گارانتی های متفرقه ضمانتی قانونی برای مشتری ندارند

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، از چند سال گذشته که تعرفه این کالای ارتباطی به بهانه حمایت از تولید داخل افزایش چشمگیری یافت، عنان بازار تلفن همراه کشور در اختیار قاچاقچیان قرار گرفت و به همراه آن نیز میزان تقلب در نحوه خرید و فروش این کالای ارتباطی افزایش یافت.عرضه گارانتی های متفرقه که …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، از چند سال گذشته که تعرفه این کالای ارتباطی به بهانه حمایت از تولید داخل افزایش چشمگیری یافت، عنان بازار تلفن همراه کشور در اختیار قاچاقچیان قرار گرفت و به همراه آن نیز میزان تقلب در نحوه خرید و فروش این کالای ارتباطی افزایش یافت.
عرضه گارانتی های متفرقه که فاقد خدمات پس از فروش هستند و به سفارش فروشندگان در چاپخانه ها صورت می گیرد، تنها به دلیل گمراه کردن مشتریان و سود بیشتر در اختیار خریداران قرار می گیرد.
گارانتی های بی نام و نشان متفرقه که نزدیک به نام گارانتی های اصلی چاپ می شوند شامل هیچ گونه خدمات پس از فروشی نمی باشند و تنها به عنوان یک برگه که فاقد هر گونه ضمانت اجرایی است، در بازار توزیع می شوند.
بیشتر کارت گارانتی های متفرقه که  با استفاده از تشابه اسمی نسبت به اسامی گارانتی های اصلی در بازار عرضه می شوند توانسته اند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند و فعالان غیرقانونی از این طریق  رقم قابل ملاحظه ای سود کسب کنند.
تقلب و سودجویی برخی از فروشندگان به گارانتی های متفرقه ختم نمی شود بلکه این افراد سودجو اقدام به چاپ برچسب های تلفن همراه که تایید کننده ساخت کشور تولید کننده هستند کرده اند.
این برچسب ها که به راحتی بر روی گوشی هایی که از طریق مجاری غیرقانونی روانه بازار می شوند چسبیده  و به عنوان گوشی های اصلی به مشتریان به فروش می رسند.
تشخیص جعلی بودن این برچسب ها برای افراد معمولی به راحتی امکان پذیر نیست و تنها تعمیرکاران گوشی و فعالان حرفه ای این کالای ارتباطی قادر به تشخیص جعلی بودن آن هستند.
این در حالی است که در بازار سایر کالاها، نهادهای نظارتی ماهانه اسامی گارانتی های قانونی فعال در بازار را برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی اطلاع رسانی می کنند، اما نهادهای قانونی در بازار تلفن همراه تاکنون این گونه عمل نکرده اند.
این اظهارات درحالی بیان می شود که نبود اتحادیه واحدی برای صنف موبایل یکی ازدلایل اصلی افزایش تقلبات در بازار تلفن همراه ارزیابی می گردد که این روزها نیز ضرورت وجود تشکل مستقلی برای نظارت و پیگیری آنچه در این بازار می گذرد، بیشتر احساس می شود. حضور کمرنگ نهادهای مرتبط با مبارزه علیه قاچاق گوشی در بازار تلفن همراه باعث می شود تا فعالیت قاچاقچیان گوشی تلفن همراه همچنان رو به گسترش باشد.
 ۱۲۹/۱۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا