تغذيه واقعا مي‌تواند استرس را كاهش دهد؟

استرس معمولا در اثر عوامل محيطي بروز مي‌كند و اگر اين عوامل شديد باشند، نبايد انتظار داشت كه با تمهيدات تغذيه‌اي فردي ناآرام را به فردي آرام و بي‌استرس تبديل كرد. اما بايد بدانيد عادات بد غذايي و تغذيه نادرست مي‌تواند توان ذهني را در مواجهه با عوامل استرس‌زا كاهش دهد و در نتيجه مديريت …

استرس معمولا در اثر عوامل محيطي بروز مي‌كند و اگر اين عوامل شديد باشند، نبايد انتظار داشت كه با تمهيدات تغذيه‌اي فردي ناآرام را به فردي آرام و بي‌استرس تبديل كرد. اما بايد بدانيد عادات بد غذايي و تغذيه نادرست مي‌تواند توان ذهني را در مواجهه با عوامل استرس‌زا كاهش دهد و در نتيجه مديريت شرايط استرس‌زا كم مي‌شود و اين مساله به ضرر فرد است. همچنين تغذيه خوب و درست به فرد كمك مي‌كند از حداكثر توانايي رواني و جسمي خود بهره بگيرد و با شرايط استرس‌زا بهترين مقابله را داشته باشد. مهم‌ترين اصل، داشتن نظم غذايي است زيرا بي‌نظمي غذايي خود استرس‌زاست. داشتن تنوع غذايي اصل مهم ديگر است. ميوه‌ها و سبزي‌ها به‌خصوص انواع رنگي‌شان‌، منابع غذايي كربوهيدرات‌هاي پيچيده، املاح معدني و برخي دمنوش‌ها نيز به كاهش استرس كمك مي‌كنند. ميوه و سبزي‌ها غني از ويتامين‌ها، آنتي‌اكسيدان‌ها و فيتوكميكال‌ها (مواد شيميايي حياتي گياهي) هستند كه در تقويت سيستم ايمني و كاهش استرس نقش دارند.
آووكادو بخوريد
در اين ميان آووكادو به دليل تركيبي كه دارد، بسيار مفيد است. اين ميوه چرب گرمسيري به دليل داشتن اسيدهاي چرب خاص و پتاسيم به كنترل فشارخون كه در شرايط استرس‌زا بالا مي‌رود، كمك مي‌كند. پتاسيم برخلاف سديم كه عموم مردم آن را به عنوان بالابرنده فشارخون مي‌شناسند روي قطر رگ‌ها تاثير مي‌گذارد و فشارخون را پايين مي‌آورد.
قندهاي ساده ممنوع
نكته مهم ديگر كاهش مصرف قندهاي ساده است. در واقع هر چه قندهاي ساده بيشتري مصرف كنيم، قندخون سريع بالا و سپس پايين مي‌آيد. با افت قندخون برخي هورمون‌ها نظير هورمون استرس در بدن ترشح مي‌شوند تا قند را حفظ كنند و حالتي شبيه شرايط و حالت‌هاي استرس در ما رخ مي‌دهد. در اين شرايط معمولا افراد سعي مي‌كنند شيريني بخورند تا آرامش خود را بازيابند. به مرور شخصي كه اين روش را پيش مي‌گيرد به مواد قندي معتاد مي‌شود و با آن آرامش مي‌يابد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا