توجه ویژه برحمایت از صنعت نرم افزارهای داخلی و ساخت سخت افزارهای خاص در کشور

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، سعید مهدیون صبح امروز در همایش بررسی وضعیت شاخص های فناوری اطلاعات در کشور اعلام کرد:  رتبه ایران  براساس رتبه بندی جهانی از حیث شاخص آمادگی الکترونیکی در رتبه ۶۸ از ۷۰ کشور  قرار دارد. وی با اشاره به سند چشم انداز توسعه کشور که ایران ۱۴۰۴ را کشوری …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، سعید مهدیون صبح امروز در همایش بررسی وضعیت شاخص های فناوری اطلاعات در کشور اعلام کرد:  رتبه ایران  براساس رتبه بندی جهانی از حیث شاخص آمادگی الکترونیکی در رتبه ۶۸ از ۷۰ کشور  قرار دارد.
 وی با اشاره به سند چشم انداز توسعه کشور که ایران ۱۴۰۴ را کشوری توسعه یافته با جایگاه اول علمی فناوری در سطح منطقه دیده است به رتبه بندی انجام شده از سوی اتحادیه حهانی مخابرات تا سال ۲۰۰۷ اشاره کرد و گفت: رتبه ایران از حیث دسترسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه خاورمیانه ۱۱ و براساس سبد هزینه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه هشتم را دارا است.
 مهدیون با بیان اینکه رتبه بندی جهانی  توسط اتحادیه مخابرات اعلام شده است، خاطر نشان کرد: ایران رتبه ۱۰۵ را در میان ۱۸۱ کشور جهان از لحاظ شاخص فرصت دیجیتالی دارد.
 مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ، با بیان اینکه ملاک بررسی وضعیت موجود  شاخص‌های بین‌المللی  نیست تصریح کرد: این شاخص ها  برای بررسی وضعیت موجود می تواند برنامه باشد اما ما باید اهداف خود را دنبال کنیم .
 مهدیون  معتقد است  که شاخص زدگی آفتی است که هم اکنون به آن دچار شده‌ایم ؛ پس در برنامه پنجم توسعه نباید شاخص‌های بین المللی را به عنوان اهداف تعریف کرد. بلکه باید روی شاخص‌های ملی کار کرد که با دیدگاه‌های کشور همسو هستند.
وی با تاکید بر اینکه شفافیت شاخص‌های عملکرد فناوری اطلاعات برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف منجر به دستیابی به اهداف مورد تصور خواهد شد ، اظهار داشت: دولت دهم قصد دارد دولت الکترونیک را با مفهوم واقعی پیاده سازی کند که برای این مهم همکاری تمامی دستگاهها در یک نظام یکپارچه الزامی است.
مهدیون با اشاره به فناوری اطلاعات در برنامه چهارم توسعه که بر مبنای دو سند بخشی و فرابخشی با ۴۴ شاخص تعریف شد ، افزود: نقدی بر این برنامه وارد است که از آن جمله می تواند به قابلیت مدیریتی پایین و اندازه گیری کم برخی شاخص ها اشاره کرد که امید می رود این نکات در برنامه پنجم توسعه دیده شود.
وی آسیب شناسی برنامه چهارم توسعه که به ایجاد اهداف خاص حوزه فناوری اطلاعات و راهبردهای اصلی و  پشتیبان ان منجر شد را از جمله اقدامات عمل آمده در دولت دهم عنوان کرد و ادامه داد: هماهنگ نبودن بین بخش‌ها از نکات کلیدی است که در پنج سال گذشته بسیار کم به آن بها داده شده است.
مهدیون نبود متولی ملی ICT در دوران برنامه چهارم، ضعف نهادهای فناوری اطلاعات ، نداشتن استراتژی مصوب ICT و ضعف‌هایی در صنعت را از جمله نتایج آسیب شناسی برنامه چهارم توسعه در این حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: چابک‌سازی دولت عدالت محور با توسعه خدمات الکترونیکی مطمئن از جمله اهدافی است که  با توسعه خدمات الکترونیک مطمئن و ساختارهای مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور محقق می شود.
مدیرعامل شرکت دیتا تصریح کرد که پیاده سازی ساختار منسجم مدیریت فناوری اطلاعات در کشور به ماندگاری توسعه این صنعت کمک کرده و خلق ثروت می‌کند . همچنین این اقدام ما را به اهداف ایران ۱۴۰۴ سوق می‌دهد که این مهم تنها با توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و با رویکرد کسب سهم مناسب در بازارهای منطقه و جهان و نیز گسترش فرهنگ و آموزش حرفه‌ای IT امکان‌پذیر خواهد بود.
وی با اشاره به تاکیداتی چون سند امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) که در برنامه پنجم توسعه آمده اما هنوز اتفاق نیافتاده است ، افزود: حمایت از صنعت نرم افزارهای داخلی و ساخت سخت افزارهای خاص و نیز حمایت از صادرات آن و استفاده از توان حداکثری بخش خصوصی از دیگر اهداف مهم حوزه IT است.
۱۱۷/۱۱

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا