم برای حضور این هواپیما در یک عملیات نظامی انجام شده است. زمانی که رئیس جمهور قصد دارد کاخ سفید را ترک کند یک دستگاه هلی‌کوپتر موسوم به «مارین وان» او را به فرودگاه اختصاصی «اندروز ایر فورس بِیس» در شهر مِریلند آمریکا انتقال می‌دهد. پس از آنکه رئیس جمهور سوار «ایر فورس وان» می‌شود و با آن پرواز می‌کند این هواپیما تمامی پارازیت‌های الکترونیکی را پنهان می‌کند و تی می‌تواند حرارت موشک‌های شلیک شده را هم منحرف کند. نیروی هوایی آمریکا معمولا هواپیمای محافظ ضدگلوله «سی-۱۴۱ استارلیفتر» را پشت «ایر فورس وان» به پرواز درمی‌آورد و بر این اساس می‌توان گفت رئیس جمهور آمریکا در ایمن‌ترین حالت ممکن به مقصد مورد نظر خود می‌رسد.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

«ایر فورس وان» می‌تواند حین پرواز سوخت‌گیری مجدد کند. این قابلیت هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا مانند هواپیماهای جنگی در نظر گرفته شده است و می‌تواند درب مخزن فوقانی خود را باز کند و به هواپیمای مخصوص سوخت‌گیری که در بالای سر آن پرواز می‌کند، متصل شود. این قابلیت به «ایر فورس وان» امکان می‌دهد تا به صورت نامحدود روی هوا باقی بماند و زمانی که شرایط زمین برای فرود آمدن ناامن است، رئیس جمهور فرود نیاید. البته به گفته خبرگزاری سی‌ان‌ان این قابلیت فقط در موارد اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این هواپیما می‌تواند با حداکثر سرعت ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. با این توضیح می‌توان گفت سرعت هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا با سرعت صوت برابری می‌کند. «ایر فورس وان» در طول پرواز می‌تواند خود را به حداکثر ارتفاع ۱۳۷۵۰ متر برساند. در مقایسه با آن، هواپیماهای مسافربری معمولا در ارتفاع ۹۱۰۰ متری پرواز می‌کنند.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

تمام قابلیت‌ها و امکانات داخلی این هواپیما که به صورت اختصاصی برای رئیس جمهور و اطرافیانش طراحی شدند، بسیار پرهزینه هستند. بر اساس قانون آزادی اطلاعات (اف‌او‌آی‌اِی) هزینه مربوط به یک ساعت پرواز «ایر فورس وان» در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» معادل ۲۰۶ هزار و ۳۳۷ دلار محاسبه شد. البته در این میان باید توجه داشت ساخت هواپیمای اختصاصی ۷۴۷-۸ برای جایگزینی با مدل کنونی هم بسیار هزینه‌بر است و این پروژه به راحتی انجام نمی‌شود. پیش‌بینی شده است طراحی، ساخت و توسعه هواپیمای جدید برای رئیس جمهور آمریکا در طول ۱۲ سال هزینه‌ای بالغ بر ۳.۷۳ میلیارد دلار را در پی داشته باشد. البته باید گفت این رقم بخش اندکی از بودجه ۸.۱۳۲ تریلیون دلاری وزارت دفاع آمریکا برای همین دوره زمانی ۱۲ ساله محسوب می‌شود. با این وجود از آنجایی که هزینه مذکور بر اساس سیستم‌های امنیتی مورد نیاز تغییر می‌کند، می‌توان پیش‌بینی کرد ساخت هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا در سال‌های آتی هزینه بیشتری را در پی داشته باشد.

۸ حقیقت جالب در مورد هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا