سرانجام نامعلوم بزرگ‌ترین پروژه صنعت آب غرب کشور

گروه استان‌ها: قصه کم‌آبی و بحران آب این روزها در استان همدان و شهرها و روستاهای آن داستان غم‌انگیزی شده و حکایت آن در هر کوی و برزنی جاری است. شهر باستانی همدان که در دامنه‌های الوند هزارچشمه قرارگرفته و روزگاری نهرهای پر از آب و رودخانه‌های خروشان در دامنه‌ها و دشت‌های آن جاری بود، …

گروه استان‌ها: قصه کم‌آبی و بحران آب این روزها در استان همدان و شهرها و روستاهای آن داستان غم‌انگیزی شده و حکایت آن در هر کوی و برزنی جاری است.

شهر باستانی همدان که در دامنه‌های الوند هزارچشمه قرارگرفته و روزگاری نهرهای پر از آب و رودخانه‌های خروشان در دامنه‌ها و دشت‌های آن جاری بود، در چند سال اخیر در روزگار ناخوش کم‌آبی و بحران آب به سر می‌برد.

همدان این روزها با خشک شدن چاه‌ها و قنات‌ها و بیلان منفی دشت‌ها و مشکل تأمین آب در بخش کشاورزی و یا حتی آب شرب در برخی روستاها مواجه شده و کاهش بارندگی‌ها، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، افزایش جمعیت و استفاده بیش‌ازحد از آب در بخش کشاورزی و الگوی غلط در مصرف آب، همدان را با مشکل بی‌آبی روبرو کرده به‌طوری‌که دست یاری به سمت استان‌های هم‌جوار دراز کرده است.

طرح «آب‌رسانی از سد تالوار به همدان» به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعت آب غرب کشور در دستور کار قرار گرفت

سال ۱۳۸۳ در سفری که مقام معظم رهبری به استان همدان داشتند و از نزدیک مسائل و مشکلات استان همدان را بررسی کردند به یکی از این مشکلات که تأمین آب در استان همدان بود نگاهی ویژه صورت گرفت و بر همین اساس طرح «آب‌رسانی از سد تالوار به همدان» به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعت آب غرب کشور در دستور کار قرار گرفت.

سد تالوار زنجان بر اساس طرح آب‌رسانی قرار است بخشی از نیاز آب شرب شهرهای همدان، کبودرآهنگ، بهار، لالجین، صالح‌آباد، قهاوند، فامنین، جورقان، مریانج و روستاهای مسیر خط انتقال در افق ۱۴۲۰ به میزان ۶۳ میلیون مترمکعب را تأمین کند.

اجرای طرح «آب‌رسانی از سد تالوار» از سال ۱۳۸۶ آغازشده و تاکنون ۲۱۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و در حال حاضر ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام طرح به ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

بزرگ‌ترین پروژه صنعت آب غرب کشور باگذشت ۹ سال از آغاز طرح تاکنون تنها ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از سویی برای ادامه راه به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما علاوه بر موضوع کمبود اعتبار برای ادامه طرح این بحث پیش می‌آید که در حال حاضر استان زنجان نیز خود باکم آبی روبرو است و کاهش بارندگی‌ها موجب شده آبگیری سد تالوار به میزان کافی نباشد و آیا اجرای طرح «آب‌رسانی از سد تالوار به همدان» پاسخگوی نیاز آبی استان همدان خواهد بود؟

درحالی‌که همدان و شهرهای اطراف آن بی‌صبرانه چشم به مدد و یاری تالوار زنجان دوخته‌اند و چندین سال منتظر آب‌رسیده از سد تالوار زنجان هستند، مسئولین شهرستان همدان از اشتباه بودن این طرح سخن می‌گویند!

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در جمع خبرنگاران همدان اظهار داشت: طرح آب‌رسانی از سد تالوار به همدان در حال حاضر از ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، اما بنده به طرح آب‌رسانی از سد تالوار به همدان خوش‌بین نیستم.

امیر خجسته با تأکید بر اینکه حتی وزیر نیز نگران آب‌رسانی از سد تالوار به همدان است، گفت: قرار بر این است این طرح ۶۵ میلیون مترمکعب آب از تالوار به همدان آب‌رسانی کند اما آبگیری سد و اینکه چه میزان آب پشت سد جمع شده مسئله مهمی است که باید بدان توجه کرد.

گذشتگان باید برای انتخاب نادرست طرح «آبرسانی از سد تالوار به همدان» پاسخگو باشند

وی با اشاره به اینکه باید به فکر جای دیگری برای تأمین آب همدان باشیم، اظهار داشت: گذشتگان باید برای انتخاب نادرست این طرح پاسخگو باشند و کار غیر کارشناسی نباید در این استان انجام شود!

حال که ۹ سال از زمان اجرای این پروژه می‌گذرد شنیدن این سخن از زبان یکی از مسئولین استانی نگرانی در مورد بی‌آبی همدان را بیشتر می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز با تأکید بر اینکه استان همدان در تأمین آب شرب و کشاورزی محدودیت‌های خاص خود را دارد، افزود: متأسفانه در کشور نیز تنها ۳۰ درصد سدها از آب پر بوده و بنابراین نمی‌توان بر تأمین آب از استان‌های دیگر تکیه کرد چراکه هم هزینه‌بر بوده و هم اینکه ازنظر بهداشتی و ایمنی مناسب نیست.

مرتضی عزالدین در این خصوص ادامه داد: باید در استان همدان به فکر حفظ منابع آبی باشیم چراکه تا ۲۰ سال آینده جمعیت به ۱۵۰ میلیون نفر می‌رسد که باید برای تأمین آب شرب نسل آینده نیز تلاش کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه تأمین آب برای یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هدف این طرح است، گفت: شهر همدان به ۷۰ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب نیاز دارد که قرار است در افق ۱۴۲۰، ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب از سد تالوار، ۳۰ میلیون مترمکعب از سد اکباتان و پنج میلیون مترمکعب از سد آبشینه تأمین شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز در خصوص طرح آب‌رسانی از سد تالوار به همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای رفع مشکلات آب در سال ۱۳۸۳ و در سفری که مقام معظم رهبری به استان همدان داشتند و از نزدیک مسائل و مشکلات استان همدان را بررسی کردند به یکی از این مشکلات که تأمین آب در استان همدان بود نگاهی ویژه صورت گرفت به‌طوری‌که تصویب ۱۱ طرح مطالعاتی مخزنی در حوزه آب از نتایج سفر ایشان به استان همدان بود.

برای اتمام طرح به ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است

اسدالله بداغی افزود: ازجمله این طرح‌ها که در راستای تأمین آب شرب مردم شهرستان همدان به تصویب رسید آب‌رسانی از سد تالوار به همدان بود که گفته می‌شود بزرگ‌ترین پروژه صنعت آب غرب کشور است.

وی با اشاره به اینکه طرح آب‌رسانی از سد تالوار به همدان از سال ۱۳۸۶ آغازشده است، اضافه کرد: طرح آب‌رسانی از سد تالوار به همدان تاکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بداغی بیان داشت: تاکنون ۲۱۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و برای اتمام طرح به ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی میزان اعتبار تعیین‌شده سال جاری برای این پروژه را ۳۲ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: مشکل اصلی این پروژه کمبود منابع مالی است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان داشت: بهره‌برداری از این سد آب موردنیاز یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان همدان را تأمین می‌کند.

با این تفاسیر و حکایت بی‌آبی شهرهای تشنه استان همدان و با توجه به سخنان مسئولین استانی مبنی بر اشتباه بودن انتخاب سد تالوار برای تأمین آب همدان و از طرفی پر نشدن آب کافی در پشت سدها، این دغدغه و سؤال پیش می‌آید که عاقبت طرح «آب‌رسانی از سد تالوار به همدان» چه خواهد شد و چه کسی باید برای انتخاب این طرح پاسخگو باشد!؟
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا