اینترنت فقط۶درصد ارزان می شود

به گزارش عصر ارتباط، کمیسیون تنظیم مقررات در یکی از تازه‌ترین اقدامات خود کاهش ۲۰ درصدی تعرفه خرید پهنای باند برای تمامی اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی از شرکت ارتباطات زیرساخت را تصویب کرد. درحالی که موضوع کاهش قیمت اینترنت پیش از این نیز بارها مطرح و در مواردی اجرا نیز شده بود اما …

به گزارش عصر ارتباط، کمیسیون تنظیم مقررات در یکی از تازه‌ترین اقدامات خود کاهش ۲۰ درصدی تعرفه خرید پهنای باند برای تمامی اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی از شرکت ارتباطات زیرساخت را تصویب کرد.

درحالی که موضوع کاهش قیمت اینترنت پیش از این نیز بارها مطرح و در مواردی اجرا نیز شده بود اما تنها شرکت‌ها و اپراتورها از آن بهره‌مند شده و کاربران نهایی اینترنت کشور از آن نصیبی نبرده بودند که به همین دلیل این بار کمیسیون تنظیم مقررات بر اعمال این کاهش تعرفه در هزینه‌های خرید کاربران نهایی نیز تاکید کرده است.

بدین ترتیب مطابق آنچه که شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تخمین زده‌اند، کاهش ۲۰ درصدی تعرفه پهنای باند باید موجب کاهش هشت درصدی تعرفه سرویس‌‌های اینترنتی ارایه‌شده به کاربران نیز شود.

از سوی دیگر کمیسیون تنظیم مقررات قیمت فروش هر STM1 از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت را نیز کاهش داده است به طوری که هر STM1 که پیش از این به قیمتی حدود ۴۴میلیون تومان به متقاضیان فروخته می‌شد، از این پس با کاهش قیمت ۷ میلیون تومانی باید به ارزش ۳۷میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین جدول تعرفه پهنای باند کشور را نیز تغییر داده است تا تمامی خریداران پهنای باند علاوه بر اینکه به یک میزان از این تخفیف‌ها بهره‌مند می‌شوند، آن را در تمامی خدمات ارایه شده خود نیز اعمال کنند.

از این پس قرار است لینک‌های STM4 و STM16 نیز که ظرفیت‌های بیشتری دارند، به مجموعه لینک‌های زیرساخت کشور افزوده شود.

موضوع کاهش ۲۰ درصدی قیمت اینترنت پیش از این از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و جزییات هزینه و درآمدهای آن نیز محاسبه شده بود و پیش‌بینی می‌شد قیمت اینترنت کشور در مجموع ۴۰ درصد کاهش یابد اما در نهایت کمیسیون تنظیم مقررات به کاهش ۲۰ درصدی این تعرفه رای داد.

گرچه در دوره‌های قبلی نیز که این طرح پیاده شد، سرانجام از این کاهش قیمت اینترنت کشور کاربران نهایی عایدی و نصیبی نداشتند و همه طعم و منافع ارزانی پهنای باند به جیب اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی سرازیر شد اما این بار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات بر آن شده‌اند تا با اعمال تعرفه‌های جدید و کاهش قیمت اینترنت سبد هزینه‌های کاربران نهایی را تحت تاثیر قرار دهند.

بر همین اساس هم بود که رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهارات خود اعلام کرد درصورتی‌که ارایه‌دهندگان اینترنت تضمین دهند که کاهش قیمت پهنای باند برای مصرف‌کننده نهایی ملموس باشد، وزارت ارتباطات با این کاهش قیمت موافقت خواهد کرد.

به دنبال این ماجرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیش از ابلاغ طرح جدید خود طی جلساتی و مذاکره با شرکت‌های متقاضی پهنای باند و ارایه‌دهنده خدمات به کاربران اینترنت کشور به آنها اعلام کرده است درصورتی‌که در تعرفه‌های نهایی خود تغییراتی اعمال کنند، مصوبه جدید برای اجرا به آنها ابلاغ شده و مشمول تخفیف ۲۰ درصدی در هزینه‌های لینک‌ها و پهنای باند دریافتی خود از شرکت ارتباطات زیرساخت خواهند شد.

در سوی دیگر این مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات حکایت دیگری وجود دارد که به‌رغم محاسبات رگولاتوری و شرکت ارتباطات زیرساخت برای تعرفه موثر هشت تا ۱۰ درصدی کاهش ۲۰درصدی قیمت اینترنت برای کاربران نهایی اما محاسبات ارایه‌کنندگان خدمات اینترنتی کشور این رقم را حداکثر شش درصد می‌داند که در این میان احتمال می‌رود هر یک از اپراتورها بنابر هزینه و قیمت تمام شده خود نسبت به کاهش حداکثری یا حداقلی قیمت نهایی کاربران خود اقدام کنند. این درحالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات نیز انتظار ندارند تا شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی نیز قیمت نهایی اینترنت خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهند اما انتظار دارند تا با کاهش قیمت پهنای باند شاهد ارزان‌تر شدن شش تا ۱۰ درصدی قیمت فعلی اینترنت باشند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این بار در اقدامی محکم‌تر و منصفانه‌تر خواهان اعمال کاهش تعرفه اینترنت برای کاربران نهایی شده و در این میان علاوه بر مصوبه خود، موافقت اصولی شرکت ارتباطات زیرساخت را نیز کسب کرده است تا این شرکت حاکمیتی به عنوان نخستین حلقه زنجیر ارتباطی خود میان عرضه‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمات، نسبت به کاهش قیمت فروش پهنای باند خود اقدام کند.
۱۶۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا